کد مطلب: ۷۹۵۹۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

رشد اقتصادی هند با کمک انرژی برق‌آبی

رشد اقتصادی هند با کمک انرژی برق‌آبی

آیا هند می‌تواند اقتصاد خود را با کاهش تدریجی سوخت‌های فسیلی، در حال رشد نگه دارد و همزمان به بیش از یک و چهاردهم میلیارد نفر جمعیت، خدمات مناسب انرژی برساند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته، تولید برق هند با سریع‌ترین سرعت خود در 33 سال گذشته رشد کرده است.

هند سومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است که قصد دارد این میزان را تا سال 2070 به صفر خالص برساند و برای دستیابی به اهداف اقلیمی چنین برنامه‌ای، به یک انتقال سریع از انرژی‌های تجدیدناپذیر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند است.

اما موج گرمای طولانی تابستان و زمستان‌های سردتر از حد انتظار در شمال این کشور، هند را مجبور کرد تولید خود را از نیروگاه‌های زغال سنگ و خورشیدی افزایش دهد تا از قطع برق در سال 2022 جلوگیری کند.

هند با یک محدودیت مضاعف نیز روبرو است؛ این کشور به عنوان یکی از سریع‌ترین اقتصادهای جهان با 1.4 میلیارد شهروند به انرژی نیاز دارد اما در عین حال تلاش می‌کند خود را از سوخت‌های فسیلی دور نگه دارد.

آیا هند می‌تواند از شر نیروگاه‌های زغال سنگ خود خلاص شود؟

براساس گزارش یورونیوز ، بخشی از رشد انرژی هند در سال 2022 توسط زغال سنگ تامین شده است. این سوخت فسیلی اکنون حدود 70 درصد از انرژی مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و طبق داده‌های دولت، هند امسال می تواند 8 درصد بیشتر زغال سنگ بسوزاند.

علیرغم تعهدات برای کاهش تدریجی استفاده از سوخت فسیلی، تقاضای انرژی افزایش یافته است. در اوایل سال جاری، دولت از شرکت‌های برق خواست تا کارخانه‌های زغال‌سنگ را تا سال 2030 بازنشسته نکنند.

بیشتر افراد در خانه کار می‌کنند، شرایط آب‌وهوایی نامتعادل نیاز مردم به تهویه هوا را افزایش داده است و فعالیت‌های صنعتی پس از همه گیری کرونا دوباره افزایش یافته است. هند در اوایل فصل تابستان سال 2022 بیش از 200 روز موج گرما را تجربه کرد که پنج برابر بیشتر از مدت مشابه در سال 2021 بود.

اخیراً دولت هند دستور داد ژنراتورهای زغال سنگ و نفت از آوریل تا ژوئن با تمام توان کار کنند. مقامات هند امیدوارند که سوخت‌های فسیلی بتوانند چراغ‌ها را روشن نگه دارند زیرا سیستم‌های تهویه هوا و سایر سیستم‌های خنک کننده در سراسر کشور شبکه برق را تحت فشار قرار خواهند داد.

افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر در هند

با این حال، استفاده از انرژی تجدیدپذیر در هند نیز در حال رشد است. هند در حال حاضر چهارمین کشور بزرگ جهان از نظر انرژی برق تولید شده از آب، باد و انرژی خورشیدی به شمار می‌رود.

این کشور امیدوار است تا سال 2028، 250 گیگاوات بیشتر انرژی سبز تولید کند و انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 45 درصد نسبت به سال 2005 کاهش دهد. هدف این است که انرژی‌های تجدیدپذیر نیمی از کل انرژی کشور را تا سال 2030 تامین کنند.

برای انجام این کار، الوک کومار، وزیر برق هند می‌گوید: هند باید به سرعت نیروگاه‌های پاک بسازد. این نیروگاهها که از سوخت تجدیدپذیر برای تولید برق استفاده می‌کنند، به این کشور کمک می‌کند تا به اهداف اقلیمی خود دست یابد.

در حاشیه نشست انرژی G20، کومار بیان کرد که اگر تمرکز بر ارتقای تولید محلی نباشد، انتقال انرژی بسیار بسیار دشوار خواهد بود. این تولید محلی شامل فناوری‌های سبز مانند پنل‌های خورشیدی و ذخیره‌سازی باتری است که برای انتقال انرژی ضروری خواهد بود.

کومار برای انجام تعهدات بین المللی کشورش در زمینه آب‌وهوا اعلام کرد که سهم منابع پاک در ترکیب تولید برق هند باید تا سال 2047 به 90 درصد افزایش یابد؛ این میزان بیش از دو برابر آنچه اکنون است خواهد بود.

انرژی برق‌آبی برای انتقال انرژی هند کافی است؟

انرژی برق‌آبی یکی از گزینه‌های افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر است. راه‌حلی که به روشن نگه داشتن چراغ‌ها در زمانی که از انرژی خورشیدی و بادی نمی‌توان استفاده کرد، کمک می‌کند.

اما نگرانی‌هایی وجود دارد که رقابت برای ساخت سدهای بیشتر در کشور، خطر انبوهی از بلایای زیست‌محیطی را به همراه داشته باشد.

جوشیما، یکی از شهرهای مقدس ارتفاعات هیمالیا در هندوستان، در حال حاضر با بحران فرونشست زمین دست و پنجه نرم می‌کند. کارشناسان و فعالان می‌گویند که کار ساخت‌وساز برای تسریع پروژه‌های برق‌آبی در منطقه تا حدودی عامل تشدید این فرونشست است. زمین مورد نیاز برای ساخت آن‌ها نیز کمیاب است.

این اثرات زیست‌محیطی به اعتراض‌هایی نیز منجر شده؛ مانند آنچه در کیناور(Kinnaur) مشاهده شد؛ جایی که رانش زمین در سال 2021 جان 22 نفر را گرفت.

به گفته دانشمندان مؤسسه فناوری هند (IIT)، تغییرات آب‌وهوایی حتی می‌تواند توانایی این کشور در تولید برق را تغییر دهد. در حالی که بارانِ بیشتر و دماهایِ گرمتر می‌تواند خروجی چنین سیستمی را افزایش دهد، پروژه‌های برق‌آبی را هم بیشتر در معرض خطراتی مانند سیل و شکستن سد قرار خواهد داد.

به طور کلی کارشناسان و محققان می‌گویند که باید اقداماتی برای کنترل تأثیر تغییرات آب‌وهوایی از جمله ارزیابی خطرات بیشتر، قبل از شروع پروژه‌ها انجام شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.