کد مطلب: ۷۹۹۵۵۰

خودروسازی چین نقش اصلی را در بازار لیتیوم جهان دارد؟

سقوط قیمت لیتیوم در بازارهای جهانی

سقوط قیمت لیتیوم در بازارهای جهانی

کاهش شدید قیمت لیتیوم را می‌توان با عبارت سقوط توصیف کرد. ریشه کاهش قیمت لیتیوم در بازارهای جهانی چیست و آیا می‌تواند منجر به ارزان‌تر شدن خودروهای الکتریکی شود؟ به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش‌ها را در دست خودروسازان چینی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لیتیوم عنصر کلیدی در باتری‌ها پس از دو سال رشد عرضه، حداقل 65 درصد کاهش یافته است. به گفته برخی از اقتصاددانان، کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی، به ویژه در چین، به معنای کاهش هزینه‌های فلزات باتری است.کاهش قابل توجه قیمت لیتیوم آن هم از ابتدای سال می‌تواند به معنای ارزان‌تر شدن خودروهای الکتریکی باشد.

بر اساس گزارش سی‌بی‌سی ، پس از دو سال افزایش، قیمت کربنات لیتیوم یک عنصر کلیدی در باتری‌های خودروهای الکتریکی از ژانویه تاکنون حداقل 65 درصد کاهش یافته است.

ژان چارلز کاچون، تحلیلگر صنعت معدن، می‌گوید: «قیمت‌ها در ماه نوامبر به بیش از هشتاد و پنج هزار دلار آمریکا رسید»، سطحی که او آن را ناپایدار می‌دانست. امروزه، یک تن نمک لیتیوم کمتر از سی هزار دلار آمریکا فروخته می‌شود.

ژان چارلز کاچون، تحلیلگر صنعت معدن و استاد بازنشسته در دانشگاه لورنتین می‌گوید که این کاهش نتیجه فروش کم و کاهش تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی، به ویژه در چین است.

وی در ادامه می‌گوید: «تقاضای چین در ژانویه سال جاری سقوط کرد، که باعث ایجاد چنین وحشتی شد که در آن قیمت‌هایی که بیش از ده برابر هزینه تولید بودند به شدت کاهش یافت و این فقط لیتیوم نیست: سایر فلزاتی که وارد باتری‌ها می‌شوند، مانند کبالت و نیکل، نیز شاهد کاهش قیمت هستند.»

نمودار لیتیوم

این نمودار تغییر نسبی قیمت باتری لیتیوم کربنات،سولفات،نیکل و کبالت را از سال 2019 نشان می‌دهد

قیمت لیتیوم در سال 2023 کاهش یافته است

دانیل برتون، مدیر عامل Electric Mobility Canada، سازمانی که هدف آن تسریع پذیرش خودروهای الکتریکی در سراسر کشور است، می‌گوید این رکود می‌تواند خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان باشد: «با کاهش هزینه مواد معدنی حیاتی و همچنین با رشد بیشتر تولید باتری در صنعت، شاهد فروش بیشتر خودروهای الکتریکی به قیمت 25000 تا 40000 دلار خواهیم بود.»

لیتیوم، نیکل و کبالت

لیتیوم، نیکل و کبالت اجزای اصلی باتری خودروهای الکتریکی هستند.

کاهش سهام شرکت‌ها همزمان با سقوط قیمت لیتیوم

در همین حال، شرکت‌های معدنی در سطح جهان شاهد کاهش حاشیه سود خود با کاهش قیمت‌ها هستند. انجمن معدن کبک می‌گوید: «این بخش در قیمت مواد معدنی به فراز و نشیب عادت کرده است.»

خوزه متوت، مدیرعامل شرکت معدنی می‌گوید: «ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران را ناامید کند، اما کسانی که می‌دانند چگونه بازارها و تقاضای آینده را پیش‌بینی کنند، فکر نمی‌کنم که آنها را بترساند.»

در واقع، برخی از شرکت‌های معدنی در هفته های اخیر به دلیل روند نزولی قیمت ها شاهد عقب نشینی سهام خود بودند. تروور واکر، مدیر اجرایی معدنچی جوان مستقر در سادبری می‌گوید: «در این برهه از زمان هیچ چیزی ما را نگران نکرده است».

واکر می‌گوید تولید نمک‌های لیتیوم فقط حدود 9000 تا 10000 دلار آمریکا در هر تن متریک هزینه دارد که بسیار کمتر از قیمت‌های فعلی بازار است.

وی در ادامه گفت: «مقداری ترس در بازار و کاهش قیمت‌ها وجود دارد. واقعیت این است که برای تولیدکنندگان فعلی بسیار سودآور است.»

در حالی که ممکن است هنوز یک سفر پردست‌انداز باشد، قیمت‌های مواد معدنی به اندازه‌ای بالا باقی می‌مانند تا بازیگران صنعت، بزرگ و کوچک، برای پیشبرد پروژه‌های جدید انگیزه داشته باشند. طبق گزارش دولت فدرال، کانادا در حال حاضر حدود 3.2 میلیون تن اکسید لیتیوم در ذخایر مختلف خود دارد.

تروور واکر، رئیس و مدیر عامل شرکت Frontier Lithium پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای نمک‌های لیتیوم افزایش یابد زیرا بخش خودرو انتاریو شروع به ساخت خودروهای الکتریکی و باتری‌های آنها در سال‌های آینده می‌کند. شرکت او هنوز در مراحل پیش تولید است، اما امیدوار است که خودروسازان را تامین کند.

وی گفت: «ما در موقعیت بسیار خوبی قرار داریم تا فرصت خوبی برای شمالی‌ها فراهم کنیم و واقعاً عرضه شمال را به تولید جنوب پیوند دهیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.