کد مطلب: ۷۴۱۴۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

در کنفرانس COP۱۵ چه گذشت؟/۵۱۰ میلیون پوند بودجه حمایت از کره زمین

در کنفرانس COP15 چه گذشت؟/510 میلیون پوند بودجه حمایت از کره زمین

کنفرانس بین‌المللی COP15 با پیش نویسی همدلانه با بومیان جهان و کمک مالی 510 میلیون پوندی به کار خود پایان داد. متن بیانیه این کنفرانس چه می‌گوید؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این کنفرانس، جاستین ترودو، نخست‌ وزیر کانادا از کشورهای ‌چین، روسیه و برزیل‌ خواست ‌تا همچنان که در زمینه حفاظت و گسترش مناطق حفاظت‌ شده کره زمین فعالیت می‌کنند، حقوق بومیان این مناطق را پاس بدارند.

نخست وزیر کانادا که کشورش میزبان کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل متحد موسوم به (COP15) است، ۸۰۰ میلیون دلار کانادا (معادل ۵۱۰ میلیون پوند) بودجه را طی هفت سال برای پروژه‌های حفاظتی تحت رهبری بومیان در کشورش و در منطقه‌ای به وسعت مصر متعهد شده را در قالب پروژه‌ای با نام «داستان آشتی» آغاز کرده است. انتخاب عنوان «داستان آشتی» برای این پروژه جهانی، اشاره به اهمیت حفاظت از حقوق بومیان ساکن در مناطق حفاظت شده طبیعی است، هدفی که ترودو، آن را به عنوان یکی از اهداف اصلی نشست COP15 عنوان کرده است.

در این کنفرانس، ترودو با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته پیرامون فعالیت‌های محیط‌زیستی کشورهای چین، روسیه، برزیل و ایالات متحده آمریکا اعلام کرد، اجرای مصوبات نشست پیشین در این کشورها به تایید رسیده و برگزار کنندگان این کنفرانس مطمئن هستند، توافقات اجلاس COP15 نیز با موفقیت انجام خواهد شد.

متن پیش‌نویس کنفرانس COP15

در پیش نویس جدیدی که برای کنفرانس COP15 تهیه شده، حداقل 22شاخص‌ و 4هدف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. عمده طرح‌های این پیش‌نویس به اقداماتِ حفاظتی از محیط زیست مانند «مسئله درگیری انسان‌ها با حیات وحش»، «شکار بی‌رویه»، «تغییر مسیر کمک‌های دولتی در حوزه محیط‌زیست»، «احیای طبیعت» و «گسترش مناطق حفاظت شده» می‌پردازد.

جاستین ترودو طی مصاحبه‌ای با گاردین پس از اعلام بودجه 510 میلیون پوندی کنفرانس COP15 اعلام کرد: ما در حال ارائه یک طرح جدید در مورد حفاظت از محیط زیست و حیات وحش با حمایت‌های رهبران بومی و مشارکت دولت و حتی استفاده از بخش خصوصی و کمک‌های بشردوستانه هستیم.

ترودو با بیان اینکه جوامع بومی در زمینه حفاظت از محیط زیست کره زمین، همکاری و رهبری خوبی دارند، هدف پروژه «داستان آشتی» که در دل کنفرانس COP15 به راه افتاده را، ضرورت آشنایی جوامع محلی با حفاظت از محیط زیست دانست و افزود: «درک این موضوع، ضرورت مشارکت جوامع مختلف در چنین پروژه‌هایی را دوچندان می‌کند. به بیان دیگر برای یک کشور کوچک، نسبتا راحت‌تر است که‌ در گسترش مناطق حفاظت شده کره زمین تا کفِ 30درصد از خشکی ‌و دریا همکاری ‌کند. جاستین ترودو در ادامه بیان کرد: حضور کشورهای بزرگ‌ در کنفرانس COP15 هم از اهمیت بالایی برخوردار است. اهمیت این کنفرانس‌ها در ایجاد تعامل بیشتر میان کشورهای بزرگ و اطمینان از اثربخشی این تعامل‌هاست و امیدواریم بتوانیم در کنفرانس‌های بعدی از کشورهایی که مناطق وسیعی از زمین و محدوده‌های ساحلی در اختیار دارند، دعوت به همکاری کنیم.

درباره کارزار جهانی «30*30» چه می‌دانید؟

کارزار جهانی «30*30» (حفاظت از 30 درصد از کلِ کره زمین تا سال 2030) توسط ائتلافی به رهبری بریتانیا، فرانسه وکاستاریکا، متشکل از حداقل 100کشور حمایت می‌شود، اما با فشار قابل توجهی از سوی برخی گروه‌های بومی و سازمان‌های حقوق بشر مواجه شده‌است.

معترضان به این کارزار می‌گویند این‌ امر چشم‌انداز غصب زمین‌ و خشونت بیشتر علیه جوامع محلی را افزایش می‌دهد، آن هم در حالی که همین گروه‌ها و جوامع محلی بومیان هستند که بهترین شیوه‌های حفاظت از محیط زیست را عملیاتی می‌کنند.

اتحادیه اروپا اولین مخالف 30*30

در روز اول این کنفرانس که موضوع حفاظت از مناطق حفاظت شده کره زمین مطرح شد، اتحادیه اروپا به عنوان یکی از متهمان اصلی اجرای این طرح شناسایی و معرفی شد. به گفته منتقدان، اتحادیه اروپا با این استدلال که شرطِ فعالیت صنایع معدنی و نفتی در مناطق حفاظت شده، عدم اثرگذاری منفی بر روی تنوع زیستی است، شرایط افول کیفیت محافظت از کره زمین را فراهم کرده است.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که از 30 درصد از زمین‌ها و آب‌های تحت حفاظت این قاره، 10 درصد را به صورت دقیق حفاظت خواهد کرد اما در 20 درصد باقی‌مانده، این اتحادیه با ذکر شرط فوق به صنایع استخراجی اجازه فعالیت می‌دهد.

رئیس هیات بین‌المللی صلح سبز در کنفرانس Cop15در واکنش به این موضوع اعلام کرده است: اتحادیه اروپا با این پیش فرض که کاستن از سهم سی درصدی مناطق حفاظت شده کمک می‌کند تا این مناطق به درستی شناخته شده و به صورت واقعی حفاظت شوند، از 30 درصد اعلام شده در این کنفرانس عقب نشینی کرده اما در واقعیت این گونه نیست.

این در حالی است که لادیسلاو میکو، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در حوزه تنوع زیستی معتقد است‌ اجازه فعالیت ندادن به صنایع استخراجی در کارزار 30*30 به سختی واقع‌بینانه است: اگر فعالیت صنعتی به تنوع زیستی آسیب برساند، ارزیابی اثرات زیست محیطی انجام خواهد شد و با توجه به وضعیت منطقه حفاظت شده، احتمال توقف آن وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.