کد مطلب: ۷۴۷۴۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

کدام کشور سبزتر است؟/ مقایسه شاخص محیط زیست ایران، مصر، ترکیه یا عربستان

کدام کشور سبزتر است؟/ مقایسه شاخص محیط زیست ایران، مصر، ترکیه یا عربستان

جایگاه محیط زیستی ایران در دو سال اخیر سقوط 67 پله‌ای داشته است. مقایسه شاخص‌های محیط زیستی ایران، ترکیه، مصر و عربستان وضعیت کشور را بهتر توصیف می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی شاخص محیط زیستی کشور و مقایسه آن با کشورهایی چون ترکیه، عربستان و مصر کرده است. بررسی شاخص‌های محیط زیستی ارائه شده در گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که اگرچه جایگاه ایران در طول دو سال اخیر با افت 67 رتبه‌ای به 133 رسیده است اما وقتی که رتبه ایران را با کشورهای منطقه نظیر عربستان و مصر و ترکیه مقایسه می‌شود، تصویر بهتری از این جایگاه خواهیم داشت.

جدول زیر که بر اساس داده‌های گزارش اخیر مرکز پژوهش‌ها تنظیم شده است، با نگاهی به شاخص‌های یاد شده به بررسی ماهیت محیط زیستی عملکرد دولت در حوزه‌های مختلفی چون کیفیت هوا، تلاش برای استفاده از انرژی‌های جایگزین، استفاده از ظرفیت‌های زیست‌بومی، تمرکز بر توسعه پایدار و … تهیه شده است.

جدول مقایسه شاخص‌های محیط زیستی ایران در خاورمیانه

جدول مقایسه شاخص‌های محیط زیستی ایران در خاورمیانه

کارنامه ایران در کیفیت هوا

در زيرگروه كيفيت هوا در سه شاخص قرار گرفتن در معرض اکسیدهای نیتروژن، قرار گرفتن در معرض دی اکسید گوگرد و قرار گرفتن در معرض مونواکسیدکربن ايران رتبه و نمره بسيار ضعيفی كسب كرده است. اين در حالی است كه براساس اطلاعات مراکز پایش کیفیت هوا از انتشار انواع آلاینده‌ها در كلانشهرهای كشور، دو آلاينده «ذرات گردوغبار» و «ازون» عامل اصلی آلايندگی هستند و آلاينده های دی‌اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن و مونواکسید کربن در كلانشهرهای كشور غالباً در دامنه مجاز قرار دارند.

اين مسئله را شايد بتوان به عدم ارائه اطلاعات مناسب از طرف مدیران دولتی در اين خصوص نسبت داد؛ چنان كه در مورد شاخص قرار گرفتن در معرض اکسیدهای نیتروژن عملاً نمره‌ای ثبت نشده است.

کارنامه ایران در گازهای گلخانه‌ای

در شاخص نرخ رشد شدت گازهای گلخانه‌ای كشور ايران رتبه نامناسب 171 را كسب كرده است و تغييرات 10 ساله نيز بيانگر سقوط 4 /24 ـ درصدي است. با توجه به اينكه اين شاخص معادل انتشار گازهای گلخانه‌ای تقسيم بر توليد ناخالص داخلی كشور است، اين کاهش رتبه را علاوه بر رشد انتشار گازهای گلخانه‌ای مي‌توان به كاهش توليد ناخالص داخلی طی ساليان اخير نيز مرتبط دانست.

شاخص انتشار گازهای گلخانه‌ای پيش بينی شده در 2050 در گزارش 2022 به شاخص های ارزيابی اضافه شده است و البته وزن نهايی بالايی معادل 13.79 %به آن اختصاص يافته است. نمره كشور در اين شاخص صفر و رتبه 171 منظور شده كه دليل آن را می‌توان به رشد قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای ايران طی دهه اخير و نبود برنامه مشخص جهت كاهش گازهای گلخانه‌ای نسبت داد.

آینده انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران

در حوزه خط مشی اقليمی به ويژه در شاخص انتشار گازهای گلخانه‌ای پيش بينی شده در 2050 هر سه كشور ايران، تركيه و عربستان وضعيت بسيار نامطلوبی را دارند هرچند كشور مصر وضعيت نسبتاً بهتری دارد.

در شاخص عملكرد محيط زيستی كل تركيه نمره و رتبه بسيار نامناسبی را ثبت كرده است. دو كشور ايران و مصر تقريباً نمره نزديكی را كسب كرده اند و كشور عربستان نمره و رتبه نسبتاً بهتری را ثبت كرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.