کد مطلب: ۷۹۲۹۵۱

قانون جدید پارلمان اروپا صدای خودروسازان آلمانی و ایتالیایی را درآورد

ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در اروپا

ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در اروپا

پارلمان اروپا قانونی تصویب کرد که از سال 2035 فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی در اروپا ممنوع می‌شود. موانع اجرای این قانون چیست؟ راهکار اروپا چه خواهد بود؟ حرکت به سمت خودروهای سوخت الکترونیکی یا کاستن از سخت‌گیری قانونِ جدید؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ماه فوریه، پارلمان اروپا به تصویب قانون جدیدی مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال 2035 رای داد.

قانون جدید، بخشی از یک تلاش بزرگتر برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی در اتحادیه اروپا بوده و حرکت این اتحادیه به سمت خودروهای الکتریکی را تسریع خواهد کرد.

خودروها در حال حاضر حدود 15 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند. این قانون از خودروسازان می‌خواهد که انتشار کربن از خودروهای جدید را تا 100 درصد کاهش دهند. در عمل، این بدان معناست که از سال 2035 به بعد، هیچ وسیله نقلیه جدیدی با سوخت فسیلی قابل فروش نخواهد بود.

به گزارش یورونیوز ، این قانون قبل از رسمی شدن ممنوعیت خودروهای بنزینی و دیزلی به شورای اروپا خواهد رفت. اما برخی از کشورها در حال عقب نشینی از این تصمیم هستند و اتحادی برای مخالفت با تغییرات تشکیل داده‌اند و تصمیم نهایی را به تاخیر می‌اندازند.

اکنون آلمان با کمیسیون اروپا بر سر ادامه فروش خودروهایی که با سوخت مصنوعیِ کربن خنثی کار می کنند به توافق رسیده است.

آلمان بر سر سوخت‌های مصنوعی معامله کرده است

25 مارس، کمیسیون اروپا (EC) و آلمان توافقی را برای اجازه فروش خودروهای موتور احتراقی که پس از ممنوعیت سال 2035 با سوخت الکترونیکی کار می‌کنند، اعلام کردند.

فرانس تیمرمنز، رئیس قرارداد سبز اتحادیه اروپا بیان کرد: «ما با آلمان در مورد آینده استفاده از سوخت الکترونیکی در خودروها به توافق رسیدیم. ما اکنون روی تصویب استانداردهای دی اکسید کربن برای خودروها در اسرع وقت کار خواهیم کرد.»

وی در ادامه افزود که توافقی حاصل شده است که کمیسیون مراحل قانونی مورد نیاز برای تبدیل آن به قانون را پیگیری خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که جزئیات این الحاق به قانون چه خواهد بود.

فولکر ویسینگ، وزیر حمل‌ونقل آلمان می‌گوید که خودروهای دارای موتور احتراقی می‌توانند پس از سال 2035 به تولید خود ادامه دهند؛ اگر از سوخت‌هایی استفاده کنند که کربن خنثی دارند.

برخی از کارشناسان گفته‌اند که تردید دارند که آیا وسایل نقلیه‌ای که با سوخت الکترونیکی کار می‌کنند بتوانند با خودروهای برقی رقابت کنند. مدیر عامل آئودی، مارکوس دوسمان گفت که سوخت مصنوعی نقش مهمی در آینده میان‌مدت خودروهای سواری نخواهد داشت.

خودرو

کدام کشورها علیه این ممنوعیت اتحاد تشکیل داده‌اند؟

گروهی از کشورهای دوستدار خودرو به رهبری آلمان با کشورهایی از جمله ایتالیا، لهستان، بلغارستان و جمهوری چک ائتلافی را برای کاهش قوانین جدید تشکیل داده‌اند. این کشورهای عضو با هم تلاش می‌کنند خودروهایی که با سوخت الکترونیکی کار می‌کنند از این ممنوعیت مستثنی شوند.

به گفته برونو لو مایر، وزیر اقتصاد فرانسه، فرانسه آماده است تا برای قانون جدید جنگ کند. دو سال طول کشیده است تا اقداماتی که اکنون برای تبدیل شدن به قانون تنها به تایید رسمی وزرا نیاز دارد، نهایی شود.

برونو لو مایر در ادامه گفت:«ما آماده‌ایم برای آن بجنگیم زیرا به تأخیر انداختن آن یک اشتباه زیست‌محیطی است و همچنین فکر می‌کنم این یک اشتباه اقتصادی است.»

رای نهایی شورای اروپا که قرار بود در 7 مارس برگزار شود، اکنون به تعویق افتاده است زیرا اعتقاد بر این بود که اکثریت مورد نیاز برای گرفتن مجوز را دریافت نخواهد کرد.

سخنگوی سوئد، که ریاست فعلی شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت که این نشست در زمان مقرر برگزار خواهد شد.

آیا اتحادیه اروپا آماده تعویض خودروهای الکتریکی است؟

ایتالیا خانه برندهای خودروسازی بزرگی مانند فیات، آلفارومئو و فراری است که به شدت به خودروهای موتور احتراقی وابسته هستند. حدود 270 هزار نفر به طور مستقیم یا غیرمستقیم در صنعت خودروسازی این کشور مشغول به کار هستند.

ماتئو سالوینی، وزیر حمل و نقل ایتالیا، قانون جدید را «خودکشی اقتصادی» برای اتحادیه اروپا خواند. او گفت که این بنیادگرایی ایدئولوژیک است که به نفع چین است و به صنعت خودروسازی اروپا آسیب می‌رساند.

آنتونیو تایان، وزیر خارجه این کشور نیز به دنبال کاهش این قانون بود و خواستار کاهش 90 درصدی انتشار کربن به جای 100 درصد شد.

ژیلبرتو پیچتو فراتین، وزیر انرژی ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نشست سفرای کشورهای اتحادیه اروپا، ایتالیا موضع خود را در برابر مقررات پیشنهادی اروپا مبنی بر ممنوعیت تولید و فروش خودروها و وانت‌های با موتورهای احتراق داخلی تا سال 2035 اعلام خواهد کرد. در زمان رای گیری ایتالیا معتقد است که انتخاب برق نباید تنها راه برای دستیابی به آلایندگی صفر در مرحله انتقال باشد. برخی دیگر هشدار می‌دهند که نه صنعت اروپا و نه عموم مردم برای چنین تغییر چشمگیری آماده نیستند.

گروه سیاسی حزب مردم اروپا یک گروه سیاسی راست میانه در پارلمان اروپا می‌گوید که این قانون می‌تواند منجر به رانندگی خودروهای قدیمی‌تر با موتور احتراقی پس از ممنوعیت فروش جدید شود، زیرا آنها قادر به پرداخت هزینه جایگزینی برق نیستند.

ینس گیسکه، نماینده آلمانی پارلمان اروپا از حزب مردم اروپا، استدلال می‌کند که ادعاها مبنی بر ارزان‌تر بودن خودروهای برقی به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی بی‌اثر شده است. مخالفان این قانون همچنین می‌گویند که باتری خودروها در خارج از اتحادیه اروپا تولید می‌شوند.

آلمان خانه برخی از بزرگترین خودروسازان جهان از جمله گروه فولکس واگن و BMW است. همچنین یکی از قوی‌ترین صداها در درخواست اتحادیه اروپا برای اجازه دادن به موتورهای احتراقی که از سوخت‌های خنثی نسبت به آب‌وهوا یا سوخت‌های الکترونیکی پس از سال 2035 استفاده می‌کنند، بوده است.

مایکل تئورر، وزیر امور حمل‌ونقل گفت که کمیسیون باید با پیشنهادی درباره نحوه استفاده از سوخت‌های الکترونیکی یا نحوه سازماندهی موتورهای احتراقی که با سوخت‌های خنثی از نظر آب‌وهوا کار می‌کنند ارائه کند.

سوخت‌های الکترونیکی با استفاده از موادی ساخته می‌شوند که انتشار دی اکسید کربن را جذب می‌کنند که در تئوری کربنی را که هنگام سوختن تولید می‌کنند متعادل می‌کند. آنها در حال توسعه هستند تا نسخه های اصلاح شده موتورهای احتراقی همچنان قابل استفاده باشند.

وزارت حمل و نقل آلمان می‌گوید که در تماس با کمیسیون برای تلاش برای دستیابی به راه حلی در مورد این موضوع است.

سوخت

دسته بندی جدید برای خودروهایی که با سوخت الکترونیکی کار می‌کنند

پیش‌نویس پیشنهادی کمیسیون اروپا می‌تواند فروش خودروهایی را که پس از سال 2035 با سوخت‌های الکترونیکی خنثی از نظر آب‌وهوا کار می‌کنند، اجازه دهد.

در اقدامی که به نظر می‌رسد با هدف حل مناقشه با آلمان باشد، پیشنهاد ایجاد دسته جدیدی از خودروها در اتحادیه اروپا است که فقط می‌توانند با این سوخت‌ها کار کنند. با این حال، فناوری برای جلوگیری از رانندگی آنها در صورت استفاده از بنزین یا گازوئیل، باید نصب شود.

این می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، زیرا به توسعه موتورهای جدید نیاز دارد چیزی که بعید است خودروسازان از آن خوشحال باشند.

و این سوخت‌ها هنوز در مقیاس کافی برای عملی بودن تولید نشده‌اند. طبق مطالعه موسسه تحقیقات آب و هوای پوتسدام، تمام پروژه‌های سوخت الکترونیکی برنامه‌ریزی شده در سراسر جهان تنها 10 درصد از تقاضای فعلی آلمان را برای حمل‌ونقل هوایی ، مواد شیمیایی و کشتیرانی پوشش می‌دهند.

پایان خودروهای بنزینی یا دیزلی در سال 2050

کریما دلی، رئیس کمیته حمل‌ونقل گفت که تصمیم نمایندگان پارلمان اروپا در ماه فوریه یک رای تاریخی برای گذار زیست محیطی بود.

دیگر خودروهای بنزینی یا دیزلی در جاده های خود در سال 2050 نخواهیم داشت. دلی افزود که این قانون یک پیروزی برای سیاره ما و جمعیت ما خواهد بود.

اما فرانس تیمرمنز، معاون رئیس‌کمیسیون اتحادیه اروپا به نمایندگان پارلمان اروپا هشدار داد که چین بین سال گذشته تا پایان سال جاری 80 مدل جدید از خودروهای الکتریکی را به بازار بین‌المللی عرضه می‌کند. صنعت خودرو باید آماده باشد.

تیمرمنز گفت:«این‌ها خودروهای خوبی هستند. این‌ها خودروهایی هستند که بیشتر و مقرون به صرفه‌تر خواهند بود و ما باید با آن رقابت کنیم.

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی اروپایی در حال حاضر با رقابت در بازار خودروهای الکتریکی خود را برای قانون جدید آماده می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.