کد مطلب: ۷۴۳۷۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

همه چیز درباره بنزین و استانداردهای آلایندگی سوخت در جهان

همه چیز درباره بنزین و استانداردهای آلایندگی سوخت در جهان

استاندارد آلایندگی سوخت با توجه به شرایط آلودگی هوا به یکی از پارامترهای اثرگذار بدل شده است. استاندارد آلایندگی سوخت داخلی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوع کیفیت سوخت و استاندارد آلایندگی، یکی از موارد چانه‌زنی بخش‌های مختلف حاکمیت برای «قانون هوای پاک» است. در ایران به گواهی شرکت پخش فرآوردهای نفتی، کیفیت سوخت خودروهای سواری در سطح استاندارد یورو 4 است. استاندارد آلایندگی یورو 4 چیست و استانداردهای داخلی سوخت خودروها چه نسبتی با استانداردهای جهانی دارد؟ جایگاه ایران در کیفیت سوخت خودروها کجاست؟

استانداردهای فراوانی برای سوخت خودروها و میزان آلایندگی آن وجود دارد که هر یک بسته به میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOX)، هیدروکربن‌ها (THC)، هیدروکربن‌های بدون متان (NMHC)، مونوکسیدکربن (CO) و ذرات معلق (PM) نام‌های مختلفی به خود می‌گیرند.

استاندارد آلایندگی سوخت در اروپا که با نشان «یورو» شناخته می‌شود یکی از این استانداردهای کیفیت سوخت است که در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده است. بر این اساس، خودروهای سبک تحت 6 استانداردِ یورو ۱، یورو ۲، یورو ۳، یورو ۴، یورو ۵ و یورو 6 سوخت‌گیری کرده که میزان آلایندگی آنها مشخص است.

کیفیت سوخت کشورهای جهان

تعیین این استانداردها همزمان با اجرای مقررات اتحادیه اروپا با هدف بهبود کیفیت هوا در سال 1992 آغاز شده است و بر اساس آن، ساخت هر خودرو باید با در نظر گرفتن استانداردهای آلایندگی یورو انجام شده باشد.

اهمیت تعیین استاندارد برای سوخت خودروها در واقع حفاظت از هوا در مقابلِ آلودگی خودرویی به حساب می‌آید. در حال حاضر در ایران عموما از سوخت یورو چهار استفاده می‌شود و بسیاری از جایگاه‌های سوخت کشور، بنزینی با این کیفیت به خودروها تحویل می‌دهند.در حالی‌که که جهان منتظر است هر چه سریع‌تر کیفیت بنزین خود را به سطح استاندارد یورو 7 یعنی سه پله با کیفیت‌تر از بنزین داخلی برساند.

استاندارد یورو 6 که در حال حاضر در خودروهای اروپایی رعایت می‌شود؛ مصوب سپتامبر 2014 است که از 2015 اجرای آن در تمام ثبت‌نام‌ها و پیش‌فروش‌های خودرو گنجانده شد.

استاندارد آلایندگی یورو در اروپا چیست؟

اگرچه قوانین جهانی علیه آلایندگی متحرک (که شامل خودروها می‌شود) به سال 1970 بازمی‌گردد، اما 20 سال طول کشید تا اولین استاندارد سراسری اتحادیه اروپا معروف به یورو 1 در سال 1992 رونمایی شود. با این همه می‌توان گفت که آنچه امروز به معرفی استانداردهای یورو در کیفیت سوخت رسیده، محصول نزدیک به نیم قرن مطالعه و تحقیق است.

اتحادیه اروپا در حال حاضر می‌داند که حمل و نقل، عامل انتشار بیش از 20 درصد از دی اکسید کربن منتشر شده در این قاره است و یکی از مهمترین روش‌های کاهش دی‌اکسیدکربن منتشر شده در هوا، رعایت استانداردهای سوخت خودرو است.

انوع استانداردهای آلایندگی یورو

تاکنون 6 استاندارد یورو، ویژه آلایندگی سوخت خودروها اجرایی شده است که شامل خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها، تراکتورها، وسایل نقلیه سبک تجاری و … می‌شود. در جدول زیر انواع استانداردهای سوخت یورو معرفی شده است:

جدول انواع استانداردهای سوخت یورو

جدول انواع استانداردهای سوخت یورو

هدف اتحادیه اروپا از ایجاد استانداردهای سوخت، کاهش انتشار آلاینده‌های ناشی از مصرف سوخت نامناسب در هوای شهرهاست. در کنار حمل‌ونقل که عامل 20 درصد از دی اکسید کربن منتشر شده در هوا گزارش شده، به نظر می‌رسد که بنزین می‌تواند عامل انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر نیز باشد.

به طور کلی اکسیدهای نیتروژن (NOx)، مونو اکسید کربن (CO)، هیدروکربن ها (HC) از اصلی‌ترین گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌روند که حاصل احتراق نامناسب بنزین بی‌کیفیت در خودروهای بی‌کیفیت است. نکته جالب اینجاست که سطح استانداردهای جهانی در حال حاضر به حدی رسیده که استانداردهایی جهتِ حذف کامل ذرات معلق از سال 2020 به اجرا درآمده است.

پیش از این زمان و در سال 2017، انجمن سازندگان و بازرگانان خودرو در اروپا بر اساس مطالعاتی، آمارهای عجیبی از وضعیت انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از سوخت‌های بی‌کیفیت و غیراستاندارد منتشر کرد.

نقش استاندارد سوخت در کاهش گازهای گلخانه ای

نقش استاندارد سوخت در کاهش گازهای گلخانه ای

از آنجایی که موتورهای بنزینی و دیزلی انواع مختلفی از آلاینده‌ها را تولید می‌کنند، تابع استانداردهای متفاوتی هستند. به عنوان مثال، موتورهای دیزلی، ذرات معلق بیشتری تولید می‌کنند و به همین دلیل تمرکز استانداردهای آن با استانداردهای بنزین متفاوت است.

بر اساس آمار وزارت بازرگانی، انرژی و استراتژی صنعتی (BEIS) از سال 2018، سهم حمل و نقل از کل انتشار دی اکسید کربن جهان، همچنان 33 درصد است که بخش قابل توجهی از آن در حمل‌ونقل‌های جاده‌ای و با خودروهای دیزلی به وجود می‌آید.

آخرین اطلاعات درباره توزیع بنزین یورو 7 در جهان

در حالی که استانداردهای سوخت یورو، کاهش آلایندگی خودروها را تضمین کرده، رسوایی موسوم به «دیزل گیت» نشان داد که هنوز کار برای انجام دادن وجود دارد، به‌ویژه به این دلیل که خودروسازان احساس می‌کردند برای رعایت استانداردهای سخت‌گیرانه نیاز به تقلب دارند.

در سال 2017، اتحادیه اروپا، آزمایش انتشارهای واقعی رانندگی (RDE) را معرفی کرد. انتظار می‌رود که این مدل از آزمایش، بتواند میزان واقعی انتشار گازهای گلخانه‌ای در اثر مصرف سوخت در خودروها را نشان دهد تا اختلاف این میزان با رقم‌های آزمایشگاهی کاهش یابد.

معرفی استاندارد آلایندگی یورو 7 سوخت خودروها به همین دلیل است. در نوامبر سال جاری، استاندارد جدیدی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای معرفی شد که احتمالاً در سال 2025 اجرایی می‌شود.

انتظار می‌رود یورو 7 آخرین تکرار این نوع قوانین برای خودروهای جدید باشد، زیرا اروپا به دنبال پایان دادن به فروش خودروهای دیزلی و بنزینی جدید در سال‌های آینده است. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ما می‌توانیم شاهد معرفی پایش آلاینده‌ها در دنیای واقعی باشیم تا اطمینان حاصل کنیم که خودروها الزامات را رعایت می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.