کد مطلب: ۸۱۸۳۷۲

تا سال ۲۰۵۰ اقیانوس‌ها مملو از پلاستیک خواهند شد

ترکیه و هند بزرگترین واردکنندگان زباله پلاستیکی

ترکیه و هند بزرگترین واردکنندگان زباله پلاستیکی

وضعیت پلاستیک در کره زمین به مرحله بحران رسیده و دانشمندان پیش بینی کرده‌اند ادامه این روند می‌تواند تا سال 2050، اقیانوس‌ها را مبتلا به آلودگی ریزذرات پلاستیکی کند. این در حالی‌ست که به تازگی برخی از کشورها به دنبال واردات زباله پلاستیکی دنبال راهی برای خلاصی از این آلودگی شیمیایی می‌گردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر دقیقه معادل یک کامیون زباله‌ پلاستیکی به اقیانوس‌های سراسر جهان سرازیر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ اقیانوس‌ها از نظر وزنی بیشتر از ماهی‌، پلاستیک خواهند داشت. برخی از کشورها به این فکر افتاده‌اند که زباله‌های پلاستیکی خود را به خارج از مرزها هدایت‌ کنند. در آن سو نیز، گروهی دیگر از کشورها دست به کار شده‌اند و با اعلام چراغ سبز به واردات زباله‌های پلاستیکی قابل بازیافت، سعی دارند در این صنعت به خودکفایی برسند. اما کدام کشورها بیشترین میزان واردات پلاستیک را دارند و سوال مهمتر اینکه چرا پلاستیک همچنان اصلی‌ترین دشمن اقلیم به شمار می‌رود؟

وبسایت برنامه محیط زیست سازمان ملل(unep) در گزارشی که به مناسبت روز جهانی بدون پلاستیک منتشر کرده آورده است: انسان‌ها سالانه بیش از 430 میلیون تن پلاستیک تولید می‌کنند که دو سوم آن محصولاتی با عمر کوتاه بوده که به زودی تبدیل به زباله می‌شوند. این درحالی‌ست که هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی آلودگی پلاستیک بین 300 تا 600 میلیارد دلار در سال متغیر است.

آلودگی پلاستیک

مقصد پلاستیک‌ها کجاست؟

متأسفانه، مقصد سفرِ بسیاری از پلاستیک‌های جهان به اقیانوس‌ها ختم شده‌ است؛ جایی که با پراکنده شدن توسط امواج، این مواد به میکروپلاستیک‌ها تکه‌تکه شوند. مدل‌های کامپیوتری نشان می‌دهند که دریاها تا 51 تریلیون ذرات میکروپلاستیک را در خود جای می‌دهند. بخش عمده ای از این حجم، محصول شکستن قطعات بزرگتر پلاستیک است.

انسان‌ها به این زودی‌ها از ریختن زباله‌ها در اقیانوس‌ها دست نمی‌کشند. بیشتر پلاستیک موجود در دریاهای امروزی نه از اروپا و آمریکا، بلکه از کشورهایی در شرق آسیا که به سرعت در حال توسعه هستند- یعنی جایی که سیستم‌های جمع‌آوری زباله معیوب هستند یا وجود ندارند- می‌آیند. اکتبر گذشته، دانشمندان مرکز تحقیقات محیطی هلمهولتز در آلمان دریافتند که ده رودخانه در آفریقا و دو رودخانه در آسیا 90 درصد از زباله‌های پلاستیکی دریایی را در خود جای داده‌اند. رودخانه یانگ تسه به تنهایی 1.5 میلیون تن پلاستیک در سال حمل می‌کند.

پدیده جدید؛ صادرات و واردات زباله پلاستیکی

به گزارش استاتیستا ،در سال 2022، داده‌های تجارت زباله‌های پلاستیکی 79 کشور منتشر شد. بر این اساس ژاپن و کشورهای ثروتمند اروپایی در میان صادرکنندگان خالص زباله‌های پلاستیکی باقی مانده‌اند. فیلیپین با صادرات خالص زباله‌های پلاستیکی بیش از 80 هزار تن در سال گذشته، یک ورودی شگفت انگیز در فهرست خالص صادرکنندگان پلاستیک در دنیاست؛ کشوری که اغلب با زمین‌های مفروش شده از پلاستیک و آلودگی دریایی مواجه است، برای مقابله با عواقب ناشی از اتکای بیش از حد به پلاستیک، به صادرات آن روی آورده است.

از آنجایی که اتحادیه اروپا صادرات زباله به اعضای غیر OECD را در سال 2021 متوقف کرده، ترکیه زباله‌های پلاستیکی بیشتری از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند. هند نیز در سال گذشته بیش از 75 هزار تن زباله پلاستیکی خالص وارد کرد و بر اساس گزارش OECD، آمریکای لاتین اخیراً تبدیل به مقصدی برای زباله‌های پلاستیکی شده است.

نمودار پلاستیک

کشورهای صادرکننده و واردکننده پلاستیک

در حالی که بازیافت زباله‌های پلاستیکی خارجی می‌تواند سودآور باشد، فقدان مقررات و نظارت باعث ایجاد مشکلات بی‌شماری در کشورهای پذیرنده شده است. کارشناسان انتظار دارند که جریان زباله‌های پلاستیکی صادر شده از کشورهای صنعتی همچنان به کشورهایی منتقل شود که مقررات هنوز در آنها وضع نشده است. پس از اینکه چین در سال 2018 از قانون تجارت جهانی خارج شد، ویتنام و مالزی به بزرگترین واردکنندگان زباله پلاستیکی در آسیا تبدیل شدند. همچنین گزارشی از کشورهای آسیای جنوب شرقی و البته آلمان به عنوان صادرکننده اصلی زباله پلاستیکی در سال 2022 وجود ندارد.

پلاستیک یک بار مصرف؛ یک چالش مضاعف

پلاستیک یکبار مصرف به چالشی بزرگ در جهانی تبدیل شده است که آسیب قابل توجهی به محیط‌زیست ما وارد می‌کند. از نی تا کیسه‌های خرید، وابستگی ما به محصولات پلاستیکی منجر به عواقب مخربی برای رودخانه‌ها، اقیانوس‌ها، حیات وحش و زنجیره غذایی می‌شود. رشد جمعیت، شهرنشینی سریع و الگوهای مصرف نیز در این امر نقش مهمی دارند.

بحران آلودگی پلاستیکی نگران‌کننده است، به طوری که حدود ۷ میلیارد از ۹.۲ میلیارد تُن پلاستیک تولید شده بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۷ به عنوان زباله دور ریخته می‌شود.

با ادامه رشد جمعیت جهان و شهری شدن جوامع مصرف کننده، تولید زباله به شدت در حال افزایش است. در طول قرن بیستم، تولید زباله ده برابر شده و این روند به ویژه در مناطق شهری هنوز ادامه دارد. تاسال ۲۰۲۵، پیش‌بینی می‌شود که شهرهای جهان بیش از سه برابر میزان زباله تولیدی خود در سال ۲۰۰۹ را تولید کنند.

آیا بازیافت پلاستیک منطقی است؟

بازیافت زباله‌های پلاستیکی در جهان بسیار کم است. تنها ۹ درصد از کل زباله‌های پلاستیکی تولید شده بازیافت و تقریباً ۱۲ درصد آن سوزانده می‌شود. ۷۹ درصد باقیمانده، در محل‌های دفن زباله، زباله دانی‌ها و یا محیط طبیعی جمع می‌شوند. بازیافت در کاهش ضایعات و حفظ منابع بسیار مهم است. به عنوان مثال، بازیافت یک تُن کاغذ می‌تواند ۱۷ درخت را نجات دهد و ۵۰ درصد از آب مصرفی در تولید کاغذ را حفظ کند.

راهکارهای مقابله با آلودگی پلاستیک

حل بحران پلاستیک نیازمند راه‌حل‌های جامع از جمله مقررات سخت‌گیرانه‌تر، افزایش تلاش‌های بازیافتی، بالارفتن مشوق‌هایی برای کاهش تولید پلاستیک جدید و ترویج جایگزین‌ها است. با این حال، ما نیز به عنوان یک فرد می‌توانیم با انجام اقدامات زیر نقشی در مبارزه با این بحران زیست محیطی ایفا کنیم.

تغییر در نگاه به پلاستیک: پیشقدم شوید و تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی خود برای استفاده از پلاستیک وضع کنید.

سبک زندگی چرخشی را پیش بگیرید: با انتخاب جایگزین‌های پایدار مانند لیوان‌های قهوه، بطری‌های آب و بسته بندی مواد غذایی قابل استفاده مجدد، می توانیم فعالانه با زباله‌های پلاستیکی مبارزه کنیم. پذیرش یک سبک زندگی چرخشی اتکای ما به اقلام پلاستیکی یکبار مصرف را کاهش می‌دهد و استفاده مجدد از محصولات را گسترش می‌دهد.

هنگام خرید کیسه‌های قابل استفاده مجدد خود را همراه داشته باشید: برای کاهش اثرات زیست محیطی، کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هنگام خرید بسیار مهم است. تجزیه این کیسه‌ها به دلیل ترکیبات پتروشیمی تجدیدناپذیر ممکن است تا هزار سال طول بکشد. همراه داشتن یک کیسه قابل استفاده مجدد هنگام خرید به کاهش تقاضا برای کیسه‌های پلاستیکی کمک می‌کند.

لوازم بهداشتی فاقد پلاستیک انتخاب کنید: محصولات مراقبت و بهداشت شخصی عامل مهمی در آلودگی میکروپلاستیک در اقیانوس‌های ما هستند. انتخاب جایگزین‌های بدون پلاستیک برای شستشوی صورت، کرم روز، آرایش، دئودورانت، شامپو و سایر لوازم بهداشتی می تواند از ورود میکروپلاستیک ها به اکوسیستم دریایی جلوگیری کند.

سیگار را ترک کنید: زباله‌های مرتبط با سیگار، مانند فیلترهای پلاستیکی و مواد شیمیایی سمی از میلیاردها سیگار فروخته شده در سراسر جهان، یک تهدید زیست محیطی بزرگ است. دفع مسئولانه ته سیگارها برای جلوگیری از آلوده کردن محل‌های دفن زباله و اقیانوس‌ها و حفاظت از گونه‌های دریایی ضروری است.

به کمپین‌های پاکسازی بپیوندید: زباله‌های پلاستیکی در محیط‌های مختلف از جمله پارک‌ها، رودخانه‌ها و سواحل فراگیر هستند. با مشارکت فعال در کمپین‌‌‌های پاکسازی محلی و جهانی، می‌توانیم به طور مستقیم به حذف پلاستیک از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی بیشتر کمک کنیم.

با اجرای این راه‌حل‌ها و ترویج یک تغییر رفتار جمعی، همه ما می‌توانیم تأثیر به سزایی در مبارزه با افزایش هزینه‌های پلاستیکی بر روی سیاره زمین داشته باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.