خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۳۱۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پوشش گیاهی، جایگزین کولر گازی می‌شود؟

پوشش گیاهی، جایگزین کولر گازی می‌شود؟

محققان یک پوشش زیست‌پلاستیکی ساخته‌اند که می‌تواند در آینده جایگزین سبزی برای کولر گازی و سیستم‌های تهویه هوا باشد. این شیوه خنک کردن هوا بدون صرف سوخت فسیلی خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با آغاز موج هوای گرم در کره زمین از همین حالا تهویه مطبوع و استفاده از کولر گازی به دغدغه دولت‌ها و شهروندان بدل شده است. نکته مهم اینجاست که استفاده از کولر یا دیگر روش‌های تهویه مطبوع می‌تواند عوارض زیست محیطی فراوانی داشته باشد. بنابراین پرسش امروز دانشمندان این است که آیا راهی سبزتر برای خنک ماندن وجود دارد؟

یک ماده که می‌تواند جایگزین کولر گازی باشد

به گزارش یورونیوز ، دانشمندان دانشگاه کمبریج در بریتانیا روی جایگزینی سازگار با محیط زیست کار می‌کنند که مسئولیت تهویه و خنک کردن هوا را بر عهده داشته باشد. اختراع آنها از یک لایه گیاهی تشکیل شده که هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید خنک می‌ماند. این ماده در آینده می‌تواند برای خنک نگه‌داشتن ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها بدون نیاز به نیروی جانبی مورد استفاده قرار بگیرد؛ با طیف وسیعی از بافت‌ها و رنگین کمان روشنی از رنگ‌ها که از نظر زیبایی ظاهری نیز دلپذیرتر از کولر گازی است.

پوشش پلاستیکی زیستی خنک‌کننده چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه یک ماده در طول روز خنک‌تر از هوای اطرافش بماند، دو شرط اساسی وجود دارد. اول اینکه، باید بازتاب خورشیدی بالایی داشته باشد تا گرمای خورشید را منعکس کند و هوای اطراف آن را گرم نکند. همچنین باید تابش بالایی در باندهای مادون قرمز داشته باشد تا گرما را به طور موثر به فضای بیرونی ساطع کند.

فقط تعداد کمی از مواد دارای این خواص هستند و دانشمندان در حال توسعه آنها به رنگ‌ها و پوشش پلاستیک‌هایی هستند که قادر به انجام آنچه به‌عنوان خنک‌کننده تابشی غیرفعال در روز (PDRC) شناخته می‌شود باشند.

وقتی روی سطح خودرو یا ساختمان از این پوشش پلاستیکی استفاده شود، بدون آنکه مصرف برق داشته باشیم، می‌توانیم از هوایی خنک و تهویه مناسب برخوردار شویم.

چگونه می‌توان مواد PDRC را جذاب‌تر کرد؟

از آنجایی که این پوشش پلاستیکی باید منعکس‌کننده خورشید باشد، مواد PDRC معمولا سفید یا نقره‌ای خواهند بود. بر این اساس، افزودن هر نوع رنگی، عملکرد خنک‌کنندگی این پوشش را کاهش می‌دهد. این موضوع به این دلیل است که رنگدانه‌های رنگی به طور انتخابی طول موج‌های خاصی از نور را جذب می‌کنند و فقط رنگ‌هایی را که می‌بینیم منعکس می‌کنند. این جذب نور اضافی یک اثر گرم‌کننده ایجاد می‌کند.

پوشش پلاستیکی

برای افزایش مطلوبیت این مواد، رنگ عامل مهمی است. محققان مواد خنک‌کننده را در رنگ‌ها و بافت‌های مختلف مانند این روکش آبی صاف ایجاد کرده‌اند.

دکتر شن همراه با محقق اصلی پروژه، دکتر سیلویا ویگنولینی، به تحقیق در مورد راه‌های دستیابی به رنگ بدون استفاده از رنگدانه پرداختند.

آنها به رنگ‌سازی ساختاری به عنوان راه‌حل نگاه می‌کردند. اینجاست که اشکال و الگوها، رنگ‌های خاصی از نور را بدون وجود رنگدانه‌ها منعکس می‌کنند، همانطور که در حباب‌های صابون و لکه‌های روغن دیده می‌شود.

در جستجوی منبع طبیعی این پدیده، تیم تحقیقاتی از نانوبلورهای سلولز (CNCs) مشتق شده از سلولز موجود در گیاهان برای ایجاد لایه‌های رنگین کمانی و بدون رنگدانه اضافه استفاده کردند.

دکتر شن می‌گوید: ما به طور خاص از مواد مبتنی بر سلولز برای فیلم‌های خود استفاده می‌کنیم، زیرا سلولز فراوان‌ترین پلیمر در طبیعت است. همچنین یکی از معدود مواد طبیعی است که قادر به ترویج PDRC است.

پس از آزمایش با رنگ‌های پایه، محققان اکنون روی لایه‌های CNCاتیل سلولز درخشان کار می‌کنند. آنها همچنین در حال توسعه بافت‌های مختلفی هستند که می‌توانند با پوشش‌های مختلف چوب ترکیب شوند.

پوشش پلاستیکی خنک‌کننده رنگارنگ چقدر موثر است؟

محققان فیلم‌های سلولزی لایه‌ای را در رنگ‌های پر جنب و جوش آبی، سبز و قرمز ایجاد کردند و آنها را مورد آزمایش قرار دادند.

هنگامی که آن‌ها در زیر نور خورشید قرار گرفتند، به طور متوسط ​​4.5 درجه سانتیگراد خنک‌تر از هوای اطراف بودند.

یک متر مربع از فیلم بیش از 120 وات قدرت خنک‌کننده تولید می‌کند که می‌تواند با بسیاری از انواع تهویه مطبوع مسکونی رقابت کند.

به‌عنوان یک دستورالعمل کلی، اتاق خواب ها به حدود 80 وات در هر متر مربع و فضای نشیمن به ظرفیت تهویه مطبوع 125 وات نیاز دارند.

محققان امیدوارند که راه‌های جدیدی برای استفاده از لایه‌های سلولز CNCاتیل سلولز بیابند. این‌ها شامل افزودن حسگرهایی برای تشخیص آلاینده‌های محیطی یا تغییرات آب‌وهوایی است.

در نهایت، آنها امیدوارند که پوشش پلاستیکی بتواند چندین هدف را به طور همزمان انجام دهد. برای مثال می‌توان از آن برای خنک کردن ساختمان‌ها و هشدار نسبت به تغییر سطوح آلاینده‌ها در مناطق شلوغ استفاده کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.