کد مطلب: ۷۶۰۷۷۹

معجزه‌ای به نام تولید پلاستیک از جلبک + گزارش ویدئوی فارسی

معجزه‌ای به نام تولید پلاستیک از جلبک + گزارش ویدئوی فارسی

استفاده از جلبک به عنوان جایگزینی برای پلاستیک این روزها سر و صدای فراوانی به راه انداخته است. تجارت نیوز با ترجمه و تهیه یک ویدئوی آموزشی و تحقیقاتی به سوالات شما درباره این فناوری پاسخ می دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ریزجلبک‌ها که در فتوبیوراکتورهای صنعتی رشد می‌کنند، می‌توانند جایگزین‌های مناسب و پایداری برای پتروشیمی‌ها ارائه کنند.

هر قطره از آب دریا مملو از حیات میکروسکوپی است. بسیاری از محققان در اروپا بر این باورند که نوع خاصی به نام ریزجلبک‌ها که از چشم انسان‌ها پنهان است، می‌تواند با پایدارتر کردن کشاورزی و ارائه جایگزین‌های سبزتر برای پلاستیک‌ها، پاسخی به چالش‌های مهم این کره خاکی باشد. این موضوع یکی از موضوعات مهم است که اغلب توسط کاربران تجارت‌نیوز مورد سوال قرار می‌گیرد. در سرویس اقتصاد سبز تجارت‌نیوز سعی کرده‌ایم با ترجمه این ویدئو و ارائه توضیحات جامع توضیح دهیم که دانش و فناوری استفاده از انواع جلبک و ریزجلبک‌ها چه تغییراتی داشته و چگونه از این موجودات زنده در تولید پلاستیک استفاده می‌شود. دانشمندان امیدوارند از ریزجلبک‌هایی که در فتوبیوراکتورهای صنعتی رشد می‌کنند، به عنوان جایگزینی برای پلاستیک و دیگر محصولات پتروشیمی ایجاد کنند.

ریزجلبک‌ها می‌توانند آفت‌کش‌های طبیعی باشند

آلمریا، واقع در جنوب اسپانیا، به خاطر سواحل آفتابی و صنعت کشاورزی آن شهرت دارد. این منطقه میزبان شبکه وسیعی از گلخانه هاست که به (دریای پلاستیکی) معروف است. این آب‌وهوا، بهشتی برای ریزجلبک‌ها، موجودات تک سلولی است که می‌توانند نور خورشید، مواد مغذی و دی اکسید کربن را به مولکول‌های زیستی ارزشمند تبدیل کنند.

محققان بومی سویه‌هایی از ریزجلبک‌ها را یافتند که می‌توانند فاضلاب محلی را تصفیه کنند و در عین حال کود و سایر محصولات را برای کشاورزان تولید کنند.

گابریل آسین، پروفسور مهندسی شیمی در دانشگاه آلمریا می‌گوید:« آن‌ها خواص محرک زیستی را برای تولید مواد غذایی در کشاورزی ارائه می‌دهند.اما همچنین ما کم و بیش ده میکرو ارگانیسم مختلف را جدا کردیم که قادر به ارائه آفت‌کش‌های زیستی بودند. برای اینکه بتوانیم قارچ‌ها، حشرات و سایر بیماری‌ها را در گلخانه‌ها بدون استفاده از مواد شیمیایی کنترل کنیم، فقط این مولکول‌های طبیعی از ریزجلبک‌ها به دست می‌آیند.

یک شرکت بیوتکنولوژی بومی، طیف وسیعی از محصولات کشاورزی تجاری ساخته شده از ترکیبات ریزجلبک را توسعه داده است. این جایگزین‌های سازگار با محیط زیست با استراتژی تولید به مصرف اتحادیه اروپا مطابقت دارد که هدف آن کاهش پنجاه درصدی استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی است.

خواکین پوزو دنگرا، مدیر تحقیق و توسعه Biorizon Biotech و هماهنگ‌کننده پروژه ALGAENAUTS گفت: «ما باید در نظر داشته باشیم که برای سال 2030، باید ترکیبات شیمیایی را در کشاورزی حذف کنیم تا به تولید مواد غذایی پایدار و سالم دست یابیم.

جلبک‌ها برای چه مواردی استفاده می شوند؟

به گزارش یورونیوز ، محققان اروپایی کودهای زیستی و آفت‌کش‌های زیستی را بر اساس ریزجلبک‌ها ساخته‌اند. ریزجلبک‌ها برای استفاده در کاربردهای مختلف، مانند تولید سوخت‌های زیستی، نهاده‌های کشاورزی و خوراک دام مورد مطالعه قرار می‌گیرند. زیست توده ریز جلبک‌ها را می‌توان به اشکال مختلف استفاده کرد که باعث کاهش استفاده از مواد شیمیایی و سوخت‌های فسیلی می‌شود. از ریزجلبک‌ها می‌توان برای تولید پلاستیک های زیستی استفاده کرد.

پلاستیک های زیستی تولید شده با ریزجلبک ها و باکتری های دریایی آماده استفاده در تولید صنعتی است.

در حالی که کودها و آفت‌کش‌های مبتنی بر ریزجلبک ممکن است گران‌تر از مواد شیمیایی سنتی باشند، کشاورزان آن‌ها را کارآمدتر یافته‌اند. آن‌ها مجبور نیستند برای به دست آوردن نتیجه مشابه از محصول زیادی استفاده کنند.

دیوید گارسیا لوپز، کشاورز گوجه‌فرنگی در Saborum Origen می‌گوید: "گیاهانی که با مواد شیمیایی درمان نشده‌اند، لطیف‌تر، سبزتر و طبیعی‌تر هستند. در نهایت، شما محصولی با درجه بالاتر دریافت می‌کنید.

آیا ریزجلبک ها می‌توانند به حل مشکل ما کمک کنند؟

آلودگی پلاستیک یک نگرانی بزرگ برای مناطق ساحلی مانند بریتانی در شمال فرانسه است. تکه‌های زباله‌های دریایی به ذرات ریز تبدیل می‌شوند که به زنجیره غذایی ختم می‌شوند.

محقق استفان بروزو می‌گوید که این مشکل باید از طریق جمع‌آوری و بازیافت حل شود. اما در برخی موارد، جایگزین های زیست تخریب‌پذیر نیز می‌توانند نقش داشته باشند.

همیشه برخی از پلاستیک‌ها در محیط‌های زمینی یا دریایی قرار می‌گیرند، که در واقع، توسعه پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر می‌تواند راه‌حلی مسئولیت‌پذیر برای محیط زیست باشد. مثلاً می‌تواند پلاستیک‌های مورد استفاده در بخش ماهیگیری،کشاورزی،آرایشی و بهداشتی یا الیاف نساجی باشد.

یکی دیگر از پروژه های اروپایی، تولید صنعتی پلیمرهای زیستی را با استفاده از باکتری های دریایی و قندهای استخراج شده از ریزجلبک ها تنظیم می‌کند.

محققان می‌گویند که چنین پلاستیک های زیستی می‌توانند پایدارتر از محصولات کشاورزی باشند زیرا کشت ریزجلبک ها به زمین های قابل کشت نیاز ندارد.

گابریل بروچون، محقق بیوتکنولوژی می‌گوید:«ما می‌توانیم برای مثال در یک بیابان یک بیوراکتور بسازیم. ما نمی‌توانیم چغندر را در بیابان پرورش دهیم، اما می‌توانیم بیورآکتورهایی بسازیم که این قندها را تولید کنند تا از آن‌ها برای ساخت پلاستیک‌های زیستی استفاده شود.»

خواص این مواد با پلاستیک‌های سنتی برابری می‌کند و می‌توان آن‌ها را برای برآوردن نیازهای خاص طراحی کرد.

پیر لمچکو، محقق بیوتکنولوژی در IRMA،می‌گوید:گاهی اوقات این پلاستیک ها می‌توانندکاملا شکننده باشند. اما فقط در صورت خم شدن شکننده است و برای مثال در برابر کشش یا فشرده سازی کاملاً مقاوم است. همه چیز به مشخصات مورد نیاز و کاربرد مورد نظر بستگی دارد.

ریزجلبک: انبوهی از امکانات

کاربردهای بالقوه زیادی برای ریزجلبک‌ها وجود دارد، از مکمل‌های غذایی گرفته تا لوازم آرایشی و سوخت‌های زیستی. این فناوری به سرعت در حال پیشرفت است.

یک شرکت مستقر در نزدیکی فارو، پرتغال، تکنیک‌های تولید ریزجلبک‌های خود را برای بیست و پنج سال بهبود بخشیده است. یکی از بنیانگذاران آن، ژائو ناوالهو، معتقد است که پتانسیل واقعی این صنعت را می توان با حذف موانع بوروکراتیک، ساده کردن مقررات ملی و پرداختن به آنچه که او به عنوان رقابت ناعادلانه از بخش‌های مضر برای محیط زیست که منابع طبیعی ارزان قیمت را استخراج می‌کنند، به طور کامل تحقق بخشید.

معمولاً از ریزجلبک‌ها یا فیتوپلانکتون‌ها برای تغذیه ماهی‌ها و سایر گونه های پرورشی استفاده می کنند. ایستگاه تحقیقاتی آبزی پروری (IPMA) در اولهائو، درحال بررسی استفاده از گونه های مختلف برای سالم‌ترکردن ماهی است. تحقیقاتی برای بررسی مزایای بالقوه ریزجلبک‌ها برای ماهی‌های بالغ نیز در حال انجام است و راهی برای پایدارتر کردن غذای آبزی‌پروری صنعتی پیشنهاد می‌کند. مرکز تولید ریز جلبک نکتون در اولهائو، پرتغال، قدیمی‌ترین مرکز در نوع خود در اروپا است.

سارا کاستانهو، تکنسین در ایستگاه تحقیقاتی آبزی پروری IPMAمی‌گوید: ازآنجایی که ریزجلبک‌ها بخشی از زنجیره غذایی در رژیم غذایی ماهی هستند، طبیعی است که باید به عنوان جایگزین روغن ماهی و پودرماهی استفاده شوند و در عین حال به سلامت حیوانات، تقویت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر استرس کمک کنند.

امروزه غذای ماهی اغلب از پروتئین‌های محصولات کشاورزی استفاده می‌کند. شاید جایگزینی آن‌ها با ریزجلبک‌ها بتواند همین کار را بدون از بین بردن زمین از رشد غذا انجام دهد.

پدرو پوسائو-فریرا، رئیس ایستگاه تحقیقاتی آبزی پروری IPMAمی‌گوید: به‌عنوان مثال، امروزه برای ماهی‌های دریایی، خوراک بر پایه گندم است. و همانطور که می‌دانید، گندم به دلیل جنگ در اوکراین کمیاب می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد که جستجو برای جایگزین‌های احتمالی مانند ریزجلبک‌ها وجود دارد.

این موجودات کوچک صدها میلیون سال پیش زندگی پیچیده ای را در اقیانوس آغاز کردند. امروزه، ریزجلبک‌ها می‌توانند به اقتصادهای ساحلی کمک کنند تا به سمت پایداری بیشتر، محافظت از اقیانوس در برابر آلودگی و سایر تهدیدات، پیشرفت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.