کد مطلب: ۶۰۶۷۰۴

کناره‌گیری «شل» از یک پروژه نفتی؛ ماجرا چیست؟

کناره‌گیری «شل» از یک پروژه نفتی؛ ماجرا چیست؟

مسائل زیست حیطی موجود جهان، فعالان زیست محیطی انگلیس را بر این داشته تا در مقابل سرمایه‌گذاری در این بخش حرکتی جمعی را آغاز کنند.

به گزارش تجارت نیوز ، شرکت شل از پروژه‌ای در اسکاتلند کناره‌گیری می‌‌کند. نفت که یکی از انرژی‌های محبوب برای کشور‌های پیشرفته است، جذابیت خود را در Shetland اسکاتلند برای شرکت نفت شل از دست داده‌ است. ماجرا چست؟ چه عاملی باعث شده که این شرکت انگلیسی قید درآمد حاصل از این پروژه را بزند؟

به گزارش یورونیوز ، پروژه Cambo یک پروژه نفتی در اسکاتلند است که شرکت رویال شل انگلیس روی آن سرمایه‌گذاری کرده و حال صدای فعالان محیط زیست را درآورده است. فعالان محیط زیست نقش مهمی در لغو سرمایه‌گذاری در این طرح را داشته‌اند که در ادامه با جزئیات آن بیشتر آشنا می‌شویم.

ی ک قدم کوچک علیه سوخت‌های فسیلی

شرکت نفت شل، از یک پروژه بحث برانگیز در نزدیکی ساحل Shetland اسکاتلند بیرون آمد، زیرا تولید نفت برای این شرکت توجیه اقتصادی نداشت. این شرکت اخیرا اعلام کرد که برنامه‌های خود در این میدان نفتی را متوقف می‌کند که این خبر موجب هجوم خیل عظیمی از فعالان محیط زیست که به دنبال متوقف کردن برنامه‌های اکتشافی و توسعه نفتی و گازی بریتانیا بودند شد.

به دنبال یک آزمایش جامع، شرکت نفت شل اعلام کرد که در این برهه زمانی، دلایل اقتصادی قابل توجیه نیستند و همچنین پتانسیل به تاخیر انداختن هم در این پروژه وجود ندارد.

نقش فعالان محیط زیست!

۳۰ درصد سهام پروژه Cambo متعلق به شرکت شل بود که با مخالفت گروه‌های فعالان محیط زیستی می‌گفتند: «انگلیس باید به‌عنوان کشور پیش رو در زمینه مبارزه با گرمایش زمین، فعالیت‌های توسعه و اکتشاف و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید را متوقف کند».

Mara دانشمند و عضو کمپین محیط زیست می‌گوید که این یک حرکت بسیار کوچک گرچه صحیح در مقابل سوخت‌های فسیلی است. پروژه Cambo کاملا غیرضروری است و قابل قبول نیست که دولت به ادامه فعالیت این پروژه چراغ سبز نشان دهد.

چگونه می‌شود انگلیس میزبانی Cop26 را قبول و ادعا می‌کند که در زمینه حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرو است اما از سوی دیگر پروژه‌هایی همانند Cambo را تجهیز می‌کند؟

گزارش‌های IPCC به صراحت نشان می‌دهند که این پروژه باید متوقف شود. اقدام شل در خروج از این پروژه پوئن مثبت و نشان‌دهنده قدرت فشار و فعالیت‌های مردمی است.

Siccar Point با پشتوانه سهام خصوصی، که مالک ۷۰ درصد مابقی میدان است، در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که «شرکت شل تصمیم بر این دارد که سرمایه‌گذاری خود را در این مرحله پیشرفت ندهد».

اختلاف نظر فعالان محیط زیست و مسئولین چیست؟

پروژه Cambo که خارج از ساحل Shetland واقع شده‌ است، به کانون بحث سیاسی در مورد این که آیا بریتانیا باید به دنبال منابع سوختی فسیلی باشد تبدیل شده، درحالی که به‌شدت به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در دهه‌های آینده است.

Jonathan Roger مدیر اجرایی شرکت Siccar Point در گزارشی گفته است: «پروژه Cambo برای امنیت انرژی و اقتصاد انگلیس حیاتی است».

او همچنین افزود: «درحالی که تغییر وضعت شرکت شل ناامید کننده است، ما با سهامداران عمده و دولت بریتانیا برای توسعه آینده این میدان تلاش خواهیم کرد». Roger گفت که توسعه ۱۲۵ کیلومتری میدان در سمت غربی جزیره Shetland، هزاران موقعیت شغلی به‌وجود می‌آورد و به تغییر رویکرد انگلیس به سمت اقتصاد با کربن کم کمک خواهد کرد. اگرچه فعالان زیست محیطی به شدت مخالف آن هستند و می‌گویند که این پروژه مغایر اهداف اقلیمی انگلیس است.

سخنان نخست وزیر اسکاتلند در باره پروژه Cambo!

نخست وزیر اسکاتلند خانم Nicola Sturgeon از دولت بریتانیا خواسته است که از ماه اوت زمانی که اولین بیانیه خود را نسبت به این موضوع بیان کرد، لغو کند. خانم Sturgeon بیان کرد: من از دولت بریتانیا درخواست می‌کنم مجوزهایی که از قبل برای میدان Cambo صادر شده‌ اما توسعه میدانی شروع نشده‌ را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

بعضی از این مجوز‌ها که مدت‌ها پیش صادر شده‌اند، باید به دلیل مشکلات اضطراری اقلیمی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، دوباره مورد بررسی قرار گیرند و در مقابل یک بازرسی که کاملا سازگار با تعهدات و اهداف ما در مورد تغییرات اقلیمی است قرار بگیرد.

مهمترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.