خبر مهم:

کد مطلب: ۱۶۶۹۰۱

رونق اقتصاد ایران از راه کنگره امریکا می‌گذرد؟

سخنان ترامپ در مورد برجام که تداوم بداخلاقی‌ها علیه ایران بود، با موضع‌گیری زیرکانه رئیس‌جمهور کشورمان تنها دقایقی پس از نطق ترامپ پاسخ داده شد، و تا حدودی زهر سخنان ترامپ را گرفت.

در کمال ناباوری بازارهای ایران از این تک و پاتک در امان ماندند. اما واقعیت آن است که ترامپ توپ را به زمین کنگره انداخته است و احتمال می‌رود پس از اظهارنظر کنگره در مورد برجام، وضعیت اقتصادی کشور وارد مرحله جدیدی شود.

برای اظهارنظر در مورد تاثیر تصمیم کنگره بر اقتصاد کشور و برجام زود است، چراکه تا این لحظه تهدیدها تنها در حد تهدید است و هیچ اقدام عملی علیه ایران صورت نگرفته است.

مخصوصا اینکه مواضع اروپا هم در قبال ایران شفاف نیست. و روشن نیست که اروپا در قبال تصمیمی که کنگره امریکا در مورد برجام اتخاذ می‌کند چه عکس‌العملی نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد در مورد مسائلی همچون برنامه موشکی ایران، اروپا با امریکا هم‌نظر است و چندان با برنامه‌های ایران موافق نیست. و همین همسویی می‌تواند زمینه‌ساز اقدام مشترک میان 5+1 شود.

حقیقت اقتصاد ایران آن است که بازارها در سه ماه اخیر مثبت بوده‌اند. اخبار غیررسمی حاکی از آن است که در کارخانه‌های سیمان فروش رونق گرفته و بسیاری از صنایع با افزایش حجم سفارش‌ها مواجه هستند.

همچنین آمارهای موثقی در مورد افزایش معاملات املاک وجود دارد که همه مؤید آن است که اقتصاد ایران رکود را پست سر گذاشته و حرکت روبه‌جلو را در پیش‌گرفته است.

در شاخص‌های اقتصادی هم تحرک دیده می‌شود، رشد اقتصادی کند اما در حال حرکت است. البته تداوم این رشد مثبت، تا پیش از اظهارات ترامپ، تا پایان سال قابل پیش‌بینی بود.

اما در حال حاضر مشخص نیست که کنگره امریکا چه نسخه‌ای برای برجام بپیچد. موضع‌گیری اروپا نیز کاملا صریح و روشن نیست و احتمال آن می‌رود که اگر بحث‌ها بر سر برجام بالا بگیرد اروپا هم‌پیمان اصلی خود -امریکا- را به ایران ترجیح بدهد و در آن صورت است که احتمال از دست رفتن همه دستاوردهای اقتصادی ایران وجود دارد.

در این شرایط بعضی کشورها در مورد خرید نفت از ایران دچار تردید هستند و برخی همچون هند به‌وضوح اعلام کرده‌اند که نفت کمتری از ایران خواهند خرید. بانک‌های بین‌المللی نیز برای همکاری با بانک‌های ایرانی همچنان در کما هستند.

از سوی دیگر زمزمه‌هایی از بلوکه مجدد دارایی‌های ایران و عدم پرداخت آن‌ها شنیده می‌شود که این امر هم می‌تواند به نوسانات دلار و آشفته کردن بیشتر این بازار منجر شود.

درهرصورت امروز برای اظهارنظر کردن در مورد تاثیر تصمیم کنگره امریکا بر اقتصاد ایران زود است. اما اگر لابی ایران و اروپا سبب عدم‌تغییر در برجام شود، و ایران بتواند طرف غربی را حفظ کند می‌توان امیدوار بود، آغاز سال 97 به رونق اقتصاد گره بخورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.