خبر مهم:

پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز: واکنش بازار به قیمت دلار-۲۷

به گزارش تجارت‌نیوز، در بیست و هفتمین پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز به بررسی واکنش بازارهای طلا و سکه و خودرو به افزایش رکوردشکنانه قیمت دلار پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم بر اساس شرایط فعلی، بازارهای مالی کشور را لااقل تا پایان دی ماه پیش‌بینی کنیم.

قیمت روز دلار که آذرماه گرانی را پشت سر گذاشته بود، دی‌ماه را طوفانی آغاز کرد، به طوری که قیمت دلار در دوره ابراهیم رئیسی نیز رکورد 40 هزار تومان را تجربه کرد. سرریزِ تقاضاهای مهار نشده در بازار ارز نیز از یک سو بازار سکه را به حباب قیمتی تازه‌ای رسانده و از سوی دیگر، بازار سهام را با تقاضای تازه مواجه کرده است. در برنامه این هفته تحولات اخیر بازارهای مالی را برای پاسخ به این سوال بررسی کرده‌ایم که افزایش قیمت دلار چگونه بر بازارها اثر گذاشته و دولت برای مهار آن چه کرده است؟ به بهانه سفر اخیر وزیر خارجه به مسقط، از آخرین تحولات برجام گفته‌ایم و همچنین سعی کرده‌ایم ابعاد مختلف واردات خورو به کشور را بررسی کنیم بلکه بتوانیم به این سوال جواب بدهیم که صرفه اقتصادیِ واردات خودرو برای کشور چه بوده است؟

چند خبر کوتاه و تحلیل اقتصادی هفته

احتمال توافقی ضعیف‌تر از برجام وجود دارد؟

با طرح این پرسش که آیا احتمال توافقی حتی ضعیف‌تر از برجام وجود دارد، شنونده بیست و هفتمین پادکست اقتصادی رادیو تجارت‌نیوز هستید.

عده‌ای از تحلیلگران اعتقاد دارند مواضعی که جمهوری اسلامی ایران در هفته اخیر اتخاذ کرده حاکی از شکل گیری اراده‌ای جدی برای احیای برجام است. اما اغلب کارشناسان با این نظر مخالفند و آن را بسیار خوشبینانه ارزیابی می‌کنند. مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاست خارجی در گفتگو با سهند اینانلو، خبرنگار تجارت‌نیوز نظر متفاوتی را ارائه کرد.

به باور این آینده‌پژوه ایرانی دیگر چیزی به نام برجام وجود خارجی ندارد. حتی اگر دولت ابراهیم رئیسی مواضع خود در قبال پرونده هسته‌ای را تغییر دهد نیز نخواهد توانست توافقی که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده را مجددا احیا کند. اما پرسش اینجاست که اصلا احتمال شکل‌گیری هرگونه توافقی، حتی ضعیف‌تر از برجام وجود دارد یا بازهم گره جدیدی بر ریسمان مذاکرات اتمی خواهد افتاد؟

آخرین اخبار از محموله اول و دوم خودروهای وارداتی

هفته‌ای که گذشت بالاخره قفلِ وعده واردات خودرو شکست و پس از 6 سال اولین محموله خودروهای خارجی به کشور وارد شد. منابع حاضر در بندر لنگه به تجارت‌نیوز اعلام کردند که محموله محصولات کیا که توسط کوشاخودرو وارد شده، حاوی تنها ۲۲ دستگاه خودرو است.

تعداد خودروهای اولین محموله، این نگرانی را به وجود آورده که وعده دولت مبنی بر واردات 100 هزار خودرو تا پایان سال محقق نشود. این درحالی‌ست که با چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد واردات خودرو بتواند بر قیمت بازار کشور اثرگذار باشد. گفتگوی زهرا رسولی، خبرنگار تجارت نیوز با عماد جعفری کارشناس بازار خودرو را بشنوید.در ادامه این گزارش، نگاهی به محموله دوم خودروهای وارداتی داشته‌ایم در گفتگو با قطارانی، مدیر روابط عمومی اداره بندر لنگه.

چرا کادر درمان مهاجرت می‌کنند؟

هفته گذشته سالنامه مهاجرت 1401 از سوی رصدخانه مهاجرت ایران منتشر شد؛ سندی رسمی از وضعیت مهاجرتی کشور که نشان از موج تازه مهاجرت ایرانیان از جمله فعالان حوزه درمان می‌دهد.

آنطور که بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه گفته سالانه حداقل 65 هزار نفر از ایران مهاجرت می‌کنند. رقمی بزرگ که بخشی از آن کادر درمان هستند. داده‌های سالنامه نشان می‌می‌دهد فقط در امریکا و در سال 2018، 29 هزار ایرانی در حوزه بهداشت و درمان فعال بودند. در یک سال گذشته نیز بارها سازمان نظام پزشکی ایران و تهران و نظام پرستاری برای موج مهاجرت هشدار دادند.

پیمایش‌های رصدخانه در تابستان 1401 نشان می‌دهد نیمی از پزشکان تمایل زیاد و بسیار زیاد برای مهاجرت دارند. ضمن آن‌که 21 درصد فعالان حوزه درمان گفته‌اند یک تا سه سال آینده از ایران مهاجرت خواهند کرد. نکته مهم دیگر در این پیمایش این بود که بیش از یک سوم افراد شرکت‌کننده حتی تمایل به کار در مشاغل غیرتخصصی و پایین‌تر در خارج از کشور را داشتند. به عبارتی فقط می‌خواهند از ایران بروند، حالا به هر شکلی که امکانش باشد.

اما چرا کادر درمان می‌خواهند از ایران بروند؟ از نظر عوامل کلان اقتصادی و اجتماعی موثر بر مهاجرت، بیش از 50 درصد از افراد شرکت‌کننده در پیمایش رصدخانه، بی‌ثباتی اقتصادی و اجتماعی در ایران، فساد نهادینه در کشور و شیوه حکمرانی در کشور مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر مهاجرت خود دانستند. پیش‌تر موید علویان، رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران به تجارت‌نیوز گفته بود که اگر روند مهاجرت پزشکان اینگونه ادامه پیدا کند، در پنج سال آینده با کمبود شدید پزشک مواجه می‌شویم و باید برای گرفتن برخی از خدمات این حوزه به کشورهای دیگر مراجعه کنیم.

تحولات اقتصادی زمستان دولت

گزارش دوم رادیو تجارت نیوز این هفته نیز، گزارش مفصلی از تحولات اقتصادی دولت در آستانه زمستان 1401 است. دولت ابراهیم رئیسی درحالی دومین زمستان عمر خود را تجربه می‌کند که از سویی افزایش و رکوردزنی قیمت دلار، مجلسیان را رودرروی کابینه قرار داده و از سوی دیگر، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در آستانه برکناری قرار گرفته اند. کارنامه دولت در اقتصاد چیست و چه چشم‌اندازی تا پایان سال خواهد داشت؟

به نظر می‌رسد عمده تلاش مجلس برای تعیین تکلیف قیمت دلار، همزمان با کلید خوردن طرح استیضاح وزیر اقتصاد بوده تا جایی که عضو کمیسیون شوراهای مجلس طی سخنانی از تلاش برای برکناری احسان خاندوزی گفته است. اما وزارت اقتصاد و دارایی کابینه رئیسی چه کارنامه‌ای داشته و آیا توانسته به وعده‌های خود عمل کند؟ کارشناسان بر این باورند که کارنامه اقتصادی دولت به شدت ضعیف است. شاهد این ادعا هم سطح رضایتمندی عمومی است. مردم به‌ویژه از نرخ تورم و ناعادلانه بودن نظام مالیاتی ناراضی و گلایه‌مند هستند.

این مساله هم تنها متوجه وزیر اقتصاد نیست، بلکه کامران ندری، استاد اقتصاد در گفتگو با سوسن یحیی‌پور خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید: «تیم اقتصادی دولت سیزدهم کارنامه ضعیفی دارد و به‌هیچ وجه قابل دفاع نیست.»

چالش صندوق‌های دارایکم و پالایش یکم

بیش از سه ماه از تصویب اصلاحات اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایکم و پالایش یکم توسط هیات وزیران می‌گذرد اما همچنان و طبق قیمت‌های روز تابلو معاملاتی، این صندوق نزدیک به 47 درصد فاصله تا ارزش ذاتی خود دارد. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل این وضعیت به حمیدرضا اناری، خبرنگار تجارت‌نیوز میگوید: هدف اصلی از اصلاحات اساسنامه این بود که به تدریج مدیریت صندوق‌ها از دولت گرفته و به دارندگان واحد‌های صندوق واگذار شود درحالی‌که در شرایط کنونی هنوز مدیریت پرتفوی صندوق‌ها در اختیار دولت است.

تحلیل هفته؛ سطح درآمدی ایرانیان در مقیاس جهانی

در تحلیل این هفته، سوسن یحیی‌پور خبرنگار تجارت نیوز به سراغ آخرین فهرست اقتصادهای جهان بر اساس سطح درآمدی رفته است. بانک جهانی هر ساله در ابتدای ماه جولای اقدام به انتشار فهرست جدید طبقه‌بندی اقتصادهای جهان بر اساس سطح درآمدی آنها می‌کند. در این فهرست کشورها به چهار گروه درآمدیِ درآمد بالا، درآمد متوسط- بالا، درآمد متوسط-پایین و کم‌درآمد طبقه‌بندی می‌شوند. کشور ایران بعد از 15 سال متوالی که در گروه اقتصادهای با درآمد متوسط- بالا قرار داشت، از سال 2020 تنزل موقعیت یافت و در فهرست گروه اقتصادهای با سطح درآمدی متوسط-پایین، قرار گرفت.

چرا جایگاه ایران تغییر کرد؟

بروز رکود به‌ویژه رکودتورمی از عوامل تاثیرگذار منفی بر روند رشد درآمد ناخالص ملی سرانه اقتصادهاست. در این بین، اقتصاد ایران هم به علت تحقق نیافتن رشد اقتصادی مولد توسعه و پیشرفت، دستاوردی در زمینه بهبود سطح استانداردهای زندگی جامعه ایرانی نداشته است. در مقایسه ایران با اقتصادهایی با جمعیت مشابه، کشور ترکیه در گروه اقتصادهای با درآمد متوسط-بالا و اقتصاد آلمان در گروه اقتصادهای با درآمد بالا قرار دارند. در سال 2021 سرانه درآمد ملی ناخالص مربوط به دو کشور ترکیه و آلمان به ترتیب 1.9 و 4 برابر ایران بوده است.

تحلیل و پیش‌ بینی بازارهای مالی در زمستان 1401

  • پیش بینی بازار جهانی نفت با تحلیل امیر داداشی، خبرنگار تجارت‌نیوز
  • پیش ‌بینی بازار ارز در گفتگو با میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی
  • پیش بینی بازار طلا و سکه در گفتگو با نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران
  • پیش بینی بازار مسکن تهران در گفتگو با مهدی روان‌شادنیا، کارشناس بازار مسکن
  • پیش‌ بینی بازار بورس با تحلیلِ مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازارهای مالی
  • پیش بینی قیمت‌ها در بازار خودرو به روایت اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران.
13 2

اینفوگرافی قیمت دلار 7 دی

پادکست رادیو تجارت نیوز یک پادکست اقتصادی است که هر هفته توسط تیم تحریریه تجارت‌نیوز منتشر شده و به تحلیل اخبار مهم اقتصادی هفته و پیش‌بینی قیمت چهار بازار مهم و اساسی می‌پردازد.

همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن کست باکس نیز شنونده آرشیو کامل رادیو تجارت نیوز باشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.