پادکست رادیو تجارت‌ نیوز: بازارهای مالی در پاییز

حجم فایل صوتی: ۶۲.۱۳M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۶:۵۷ دانلود فایل صوتی

برنامه شماره بیست و سوم: بازارهای مالی در پاییز 1401

سلام. صبحِ پنجشنبه دهم آذرماه شما بخیر. به بیست و سومین پادکست رادیو تجارت‌نیوز خوش آمدید. خوشحالیم که از این شماره، مخاطبان فیدیبو نیز می‌توانند شنونده صدای ما باشند. پادکست رادیو تجارت‌نیوز کاری از تحریریه این رسانه است که هر هفته پنج‌شنبه‌ها با نگاهی خبری تحلیلی به بررسی اخبار اقتصادی و تجاری مهم هفته و پیش بینی بازارهای مالی هفته آینده می‌پردازد.

تازه‌ترین قسمت از پادکست رادیو تجارت‌نیوز را در شرایطی می‌شنوید که آلودگی هوا، آسمان پایتخت را خاکستری کرده، تیم ایران از ادامه رقابت‌های جام جهانی بازمانده و اخبارِ رسیده از پس بیش از دو ماه ناآرامی‌های اخیر، گواهی بر برخورد سخت با دانشجویان و دانش‌آموزان معترض دارد. در پایان هم نگاهی داریم به زندگی کامیون‌داران ایران با پاسخ به این سوال که ماجرای تصاویر و بیانه‌های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اعتصاب این بخش از چرخه حمل‌ونقل کشور چیست؟ با ما تا نیم‌‌ساعت آینده از تهران و تحریریه تجارت‌نیوز همراه باشید.

درخواست دولت از طلاب برای راه‌اندازی مدارس غیردولتی

با حضور دانش‌آموزان در اعتراضات 1401، مواضع وزیر آموزش‌وپرورش به‌گونه‌ای پیش رفت که موجب نگرانی برخی از دانش‌آموزان و خانواده‌ها شد. او گفته بود که دانش‌آموزان بازداشتی را به مراکز روانشناسی خواهند فرستاد. حالا احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش در تازه‌ترین اظهارات خود از همکاری بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش در تاسیس مدارس غیردولتی خبر داده و گفته است: باید در آموزش و پرورش به سمت تاسیس مدارس غیردولتی بر پایه حوزه علمیه حرکت کنیم و حوزه علمیه خود بنیانگذار مدارس غیردولتی باشد. عاطفه محمودی، خبرنگار تجارت‌نیوز در گفتگو با احسان هوشند، پژوهشگر و جامعه‌شناس این موضوع را بررسی کرده است.

بدهی خارجی چقدر کاهش یافت؟

آخرین اطلاعات منتشر شده از بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی خارجی ایران در پایان شهریور به 6 میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار رسیده است؛ این یعنی کاهش حدود 30 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته. پیشتر صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده بود که ایران کمترین میزان بدهی را در خاورمیانه و آسیای مرکزی دارد.

هرچند اهل فن بر این باور است که کاهش بدهی خارجی به معنای غنی شدن یک کشور یا بازپرداخت مقروضات نیست، اتفاقا بیانگر این مطلب است که به دلیل شرایط اقتصادی، دیگر خارجی‌ها رغبتی به سرمایه‌گذاری در آن کشور ندارند.

یک خبر کوتاه؛ طرح صیانت یا اینترنت طبقاتی؟

اخیرا کارگروه اقتصاد دیجیتال، آیین‌نامه‌ای را برای حمایت از فریلنسرها منتشر کرده اما بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که این آیین‌نامه بیشتر از این که بخواهد از فریلنسرها حمایت کند، آنها را با چالش مواجه خواهد کرد. این آیین‌نامه 10 ماده دارد که بعضی از مواد آن در میان فعالان این حوزه، بسیار بحث برانگیز بوده، به‌ویژه بند 8 که طبق آن، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت را تنها بر اساسِ سطح دسترسی مختص هر فرد که پیشتر توسط یک کمیته اعتبارسنجی شده است، فراهم خواهد کرد.

به عبارت دیگر، بر اساس این آیین‌نامه وزارت ارتباطات از این پس، پیش از ارائه خدمات دسترسی به اینترنت برای افراد، آنها را مورد اعتبارسنجی قرار داده و بر اساس رتبه‌ای که به‌دست می‌آورند از کیفیت و پایداری لازم اینترنت برخوردار خواهند بود. حسین حمیدیا، کارشناس حوزه فریلنسری در گفتگو با مهدیه اسماعیلی خبرنگار تجارت نیوز، ماده هشتم این آیین نامه راپرده‌بردای دولت از طرح صیانت و اینترنت طبقاتی دانسته و گفته است: «با این آیین‌نامه دو صفحه‌ای می‌خواهند اینترنت طبقاتی را در کشور حاکم کنند، حداقل برای اقشار خاص.» او گفته است که احتمال دارد فروشگاه‌های اینستاگرامی هم ذیل همین آیین‌نامه قرار ‌گیرند.

تحلیل هفته؛ چرا قیمت تخم‌مرغ شش رقمی شد؟

رادیو تجارت نیوز در هر برنامه شما را با تحلیل یک رخداد اقتصادی مهم همراهی خواهد کرد و سعی می‌کنیم به زبان ساده توضیح دهیم که این خبرها چگونه روی اقتصاد زندگی شهروندان و پیش بینی بازارهای مالی اثر می‌گذارد.

در هفته جاری بازار تخم‌مرغ هم دستخوش تغییرات قیمتی فراوان شد و برای اولین بار قیمت این محصول پروتئینی به بالای صد هزار تومان رسید. تجارت‌نیوز در تحلیل این هفته به سراغ این بازار رفته و تغییرات آن را بررسی کرده است.

تخم مرغ که پس از افزایش قیمت کالاهای اساسی نظیر برنج، مرغ، گوشت و … آخرین بازمانده سفره ایرانی‌ها به حساب می‌آمد، در این هفته به اوج قیمتی خود رسید. نگاهی به عرضه این کالا در خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد که دیگر با کمتر از 110 هزار تومان نمی‌توان یک شانه تخم مرغ خرید. حتی برخی سوپرمارکت‌ها در نقاط شمالی تهران این محصول را در محدوده 130 هزار تومان می‌فروشند.

روند صعودی قیمت تخم مرغ از شهریور سال جاری دوباره آغاز شد. در این بین دولت مدام توپ را در زمین تولیدکنندگان می‌اندازد، اما آن‌طور که فعالان این صنعت می‌گویند که حتی با چنین نرخ‌هایی تولید برای آنها زیان‌ده است. یافته‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که پس از حذف ارز ترجیحیِ اقلام اساسی، سرانه مصرف تخم مرغ در ایران از 11 کیلوگرم به 15 کیلوگرم رسید، اما حالا با این قیمت‌ها احتمالاً باید منتظر حذف تخم مرغ از سفره ایرانی‌ها باشیم.

اعتصاب کامیون‌داران؛ از شایعه تا واقعیت

پس از افزایش مشکلات مالکان و رانندگان کامیون در طول ماه‌های اخیر، از ابتدای هفته جاری اخبار و شایعاتی مبنی بر اعتراض و اعتصاب کامیون داران منتشر شد. اختلال در تامین سوخت گازوئیل و گرانی قطعات، لاستیک و سرویس دستگاه ازجمله مواردی‌ست که نارضایتی کامیون‌داران را در پی داشته است.

هرچند تا کنون هیچ مقام رسمی اعتصاب کامیون داران را تائید نکرده و رسانه‌های نزدیک به دولت نیز سعی دارند شرایط را آرام و بدون تنش جلوه دهند اما درباره دلیل این اقدام کامیون‌داران اخیراً سیدجلال موسوی، نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور، به خبرگزاری ایلنا گفته است: سهمیه پایه کامیون‌داران برای گازوئیل حذف شده و به جای آن ماهانه براساس نوع کامیون و محاسباتی که پایه آن مشخص نیست به هر کارت سوخت بین 100 تا 200 لیتر سهمیه واریز می‌شود. البته همین مقدار سهمیه هم در موعد مقرر واریز نمی‌شود و به طور مقطعی و خرد در طول ماه در دسترس رانندگان قرار می‌گیرد. بنابراین رانندگان خواستار بازگشت به ساختار اختصاص سهمیه پایه تا سقف 2000 لیتر با نرخ 300 تومان هستند.

محمدحسین انصاری، نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی کالا، در گفتگو با ثمن رحیمی‌راد، خبرنگار تجارت‌نیوز، مشکل پیش‌آمده در مورد تأمین گازوئیل کامیون‌داران و افزایش قیمت لوازم یدکی و قطعات را تایید کرد.

فارغ از اینکه آیا اعتصاب کامیون داران اتفاق افتاده یا خیر؟ مشاغل مرتبط با این صنف نیز بیم تاثیرپذیری کسب‌وکار خود را از تشدید مشکلات یادشده دارند. در همین زمینه سیده‌فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و مدیرعامل یکی از شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل، به تجارت‌نیوز گفت: اگر اعتصاب کامیون‌داران جدی شود و تداوم یابد، این مساله تاثیر منفی خود را خواهد گذاشت.

جبران زیان‌دهی مخابرات از طریق مشترکان تلفن ثابت؟

شهریور امسال افزایش هزینه ماهانه تلفن ثابت با امضای وزیر صمت تصویب شد که مورد انتقاد بسیاری از مشترکان تلفن قرار گرفت، اما در نهایت روی قبض‌های جدید در تهران به صورت میانگین 30 هزار تومان و سایر شهرها از 10 هزار تومان تا 15 هزار تومان اعمال شد.

به نظر می‌رسد شرکت مخابرات برای جلوگیری از زیان‌دهی قصد دارد مبالغ اضافی را از راه‌های مختلفی مانند هزینه نگهداری و واگذاری خطوط از مشترکان خود دریافت کند که با توجه به تعداد مشترکان این شرکت، ماهانه به چندین میلیارد می‌رسد. همزمان با انتشار این خبر، روابط عمومی شورای رقابت از قوه‌ قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور درخواست کرد که به رویه ‌غیرقانونی شرکت مخابرات در اخذ مبالغ اضافی از مشترکان رسیدگی کنند.

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای مالی هفته پیش رو

به رسم هر هفته در چند دقیقه باقی‌مانده از پادکست رادیو تجارت نیوز، از زبان کارشناسان بازارهای مالی، وضعیت هفته آینده را برای شما پیش‌بینی می‌کنیم و سعی داریم به این سوال جواب بدهیم که ناآرامی‌های داخلی و تغییرات اعمال شده دولت در بازارها چه قیمت‌هایی را در آینده چهار بازارِ ارز، طلا و سکه، خودرو و مسکن خواهد داشت. با پیش بینی بازارهای مالی هفته دوم آذرماه همراه ما باشید:

پیش ‌بینی بازار ارز

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای مالی هفته آینده را با ارزیابی برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی از قیمت دلار آغاز می‌کنیم در گفتگو با سارا صفاری، خبرنگار تجارت نیوز.

پیش بینی بازار سکه و طلا

ابراهيم محمد ولي، رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران وضعیت نرخ طلا و سکه را برای هفته آینده بررسی کرده است.

پیش بینی بازار خودرو

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درگفتگو با زهرا رسولی، خبرنگار تجارت‌نیوز به پیش‌بینی قیمت‌ خودروهای داخلی می‌پردازد و از فزایندگی گرانی قیمت خودرو در آذرماه 1401 می‌گوید.

پیش بینی بازار مسکن

از این هفته در بخش پیش‌بینی بازار مسکن، روایت‌های زینب مختاری، خبرنگار تجارت‌نیوز را با عنوان « در بازار املاک تهران چه می‌ گذرد؟» خواهید شنید. قسمت اول درباره فروش میلیاردی پارکینگ در مناطق مرفه‌نشین پایتخت است.

سال‌هاست بحث پارکینگ به عنوان معضلی جدی در شهر تهران مطرح است. در کنار افزایش جمعیت و بالارفتن تعداد خودروها در این کلانشهر، ساخت خارج از استاندارد مجتمع‌های مسکونی که عموما نیاز واحدها به پارکینگ را برآورده نکرده‌اند، این معضل را تشدید کرده است؛ به نحوی که حالا پارکینگ هم صاحب بازاری مجزا از بازار عمومی خرید و فروش و اجاره ملک شده است.

بررسی‌های تجارت‌نیوز در مورد نرخ اجاره پارکینگ در مناطق مختلف تهران حاکی از تفاوت قیمت‌ها در محله‌های گوناگون شهر است. مشاهدات میدانی زینب مختاری، خبرنگار ما نشان می‌دهد نرخ اجاره ماهانه یک واحد پارکینگ بسته به منطقه مسکونی، از ۳۰۰هزار تومان تا ۹میلیون تومان متغیر است و در برخی مناطق نیز به صورت توافقی میان ساکنان مجتمع‌ها تعیین می‌شود و بر همین اساس می‌تواند از این میانگین بالاتر رود. اما نکته جالب‌تر قیمت خرید و فروش پارکینگ‌هاست؛ آن طور که مشاهدات تجارت‌نیوز نشان می‌دهد، قیمت خرید پارکینگ در محدوده آزادی تهران ۱۵۰میلیون تومان و قیمت یک ملک ۶۰متری با سن کمتر از ۱۰سال در همین محدوده، ۳میلیارد تومان است؛ این در حالی است که پارکینگ در شهرک غرب از یک تا ۳میلیارد تومان قیمت می‌خورد! به عبارت دیگر در حالی که با 3میلیارد تومان می‌توان در جنوب شهر یک واحد مسکونی خرید، در شمال تهران این پول را تنها می توان برای یک پارکینگ هزینه کرد! همچنین محمد مرتضوی کارشناس بازار مسکن هم نگاهی دارد به قیمت ملک در تهران.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.