پادکست رادیو تجارت نیوز: بازار شب یلدا

حجم فایل صوتی: ۷۱.۶۴M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۳۱:۰۴ دانلود فایل صوتی

برنامه شماره بیست و چهارم

سلام. صبحِ پنجشنبه هفدهم آذرماه شما بخیر. به بیست و چهارمین پادکست رادیو تجارت‌نیوز در شرایطی گوش می‌کنید که اکثر شهرهای ایران با برفِ پاییزی سفیدپوش شده‌اند، از تهران خبر می‌رسد که خطای انسانی در اپراتور همراه اول، هشدارِ زلزله دروغین را در تهران به صدا درآورده و بسیاری از کسب‌وکارها نیز همچنان در حال پرداختنِ تبعات قطعی اینترنت در میان وعده و وعیدهای دولت هستند. کمتر از دو هفته تا پایان پاییز مانده و در نیم‌‌ساعت آینده تلاش کرده‌ایم با نگاهی به بازارهای مالی کشور، به ارزیابی ابعاد مختلف بازار شب یلدا بپردازیم. با ما همراه باشید.

داروفروشان ناصرخسرو آنلاین شدند!

ریشه‌ای بودن کمبود دارو در ایران، رونق همیشگی بازار سیاه را در پی داشته است. تا پیش از این، فروش داروهای کمیاب و نایاب در بازار معروف ناصرخسرو رونق داشت، حال اما خریداران و فروشندگان دارو جای دیگری همدیگر را پیدا می‌کنند.

همزمان با موج تازه نایاب شدن داروهای داروخانه‌ای در پاییز امسال، عاطفه محمودی، خبرنگار تجارت‌نیوز به دنبال معابر غیررسمی پیدا کردن داروهای کم‌یاب و نایاب رفته و گزارشش از اسباب‌کشی فروشندگان ناصرخسرو به شبکه‌های اجتماعی حکایت دارد:

بر اساس این گزارش، نه تنها داروهای خاص و خارجیِ نایاب، بلکه داروهای ساده‌ای که اخیرا کمیاب شده هم در گروه‌های مجازی خرید و فروش می‌شود.

سرم که این روزها داروخانه‌ها یا ندارند یا قطره‌چکانی به دست بیمار می‌رسانند، در بازار سیاهِ مجازی تکی و کارتنی و البته چند برابر قیمت رسمی معامله می‌شود. فروشنده هم کمتر از ۲۴ ساعت داروها را تحویل متقاضی می‌دهد.

تا کنون بارها مقامات حوزه بهداشت گفته‌اند داروهای بازار غیررسمی مورد تائید نیست و ممکن است تقلبی باشد اما هشدار آنها در حالی تکرار می‌شود که آبان ماه سال جاری، ۵۰ تن دارو با حضور وزیر بهداشت در فرودگاه امام خمینی به کشور وارد شد و پس از یک ماه، داروها به علت تقلبی بودن از بازار جمع‌آوری شدند.

میلیونی شدن میوه خشک شب یلدا

بیست و چهارمین برنامه از رادیو تجارت نیوز را با گزارشی کوتاه از بازار شب یلدا و قیمت‌هایش همراه ما هستید:

با ورود به سومین هفته آذر، برخی بازارها حال و هوای شب یلدا گرفتند. گذشته از میوه و آجیل که از دیرباز پای ثابت سفره‌های یلدایی هستند، چند سالی است که مردم میوه خشک را هم به برگزاری این آیین باستانی اضافه کرده‌اند.

اما با توجه به تورمی که دامان میوه خشک را هم گرفته، به نظر می‌رسد دیگر کمتر خانواده‌ای به سمت استفاده از این محصول برود.

چنانکه قیمت آناناس، توت فرنگی و انبه خشک‌شده از مرز یک میلیون تومان عبور کرده است. در این میان آناناس خشک با قیمت یک میلیون و 300 هزار تومان رکورددار قیمت‌ها شناخته می‌شود. البته میوه‌های خشک‌شده دیگری مثل موز، کیوی، سیب و نارنگی قیمت بین 125 هزار تا نیم میلیون تومان دارند.

یک خبر کوتاه؛ چین چگونه ماچین شد؟

در نگاه اول، قرنطینه شهرها و تعطیلی کسب و کارها، سیاست مثبتی بود که حکومت چین برای مهار ویروس کرونا انتخاب کرد. اما در آن سوی ماجرا، مردم خسته از تعطیلی مداوم و آسیب دیده از ضررهای مالی، در واقع هیچ راهی جز رعایت قوانین سفت و سخت چین برای به صفر رساندن کووید نداشتند. تا اینکه در آتش‌سوزی یک ساختمان در استان اورومچی، ۱۰ نفر جان باختند. ماموران آتشنشانی اجازه عبور از مسیرهای مسدود شده منتهی به ساختمان قرنطینه شده در آتش را نداشتند و نتوانستند جان ساکنین را نجات دهند. کودکی سه ساله در این آتش سوزی جان باخت و همین جرقه‌ای بود برای آغاز بزرگترین اعتراضات مردمی چین در دوران ۱۰ ساله رهبری شی‌جین‌پینگ. ابتدا مردم با نگه داشتن کاغذهای کاملا سفید اعتراض خود را نشان می‌دادند تا به تدریج این کاغذها که با سکوت سخن می‌گفت به نماد اعتراضات مدنی مردم چین تبدیل شد. چینی‌های معترض به قرنطینه‌های طولانی، علیه حزب کمونیست این کشور نیز شعار دادند، شخص رئیس‌جمهور را هدف قرار داده و خواستار کناره‌گیری او از قدرت شدند.

حالا پس از گذشت چندین روز از تجمعات مردمی، مقامات چینی مقداری از محدودیت‌های شدید خود عقب‌نشینی کرده‌اند اما اعتراضات همچنان پابرجاست و اینکه تا چه زمان ادامه دارد و چین چگونه از سیاست جنجالی کووید صفر خود پا پس می‌کشد همچنان مشخص نیست.

گفتگوی هفته

گفتگوی تجارت‌نیوز با وحید محمودی، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران که با محوریت کنکاش در موضوع فقر مطلق در اقتصاد ایران انجام شد، واکنش‌های تاییدکننده فراوانی در پی داشت. این اقتصاددان در بخش دوم این گفتگو به فقر درآمدی در میان معلمان و کادر درمان اشاره می‌کند و معتقد است مقایسه اقتصاد ایران با اقتصاد کشورهایی چون ونزوئلا اشتباه است چرا که در اقتصاد آن کشور، بالا بودن شاخص‌هایی چون شادی، کیفیت محیط زیست و آزادی‌های فردی، توانِ تورم‌های بالا را میسر کرده است. این گفتگو را سوسن یحیی‌پور، خبرنگار تجارت‌نیوز انجام داده است.

شرایط اعطای وام به کسب و کارهای زیان‌دیده

معاونت فناوری ریاست جمهوری از اختصاص تسهیلات جدید صندوق نوآوری و شکوفایی به کسب‌و‌کارهای نوین آسیب ‌دیده از قطعی اینترنت خبر داد. براساس اعلام دهقانی فیروزآبادی، کسب‌وکارهایی که عمدتاً در یکی از حوزه‌های «پلتفرم‌های کاربردی و کسب‌وکاری»، «نرم‌افزارهای محتوامحور»، «آموزش مجازی»، «صنعت بازی‌های اینترنتی» یا بازاریابی و فروش محصولات از طریق پلتفرم‌های خارجی فعال‌اند، مشمول تسهیلات می‌شوند. ملاک تشخیص آسیب‌دیدگی هم کاهش حداقل 20 درصدی تعداد نصب، کاربر فعال، میزان بازدید یا ترافیک داده آن‌ها در مهرماه است. همچنین ملاک دیگر برای اعطای این تسهیلات، فروش کمتر از 50 میلیارد تومان این کسب و کارها در سال 1400 بوده است. این تسهیلات با نرخ بازپرداخت 12درصد از بانک‌ها و 9درصد از صندوق شکوفایی و نوآوری قابل دریافت است. رقم این تسهیلات تا سقف یک میلیارد تومان برای دانش بنیان‌ها و تا سقف 300 میلیون تومان برای شرکت‌های خلاق در نظر گرفته شده است.

خوشحالیم که دو شماره است مخاطبان فیدیبو نیز می‌توانند شنونده صدای ما باشند. پادکست رادیو تجارت‌نیوز کاری از تحریریه این رسانه است که هر هفته پنج‌شنبه‌ها با نگاهی خبری تحلیلی به بررسی اخبار اقتصادی و تجاری مهم هفته و پیش بینی بازارهای هفته آینده می‌پردازد. علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر سایت و شبکه‌های اجتماعی تجارت‌نیوز، این پادکست را بر روی کست‌باکس هم بشنوند و آن را به دیگران هم پیشنهاد دهند.

قربانیان اصلی قطع گاز پتروشیمی‌ها

سناریوی قطعی گاز صنایع با کاهش دمای هوا، امسال نیز تکرار شد. با ورود دو توده هوای سرد به کشور در هفته جاری و شیب کاهش دمای بیشتر شهرها تا شب یلدا ، برخی از پتروشیمی‌ها، به‌ویژه در عسلویه از آغاز قطعی گاز خود خبر دادند. البته طبق انتظار، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی این موضوع را تکذیب کرد، اما حتی نامه‌هایی در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده که قطعی گاز پتروشیمی‌ها را تائید می‌کند. علاوه بر این، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز، نیز از روند نزولی منحنی تولید گاز در ایران خبر داد و اعلام کرد: با گذشت زمان شدت کاهش تولید بیشتر هم می‌شود. این در حالی‌ست که فریبرز کریمایی، قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در گفتگو با زهرا عبداللهی، خبرنگار تجارت‌نیوز، آغاز قطعی گاز پتروشیمی‌ها را تائید کرد. بدین ترتیب صنایع کشوری که دارنده دومین منابع بزرگ گازی در جهان است، امسال هم باید با کمبود گاز دست و پنجه نرم کنند آن هم در حالی که مسئولان کشور در جریان مذاکرات برجام، همین منابع گازی را برگ برنده خود می‌دانستند و با کنایه‌هایی مانند «زمستان سخت»، اروپایی‌ها را تهدید می‌کردند، اما اکنون قبل از اروپا، زمستان سخت به صنایع ایران رسیده و به نظر با سردترشدن هوا، مشترکان خانگی را هم درگیر کند.

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته پیش رو

به رسم هر هفته در چند دقیقه باقی‌مانده از پادکست رادیو تجارت نیوز، از زبان کارشناسان بازارهای مالی، وضعیت هفته آینده را برای شما پیش‌بینی می‌کنیم و سعی داریم به این سوال جواب بدهیم که ناآرامی‌های داخلی و تغییرات اعمال شده دولت در بازارها چه قیمت‌هایی را در آینده چهار بازارِ ارز، طلا و سکه، خودرو و مسکن خواهد داشت:

پیش‌بینی و تحلیل بازار نفت هفته سوم آذرماه

پیش از هر چیز، امیر داداشی، خبرنگار تجارت‌نیوز نگاهی دارد به قیمت نفت در بازارهای جهانی و تاثیر آن بر بازار ایران.

پیش ‌بینی بازار ارز

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته آینده را با ارزیابی میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی از قیمت دلار آغاز می‌کنیم در گفتگو با سارا صفاری، خبرنگار تجارت نیوز.

پیش بینی بازار بورس

پس از چند هفته افت و خیز در پیش بینی بازارهای مالی در بورس کشور، این هفته فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی، برای مخاطبان تجارت‌نیوز، اتمسفر بازار بورس اوراق بهادار کشور را بررسی کرده است.

پیش بینی بازار سکه و طلا

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی وضعیت نرخ طلا و سکه را در شرایطی پیش‌بینی کرده که این بازار در هفته دوم آذرماه، رکوردهای عجیبی را پشت سر گذاشت و سکه از مرز 17 میلیون تومان گذشت.

پیش بینی بازار خودرو

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با زهرا رسولی، خبرنگار تجارت‌نیوز در ابتدا نگاهی دارد به خبر داغ واردات خودرو در هفته‌ای که گذشت و پس از آن قیمت‌های هفته آینده بازار خودرو را پیش بینی کرده است.

پیش بینی بازار مسکن

در بخش پیش‌بینی بازار مسکن، روایت‌های زینب مختاری، خبرنگار تجارت‌نیوز را با عنوان « در بازار املاک تهران چه می‌ گذرد؟» خواهید شنید. این قسمت به بررسی تبعات تورم سالانه در بخش مسکن با نگاهی به پیش‌بینی قیمت ملک در تهران اختصاص دارد:

آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده، بازار مسکن شهر تهران در آبان‌ماه با رشد قیمت‌ها روبرو بوده است. به نحوی که تورم سالانه بخش مسکن در این ماه به 46 درصد رسید و از تورم عمومی پیشی گرفت.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت‌ها نسبت به مهرماه حدود 3 میلیون تومان افزایش یافته که حاکی از رشد 6.7 درصدی قیمت مسکن است. با این حال اما قیمت‌های کف بازار نشان‌دهنده رشد بیشتری در مقایسه با ارقام اعلامی بانک مرکزی است.

مشاهدات میدانی تجارت نیوز نشان می‌دهد از ابتدای رشد قیمت دلار در آبان‌ماه تا کنون اغلب نشست‌های قطعی معاملات ملک به دلیل رشد روزانه قیمت، لغو می‌شوند. حالا این سوال مطرح است که رشد قیمت‌ها در بازار مسکن قرار است تا کجا ادامه یابد؟ همچنین فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور هم نگاهی دارد به قیمت ملک در تهران.

مرگِ محمود زندمقدم، بلوچستان‌شناس، اقتصاددان و یکی از چهره‌های مهم سازمان برنامه و بودجه، دوشنبه چهاردهم آذرماه 1401 را به نام نویسنده پژوهش هفت جلدی حکایت بلوچ ثبت و سیاه کرد. دقیقه پایانی بیست و چهارمین قسمت پادکست رادیو تجارت‌نیوز، ادای احترامی‌ست به خاطره مردی که از سواحل مکران تا کوهپایه‌های تفتان را در جستجوی مدلی برای زندگی از پاشنه درکرد و آرزو داشت در این نقطه از ایران هم به خاک سپرده شود. صدایی که می‌شنوید، صدای مرحوم زند مقدم است در مستندی به کارگردانی فرشید فدائیان با نامِ «مردی با یک استکان چای شن». خدانگهدار.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.