پادکست رادیو تجارت نیوز

پادکست رادیو تجارت نیوز

حجم فایل صوتی: ۵۰.۹۳M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۲:۰۸ دانلود فایل صوتی

سلام، صبح پنجشنبه سیزدهم مردادماه شما بخیر. در هفته‌ای که گذشت سیل ۱۷ استان کشور را درنوردید و خسارت‌های میلیاردی به جا گذاشت. در تهران، به نظر می‌رسد دولت و مجلس بر سر میزان افزایش حقوق مستمری بگیران بیمه به توافقی مشخص رسیده‌اند، دلار در بازار آزاد، ریزش قیمتی موقتی پیدا کرده و بازار انتقادها به برخوردهای گشت ارشاد همچنان داغ است.

در نیم ساعت پیش رو، تلاش کرده‌ایم شما را با تحلیلی بر چند خبر مهم کشور در هفته نخست مرداد همراهی کنیم و بگوییم اقتصاد ایران در هفته آینده چه تحولاتی را تجربه خواهد کرد و موضعِ بازار در قبال آن چه خواهد بود.

خبر اول: خسارت‌های سیل مرداد ۱۴۰۱

سیل مردادماه امسال، همچنان خسارت‌هایی را بر پیکر نحیفِ ۱۷ استان کشور وارد می‌کند. ایران در ده روز اخیر درگیر شدت گرفتن موج مانسونی بوده و از شمال تا جنوب، اخبار تلخ سیل است که شنیده می‌شود. عاطفه محمودی، خبرنگار تجارت‌نیوز از علی بین‌اللهی، رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پرسیده است که چرا با وجود اینکه متوسط بارش در ایران یک سوم جهان است، ایران در میان بیست کشور اول دنیا از نظر میزان خسارت سیل قرار دارد؟

خبر دوم: اینترنت من کجاست؟

هفته ‌ای که پشت سر گذاشتیم، هفته‌ای پر از اخبار عجیب و غریب بود؛ از پخش اعترافات تلویزیونی یکی از طرفین ماجرای بی‌آرتی تا اعمال تحریم‌های تازه غرب علیه ایران با این همه، روز دوشنبه، خبرِ قطع گسترده اینترنت و اختلال در شبکه مخابراتی کشور خبر ساز شد، آیا دولت در سکوت در حال اجرای طرح صیانت است؟ آرش کریم‌بیگی، کارشناس حوزه آی سی تی به تجارت نیوز پاسخ می‌دهد.

خبر سوم: افزایش ۳۸ درصدی دریافتی بازنشستگان

توپِ افزایش دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی دوباره به زمین دولت پرتاب شده است. هفته گذشته مجلس با مغایرِ قانون خواندنِ «مصوبه حق مسکن کارگران و افزایش حقوق بازنشستگان» دولت را در یک دو راهی قرار داد که یا مصوبه قبلی را بپذیرد یا اختیارات خود را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند و از این سازمان بخواهد برای بازنشستگان خود، رقمی را به عنوان دریافتی تعیین کند. با پذیرش راه حل دوم، حالا بعید نیست افزایش ۳۸ درصدی دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی عملیاتی شود، توضیحات بیشتر از زبانِ حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری.

خبر داغ: آیا مانع انرژی‌رسانی ارزان به صنایع، دولت است؟

همزمان با گرمای هوا و افزایش مصرف برق در کشور، دولت برخلاف قول‌هایی که داده بود برنامه قطع برق در شهرک‌های صنعتی اطراف تهران را اعلام کرد. این در حالی‌ست که همه ساله همزمان با فصل گرما، دو موضوع تامین انرژی ارزان برای صنایع و موانع پیش روی آن به بحث داغ فعلان عرصه تولید و تجارت کشور بدل می‌شود. حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ سوالات تجارت نیوز درباره سه ضلعی دولت، انرژی و صنایع بیشتر توضیح می‌دهد.

پیش‌بینی بازارهای مالی و سرمایه در‌ هفته دوم مرداد ماه ۱۴۰۱

هفته گذشته، بازارهای کشور با تحولات مهمی روبه‌رو بوده‌اند، تحولاتی که در پایان هفته با ریزش ۱۷ هزار واحدی در بورس، اثرگذاری تحریم‌های تازه آمریکا بر بازار ارز و پیش‌بینی افزایش قیمت طلا و سکه همراه بود. در این بخش، تجارت نیوز در گفتگو با کارشناسان بازارهای مالی، وضعیت هفته آینده را پیش‌بینی خواهد کرد.

پیش‌بینی بازار سرمایه:

سارا فلاح، کارشناس بازارهای سرمایه، از تحولات بازار بورس در هفته دوم مردادماه می‌گوید. اگر می‌خواهید درباره بازارهای سرمایه بیشتر بدانید، پادکست هفتگی بورس تجارت نیوز را با صدای سارا فلاح در سایت تجارت نیوز بشنوید.

پیش‌بینی بازار خودرو:

بازار خودروی کشور همچنان به دلیل آماده نشدن آیین‌نامه واردات خودروی اقتصادی در تلاطم است. پیگیری‌های تجارت نیوز نشان از این واقعیت است که بسیاری از گزینه‌های انتخابی برای واردات خودرو، از کیفیت پایین برخوردار بوده و بعید نیست برخی از واردکنندگان خودرو بخواهند در لوای واردات خودروی ارزان، ماشین هایی به کشور بیاورند که در آزمون‌های آلایندگی و فرسایش مردود شده اند.

پیش‌بینی بازار طلا و سکه:

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی توضیح می‌دهد که چطور تغییرات در نرخ بهره بین بانکی به بازار سکه و طلا خواهد رسید.

پیش‌بینی بازار ارز:

به نظر می‌رسد که خبرهای تازه درباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، بیشترین اثرگذاری آنی خود را در بازار ارز کشور داشته است. توضیحات برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی را درباره نرخ دلار بشنوید.

پیش‌بینی بازار مسکن:

تحولات بازار مسکن کشور با اعلام نحوه قیمت گذاری واحدهای نهضت ملی مسکن، پیچیده‌تر از قبل شده است. مرکز آمار نیز با انتشار فهرست قیمت ملک در کشور، به این جنجال افزوده است. فرشید ایلاتی، کارشناس بازار مسکن توضیح می‌دهد که با چنین شرایطی بازار مسکن به کدام سو خواهد رفت.

دقیقه پایانی این هفته را با موسیقی سریال هزاردستان همراه باشید به یاد علی حاتمی کارگردان و مرتضی حنانه آهنگساز. ما را در شبکه‌های اجتماعی تجارت نیوز بشنوید. خدا نگهدار.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.