کد مطلب: ۵۱۹۵۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عمکرد دیجی‌کالا از آمازون بهتر است؟

عمکرد دیجی‌کالا از آمازون بهتر است؟

دیجی‌کالا، عملکرد خود را در مرجوعی محصول و بازپرداخت وجه از آمازون بهتر می‌داند اما برخی از مشتریان با این موضوع موافق نیستند؛ مدیران این فروشگاه اینترنتی مدعی هستند در ۹۲ درصد موارد، بازپرداخت هزینه کالا کمتر از ۴۸ ساعت انجام می‌‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیجی‌کالا چندی پیش جدولی را برای مقایسه خدمات خود با آمازون منتشر کرد؛ بر اساس این جدول، در موارد مختلف کارکرد فروشگاه اینترنتی ایرانی از همتای بین‌المللی خود بهتر است.

با وجود این، برخی کاربران در فضای مجازی بعضی موارد مندرج در این جدول را رد کردند؛ انتقادات از دی جی کالا به ویژه به چالش‌های مربوط به مرجوعی یا بازپرداخت وجه در هنگام دریافت کالای بی‌کیفیت یا معیوب مربوط می‌شد.

اما امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا می‌گوید که این فروشگاه اینترنتی، در حدود ۹۲ درصد موارد، بازپرداخت وجه را در کمتر ۴۸ ساعت انجام می‌دهد.

تنظیم جدول بر اساس اطلاعات آمازون

او در گفتگو با تجارت‌نیوز، احتمال ارسال کالای مغایر یا بی‌کیفیت را صفر نمی‌داند اما مدعی می‌شود که آمار این موارد زیر یک درصد است و دیجی‌کالا در همین موارد اندک نیز، پشتیبان مشتری است.

موسوی می‌گوید: جدول مورد اشاره نیز بر اساس اطلاعات مندرج در سایت آمازون، تنظیم شده است. برای مثال اگر کاربری بخواهد بدون دلیل کالایی را پس دهد، این فروشگاه اینترنتی ۸۰ درصد هزینه آن را بازپرداخت می‌کند اما دیجی‌کالا در هر شرایطی، ۱۰۰ درصد وجه را به خریدار پس می‌دهد.

او می‌افزاید: دیجی‌کالا زیرساخت پرداختی با عنوان دیجی‌پی را برای ساماندهی همین موضوع ایجاد کرده است و حدود ۹۲ درصد بازپرداخت‌ها، کمتر از ۴۸ ساعت پس از تحویل کالا انجام می‌شود.

digikala 1

امکان بروز مشکل وجود دارد

با وجود این، موسوی می‌پذیرد که همیشه امکان بروز مشکلاتی وجود دارد اما به گفته او، تاخیر در این مورد ممکن است دلایل مختلف داشته باشد؛ برای مثال طبق قانون تجارت الکترونیک، دیجی‌کالا باید هزینه را به همان کارتی بازپرداخت کند که مشتری، وجه محصول را با آن واریز کرده است.

اما در مواردی شماره کارتی که مشتری پرداخت وجه را با آن انجام داده، با شمار کارتی که در پنل کاربری خود ثبت کرده است، یکی نیست؛ در این موارد پشتیبانی باید پیگیری کند تا مشتری همان شماره را ثبت کند. این موضوع باعث طولانی شدن روند بازپرداخت می‌شود.

موسوی، مسدود بودن کارت مشتری را یکی دیگر از دلایل احتمالی می‌داند که باعث تاخیر در بازپرداخت وجه می‌شود.

تاخیر در تحویل کالا به مرکز عملیات

همچنین به گفته سعید کوهساریان، مدیر مرکز تماس مشتریان دیجی‌کالا، طولانی شدن فرایند بازگشت محصول به انبار این فروشگاه، یکی دیگر از دلایل تاخیر در بازپرداخت وجه است.

او توضیح می‌دهد: راه‌های مختلفی برای باز پس‌گیری کالا وجود دارد که شامل سرویس اکسپرس دیجی‌کالا، پست یا دیگر شرکت‌های حمل و نقل می‌شود.

کوهساریان می‌افزاید: در مواردی که مشتری در برخی از شهرستان‌ها محصول را از طریق پست یا شرکت‌های دیگر پس می‌فرستد، گاهی فرایند تحویل آن به مرکز عملیات دیجی‌کالا در تهران طولانی می‌شود و به تبع آن، پرداخت وجه نیز با تاخیر صورت می‌گرد.

همچنین موسوی، مدیر روابط عمومی این فروشگاه اینترنتی توضیح می‌دهد: دیجی‌کالا پلتفرمی است که از یک سو با کاربر و از سوی دیگر با فروشندگان سر و کار دارد. در نتیجه نخست باید کالا را به فروشنده تحویل دهد تا بتواند پول را از او پس بگیرد. بر همین اساس، تاخیر در ارسال کالا، فرایند را طولانی می‌کند.

شکایت‌های تامین‌کنندگان از مرجوعی

به گفته مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا، اکنون تامین‌کنندگان این فروشگاه اینترنتی نسبت به موضوع مرجوعی انتقادهای جدی دارند و گلایه می‌کنند که آنها کالای نو و سالم را تحویل مشتری داده‌اند، اما او آن را استفاده شده پس فرستاده است.

موسوی مدعی است برخی از فروشندگان در شبکه‌های اجتماعی معترض این نکته هستند که دیجی‌کالا همیشه سمت مشتری است و در واقعیت نیز همین‌گونه است.

او می‌افزاید: البته دیجی‌کالا سازوکارهایی را برای شناسایی درصد کمی از کاربرانی که ممکن است از این موضوع سوءاستفاده کنند در نظر گرفته است. برای مثال کاربری بود که به صورت مداوم همه کالاهایی را که خریداری می‌کرد، پس می‌داد.

به گفته موسوی، در چنین مواردی که موضوع تکرارشونده است، افراد شناسایی می‌شوند و این خدمت دیگر به آنها ارائه نمی‌شود تا فروشندگان متضرر نشوند.

تجربه‌های خود را از خرید یا فروش محصول در بستر دیجی‌کالا با تجارت‌نیوز در میان بگذارید.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دیجیکالا فروشنده هایی که قیمت های بالا و نا متعارف میدن زیاد دارد.همچنین با خواندن نظرات متوجه میشیم کالاهای فیک و متفاوت از آنچه در عکس معرفی میشودهمچنین کالاهای دست دوم و معیوب بسیار ارسال میشود و با توجه به اینکه دیجیکالا این فروشنده های متغلب را از سیستم خود حذف نمیکند عملا مقایسه آن با آمازون جوکی بیش نیست.دیجیکالا در غیاب رقبای قوی هر روز افت میکند و به محض بوجود آمدن رقیب خوب براحتی از میدان بدر خواهد شد

  • ناشناس

    اخیرا دو مورد شکایت در دیجیکالا ثبت کردم که با اینکه چندین بار تلفنی پیگیری کردم هیچگونه رسیدگی نکردند

  • داود

    دیجی کالا تازه هم گرون فروش شده هم متقلب

  • ناشناس

    این اشتباهه که از دیجی خرید کنیم وقتی می تونیم از دوستان و همشهریان بخیریم تازه با قیمت مناسب تر از دیجی کالا تازه من ی سری از دیجی خرید کردم زده بود ضمانت داره ولی نداشت ی سری ام شرکت شکوفا الکتریک از دیجی کالا شکایت کرد اگر یادتان باشد

  • مهدی شریف محمدی

    این خبر،می تونه در مورد خریدهای اخیر من،مصداق داشته باشه…!
    بلافاصله مرجوعی و می گیرن و از زمان تحویل مرجوعی به انبار تا فردای آنروز،مبلغ تمامی اقلام،پرداخت می شود(من در یک مورد،سه موجوعی از هفت قلم خرید داشتم که یک مورد عدم تطابق با عکس بود و یک مورد هم تعویض و یک مورد هم با سلیقه مورد نظرم مطابقت نداشت).
    و با سفارش بعدی،تمام اقلام،صحیح و عالی،تحویل گرفتم…
    فعلا راضی ام…
    اگه دوست دارید می تونید از دیجیکالای سر محل ما خرید کنید،قیمت های سوپرمارکتی اش هم انصافا خوبه و من همیشه با کد تخفیف های خوبی،ازش خرید میکنم…؛))

  • ناشناس

    من سالها از دیجی کالا خرید میکنم، با مرجوع کردن هم مشکلی در کار نبوده و معمولا در کمتر از2ساعت(قبل از دریافت کالا) و 72 ساعت (بعد از ارجاع کالا) پول به همون کارتی که باهاش خرید انجام شده، برگشت داده شده.
    ولی جدیدا برای برگشت بانکی باید شماره شبا ثبت بشه که متاسفانه درگاه ثبت اطلاعات ایراد داره دائما خطای ((شناسایی شبا یا کارت)) میده، چندبار هم تلفنی پیگیری کردم که‌ جواب درستی ندادن، بالاجبار پولمو به کیف پول انتقال دادم که به سرعت انجام شد! منم تصمیم گرفتم یک چیز دیگه بخرم و بعدش اکانت دیجی کالا رو حذف کنم.

  • ناشناس

    واقعا کار دیجی کالا عالیه مرجوعی واریز وجه و ارسال کالا من مرجوعی داشتم 5بعد از ظهر پیک برا بردن کالا آمده فردا 6صبح هزینه کالا به حسابم واریز شده فقط خدمات پشتیبانی ضعیفی داره چون هر موقع با پشتیبانی تماس گرفتم گفتند ما کاری نمیتونیم انجام بدیم هیچ وقت پاسخ قانع کننده ای ندادند انگاری از هیچ چیز خبر ندارن

  • ایلیا

    دیجی حرف نداره .قبلا که ایران بودم خرید میکردم ازش .الان که سویس هستم از امازون خرید میکنم هر دو شونو قشنگ میشناسم??. نمیشه دیجی کالا رو با امازون به طور یکسان مقایسه کرد . اون یک شرکت 1000 میلیارد دلاری هستش و دیجی کالا یه شرکت 500 میلیون دلاری .اون تقریبا به کل دنیا به جز چند تا کشور ارسال داره ولی دیجی کالا تو ایران فقط.ولی واقع تعریف از خود نباشع چند تا جیر دیجی کالا سر تر از امازونه .یکی کیفیت بسته بندی کع دیجی واقعا خوب بسته بندی میکنه کیفیت کارتون وضخامتش از امازون خعیلی بهتره .دو وب سایت خعیلی بهتری نسبت به امازون داره .پلتفورم امازون خعیلی بی روح و گیج کننده است .ولی برای دیجی کالا مرتب وسر راسته برا رسیدن به کالا .دیجی مثل امازون میشه نظر گذاشت بدون اینکه سانسور بشه .میشه عکس و فیلم گذاشت مثل امارون .نمودار قیمت داره و از این حرفا.و یک نکته مهم دیجی کالا اگه سفارش تامین نشه از طرف فروشنده بهتون 200 تومن کد تخفیف بابت عذر خواهی میده ولی امازون به هیج ورش نیست. دیجی کالا نشون داده که تو این بازار قاراشمیش ایران میشه با انصاف بود و و پیشرفت کرد .الان بعضیا میگن گرون کرده خب همه چی گرون شده .مرد حصابی دیجی کالا هم فروشندست قیمت بالا بره اون هم مجبور به افزایش قیمت میشه چیزیه که دست دیجی کالا نیست .خلاصه من افتخار میکنم ما از این نظر خود کفاییم و حصرت تحریم بودن ونداشتن امازونو تو کشورمون نداریم .و خدا روشکر اینقدر مطمعن هست که 2.5میلیون ایرانی از سایتش هرروز بازدید وخرید میکنن با اطمینان.تا قبل سال 1380 که تاسیس بشه واقعا خعیلی سخت میتونسم خرید اینترنتی کنم با این اطمینان که ایا کلاه برداری نباشه یا یع چیزه دیگه نفرستن.الان دیجی حتی کالا های اصل و غیر اصلو نشئن میده تا با اطمینان خرید کنی. خلاصه دیجی کالا اگه همین طوری با انصاف بمونه خعلی از اینی که هست پیشرفت میکنه.

  • mrando koj

    من شخصا ازدیجی کالا خریداری میکنم خواهم کرد چون در واقع مورد اطمینان است ولی ولی ولی یه نکته عرض کنم که نحوه بلد بودن خرید خیلی مهمه که اکثریت اشتباه میکنن وقیمت رامدنظر میگیرن نه فروشنده دردیجی کالا رو .خرید ازخود فروشنده دیجی کالا رو که فروشنده خودش باشد رو پیشنهاد میکنم هرچند که گرانتر عرضه کند

  • ناشناس

    جوک قشنگی بود???? من هم از دیجی کالا خرید کردم و مرجوعی داشتم، هم از آمازون.
    به هیچ وجه همچین ادعایی قابل قبول نیس