کد مطلب: ۵۶۴۲۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

از اسنپ‌دکتر استفاده کنیم یا نه؟ / ویزیت‌های میلیونی پزشکان متخصص

از اسنپ‌دکتر استفاده کنیم یا نه؟ / ویزیت‌های میلیونی پزشکان متخصص

اسنپ‌دکتر، اپلیکیشنی است که برای خدمات رسانی به بیماران به‌صورت آنلاین یا حضوری تعبیه شده است اما برخی از هزینه‌های آن بسیار بالاست و قابل استفاده برای عموم مردم نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با شیوع کرونا بسیاری از خدمات تصمیم به ارائه خدمات به‌صورت آنلاین گرفتند. یکی از این خدمات، حدود یک سال پیش توسط اسنپ و با نام اسنپ‌دکتر، ارائه شد. این برنامه خدمات درمانی را به صورت آنلاین و حضوری به بیماران ارائه می‌دهد.

اسنپ‌دکتر چه کاربردی دارد؟

در حال حاضر بیش از سه هزار پزشک، روانشناس و مشاور در حال همکاری با این اپلیکیشن هستند. کاربران نیز می‌توانند در ۳۳ حوزه مختلف، مشاوره آنلاین پزشکی دریافت کنند.

مشاوره در زمینه کروناویروس، روان‌پزشکی، قلب، عروق و فشار خون، مغز و اعصاب و… از جمله بخش‌های پر کاربرد این اپلیکیشن هستند.

در مشاوره آنلاین پزشکی رای تماس کاربر با پزشک یک شماره واسط در نظر گرفته شده است. اسنپ نیز در این زمینه مدعی است که اطلاعات کاربر و حریم خصوصی او محفوظ می‌ماند. علاوه بر این، شماره نظام پزشکی مشاوران و متخصصان این سامانه در پروفایلشان ثبت شده است.

هزینه‌های میلیونی اسنپ‌دکتر

اسنپ‌دکتر به دو صورت آنلاین(تلفنی یا مکتوب) و حضوری به کاربران این اپلیکیشن خدمات رسانی می‌کند. اما با نگاهی کلی به هزینه‌ها و می‌توان به این نتیجه رسید آن دست از جامعه که توانایی مالی چندانی ندارند، نمی‌توانند از تمام بخش‌های این اپلیکیشن استفاده کنند. همچنین خدمات‌رسانی این اپلیکیشن در تمام شهرها وجود ندارد و تنها هشت استان از این امکانات بهره‌مند هستند.

اگر پزشک عمومی برای ویزیت در منزل شخص حاضر شود، جدای از هزینه دارو مبلغی بالغ بر ۳۳۰ هزار تومان دریافت می‌کند. این در حالی‌ است که اگر فرد برای ملاقات با پزشک عمومی به یک درمانگاه تحت پوشش بیمه مراجعه کند، هزینه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان می‌شود.

البته بالاترین هزینه ویزیت برای پزشک متخصص داخلی اعصاب(همراه با نوار مغزو اعصاب) با مبلغ یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است.

نکته دیگر تفاوت قیمت‌ها در استان‌های مختلف است اگر هزینه تزریقات در تهران ۱۳۲ هزار تومان باشد. در کرج ۱۰۰ هزار تومان، در مشهد و اصفهان ۸۰ هزار تومان، در تبریز ۷۰ هزار تومان، در شیراز ۶۰ هزارت ومان و در قم و کرمانشاه ۵۰ هزار تومان است.

چرا پزشکان ناراضی هستند؟

نظر برخی از پزشکان هم نسبت به اسنپ‌دکتر مثبت نیست. مصطفی جلالی‌فخر، متخصص بیماری‌های داخلی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، استفاده و راه اندازی این اپلیکیشن را توهین به شعور مردم و جامعه پزشکی می‌داند. چرا که باور دارد رسیدگی به وضعیت سلامت بیمار، موضوعی نیست که بتوان با آن تجارت راه انداخت.

او معتقد است با راه اندازی چنین اپلیکیشنی شان و جایگاه جامعه پزشکی زیر سوال می‌رود.

اما جدای از هزینه‌ها، ممکن است این اپلیکیشن در شرایط فعلی کارآمد باشد. با شروع موج پنجم کرونا و افزایش احتمال ابتلا به ویروس، مراکز درمانی کشور با حجم انبوهی از مراجعان مواجه شده‌اند. در این شرایط دریافت خدمات پزشکی برای افراد دارای معلولیت و بیماری‏‌های خاص بسیار دشوارتر‏ و پرریسک‌تر از سایر بیماران است.

یکی دیگر از موضوعاتی که در این برنامه به چشم می‌خورد، ویزیت غیرحضوری و تلفنی است. که هزینه آن برابر ویزیت حضوری در مطب پزشکان عمومی است اما این موضوع احتمال خطا در تشخیص بیماری را افزایش می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.