خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۱۳۷۳

بنیان‌گذار استارتاپ «بریم کوه» در گفتگو با تجارت‌نیوز:

لزوم توجه به استارتاپ‌های ورزشی/ آموزش آنلاین کوه‌نوردی در استارتاپ «بریم کوه»!

لزوم توجه به استارتاپ‌های ورزشی/ آموزش آنلاین کوه‌نوردی در استارتاپ «بریم کوه»!

استارتاپ ورزشی «بریم کوه» در حوزه کوهنوردی فعالیت می‌کند، این استارتاپ مسائل کوه‌نوردی را آنلاین آموزش می‌دهد تا آسیب‌های ناشی از حوادث کوه‌نوردی را کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر چند که استارتاپ‌های سفارش انلاین و حمل‌ونقل در کشور با اقبال خوبی روبه رو شدند و توسعه پیدا کردند، اما استارتاپ‌های دیگر حوزه‌ها مانند وزرش و … هنوز به جایگاه قابل قبولی در جامعه دست نیافتند. با این به نظر می‌رسد یکی از استارتاپ‌های این حوزه به نام « بریم کوه » توانسته تاکنون خوب عمل کند.

لزوم توجه به استارتاپ‌های وزرشی به این علت اهمیت دارد که با سلامت افراد جامعه سروکار دارد و می‌تواند فرهنگ ورزش گسترش دهد. در ایران نیز استارتاپ‌های ناشناخته‌ای هستند که علی‌رغم کوچک بودن، در حال فعالیت هستند.

یکی از این استارتاپ‌های ورزشی «بریم کوه» است که در حال حاضر در زمینه کوه نوردی فعالیت می‌کند. تجارت‌نیوز با حمیدرضا رحیمی، بنیان‌گذار این استارتاپ به گفتگو پرداخته است تا موانع و پیشرفت‌های این نوع از استارتاپ‌ها بیشتر شناخته شود.

«بریم کوه» برای رفع نیاز راه‌اندازی شد

_ایده و پیاده‌سازی این استارتاپ از چه زمانی شروع شد؟ احساس نیاز به راه‌اندازی «بریم کوه» از کجا نشات گرفت؟

«این ایده از زمانی شروع شد که در سال 1396 به دوره‌هایی که به واسطه اطلاعیه آزمون ورودی فدراسیون مبنی بر آزمون ورودی مربی‌گری کوهپیمایی رفتم. در آن زمان متوجه شدم یکی از دوره‌ها به نام سنگ‌نوردی پیشرفته را کم دارم. یعنی پیش از این برای مربی شدن 12 دوره نیاز بود، حالا باید 13 دوره را گذراند تا امکان ورود به آزمون مربی‌گری را داشته باشید.

در آن زمان فدراسیون و هیئت کوه‌نوردی اطلاعی درباره اینکه چه کسی می‌تواند دوره‌های سنگ‌نوردی پیشرفته را برگزار کند، نداشت. به همین دلیل حدود یک سال مربیگری‌ام به تعویق افتاد. از سوی دیگر هم دوستان زیادی داشتم که همواره از من سوال می‌کردند که چگونه می‌توانند به کوه و به کدام کوه در فواصل مختلف بروند. تمامی این مسائل باعث شد تا به فکر ایجاد «بریم کوه» بیفتم.

از همان سال 96 استارت این استارتاپ خورد. ابتدا با راه‌اندازی یک سایت که در آن برگزارکنندگان کوهنوردی و سنگنوردی و دره‌نوردی و رشته‌های مشابه تا طبیعت‌گردی بتوانند برنامه‌های خود را در سایت معرفی و با افراد علاقه‌مند برنامه‌ها را پیاده‌سازی کنند.»

فدراسیون کوه‌نوردی به سمت ما نیامد، ما هم نرفتیم

_ چه موانعی بر سر راه استارتاپ تازه نفس شما بود؟ آیا باشگاه‌ها و فدراسیون با شما همکاری لازم را داشتند؟

«پس از راه‌اندازی، شرایط خیلی فرق کرد. از یک طرف باشگاه‌های کوهنوردی خیلی همکاری نمی‌کردند و البته اکنون نیز همکاری نمی‌کنند.

ما تاکنون سمت فداراسیون نرفته‌ایم، آنها هم سراغ ما نیامده‌اند. اما از طرف هیأت کوهنوردی با هم مراوده داشته‌ایم، قرار بر همکاری هم گذاشته‌ایم، اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

از طرفی جامعه ما بسیار مدرک‌گرا هستند؛ اگر مدرکی وجود نداشته باشد به سمت آن آموزش نمی‌روند. به همین دلیل مدرک را به آموزش‌هایمان اضافه کردیم. بنابراین با با هیئت کوهنوردی شمیرانات قرارداد بستیم که از طرف آنها مدرک بدهیم. اما در این میان هیئت تهران شاکی شدند که چرا می‌گویید مدرک، در حالی که مدرک نیست و گواهینامه می‌دهید.

با این بهانه سعی داشتند که « بریم کوه » را تعطیل کنند. اما به این علت که شرکت سمی و دارای مجوز فعالیت بود، چنین اتفاقی نیفتاد. با این حال استارتاپ ما نمی‌خواهد روابط خودش را با فدراسیون و هیئت کوه‌نوردی خدشه‌دار کند.

از یک سوی دیگر هم وقتی متوجه شدیم که از هر چیزی مالیات می‌گیرند، تصمیم گرفتیم که خودمان دوره آنلاین را برگزار کنیم، چرا که دوره آموزشی مالیات و ارزش افزوده ندارد. بحث‌های مالیاتی باعث شد که دسترسی‌ها را محدود کنیم و فقط به افرادی که دارای دارای مجوز رسمی هستند، اجازه برگزاری کلاس‌ها و دوره‌ها دادیم.

در حال حاضر نیز حدود 13 باشگاه در سراسر ایران با ما قرارداد دارند که رقمش آنقدر کم است که می‌توانیم از آن صرف نظر کنیم. اکنون تمرکز خود را بر سر مباحث تئوری گذاشته‌ایم. مانند هواشناسی کوهستان، محیط زیست، پزشکی کوهستان. چرا که مدرس‌ها معتقدند که این مباحث می‌تواند آنلاین برگزار شود.»

آموزش صحیح کوه‌نوردی؛ هدف اصلی «بریم کوه» است

_ به نظر می‌رسد که با وجود این موانع توانسته‌اید استارتاپ خود را سرپا نگه دارید؛ آیا به نتیجه رسیده‌اید و تعداد شرکت‌کنندگان امیدوارنه است؟

«در سال 95 به فدراسیون ایده برگزاری آنلاین کلاس‌های کوهنوردی و غیره را دادم، اما آنقدر کار را سخت کردند که نشد به نتیجه‌ای برسد. با ابن حال با شروع کرونا احساس کردم که شاید بتوان ایده‌ای که با فدراسیون نشد انجام دهم را خودم پیش ببرم.

مباحث کوهنوردی که امکان برگزاری تئوری را داشتند، آنلاین برگزار کردیم و سرانجام به صورت رسمی از شهریور 1399 وبینارها برگزار شدند. تاکنون 290 دور آنلاین و 11 هزار شرکت‌کننده داشته‌ایم. شواهدی که وجود دارد نیز نشان می‌دهد که بزرگترین وبینار مربوط به کوه‌نوردی در کشور برای «بریم کوه» بوده است.

در خرداد 1400 نیز فروشگاه آنلاین ابزارها و وسایل کوه‌نوردی راه‌اندازی کرده‌ایم. اما این بخش از کار به دلیل گرانی تجهیزات و تحریم بودن ایران برای واردات، باعث شد که فروشگاه آنلاین ما فعلا کنار گذاشته شود.

به خاطر مشکلاتی که وجود دارد، فعلا فقط بر بخش آموزش تمرکز کرده‌ایم. چرا که سعی داریم با آموزش حوادث کوه‌نوردی را کاهش دهیم. افراد با یادگیری آموزش‌های لازم می‌توانند جان کوه‌نوردان زیادی را که سالانه تعداد زیادی آز آن‌ها دچار حادثه می‌شوند، را نجات دهند.

یک سری هم مانند شهروندان تهرانی اغلب از تله کابین مسیر ولنجک را بالا می‌روند و زمانی که تصمیم می‌گیرند ایستگاه‌های بعدی را نیز بالا بروند، ایده‌ای برای لوازم و اقدام لازم را ندارند. از طرفی در زمستان اوضاع سخت‌تر می‌شود و لزوم یادگیری آموزش‌ها بیشتر نمایان می‌شود. چرا که در زمستان خطر بیشتر در کمین کوه‌نوردان است که با آموزش‌ می‌توان از خطرات جلوگیری کرد.»

بیمه برای کوه‌نوردان شرایط خاصی دارد

_وضعیت بیمه برای کوه‌نوردان چگونه است، آیا بیمه مرکزی همکاری می‌کند؟

«فدراسیون پزشکی ورزشی متولی بیمه است. ما به عنوان رشته‌های ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی را برای بیمه می‌شناسیم. این بیمه هم شرایط خاص دارد مثلاً کوهنورد حادثه ببیند قاضی پرونده معیارهایی را بررسی می‌کند. به عنوان مثال آیا کوه‌نورده آسیب دیده عضو باشگاه رسمی بوده یا نه. آیا 12 نفر در تیم بوده‌اند و آیا مربی داشته‌اند؟

اما در نهایت بیمه ورزشی برای فوت که بالاترین حد بیمه است 15 میلیون تومان پرداخت می‌کند. بیمه در رشته‌های ورزشی زیاد مطرح نیست، اما اگر برای کوهنوردی که بیمه ورزشی ندارد اتفاقی بیفتد، اصلاً ورزشکار محسوب نمی‌شود.»

رقیب در این حوزه وجود دارد؟

_تعداد استارتاپ‌هایی که در حوزه وزرشی در کشور فعالیت می‌کنند کم نیستند؛ آیا رقیبی را در میان آن‌ها برای خود می‌بینید؟

«رقیب خیلی بزرگ و حتی خیلی کوچک هم نداریم. در اینستاگرام پیج های خوبی هستند ولی ما اینستاگرام را یک کانال سوشال در نظر می‌گیریم و خودمان را بلاگر یا اینفلونسر نمی‌بینیم.

در برگزاری دوره‌های آنلاین می‌توانم بگویم که رقیب نداریم گرچه چند تا از باشگاه‌های کوهنوردی هستند که دوره‌های آنلاین برگزار می‌کنند؛ اما دوره‌هایشان محدود و برای اعضای مخصوصی است.»

«هوا‌کوه» شبیه به «بریم کوه» عمل می‌کند؟

_استارتاپ هواکوه که در وب‌سایت بریم دیده می‌شود؛ چگونه کار می‌کند؟ آیا «هواکوه» استارتاپ جدایی از «بریم کوه» است و وضعیت آن چگونه است؟

«دو استارتاپ دیگر هم در کنار « بریم کوه » داریم. من در یک شرکت استخدام بودم و برای کارفرمایی پروژه‌ای انجام می‌دادیم که خبرهای هواشناسی قله‌ها را از سایت‌های خبری با ربات کرال کند و در سایت خبرگزاری که کارفرمای ما بود نشر دهد.

بر اساس آن پروژه من به این ایده رسیدم که بسیاری از کوهنوردهای ایران سایت‌های هواشناسی کوهستان جهانی را نمی‌شناسند. اگر هم بشناسند به خاطر انگلیسی بودن یک سری داده‌ها نمی‌توانند با آن کار کنند. تصمیم گرفتم با همان سیستم کرولینگ اطلاعات را از سایت‌های خارجی استخراج کنم و در سایب خودمان قرار دهم. تا ایرانی‌ها هم دسترسی داشته باشند.

این سایت اسفند 94 به اسم هواکوه راه اندازی شد و تا دی پارسال رایگان کار می‌کرد که به خاطر مسائل مالی و بالا رفتن هزینه‌ها حق اشتراکی شد. هوا کوه قله‌های ایران را پوشش می‌دهد و تقریباً می‌توانم بگویم هیچ سایت جهانی هم وجود ندارد که به راحتی و دسترس پذیری سایت ما باشد.

در سایت‌های جهانی هم باید بروید از روی نقشه قله را پیدا کرد، تا آب‌وهوای ان را بررسی کرد. اما در سایت هواکوه یک لحظه توچال را می نویسید و اطلاعات ده روز آینده هم می‌توان مشاهده کرد.

تعداد کاربرهای «هواکوه» و «بریم‌کوه» اکنون 50 هزار یوزر ریجستر شده است. میانگین بازدید حدود 8 هزار نفر است که بابت اتفاقات و شرایط پیک صعود و و تعطیلات بالا و پایین می‌شود.»

با اینکه این استارتاپ تعداد کاربران نسبتا زیادی دارد، اما انطور که مدیرعامل بریم ‌کوه به تجارت‌نیوز اعلام کرد، تعداد اعضای تیم مجموعاً 8 نفر هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با اینکه استارتاپ‌ها در ایران در چند حوزه خلاصه شده‌ است، اما حوزه‌های دیگری هم هستند که ظرفیت بالایی برای کارآفرینی دارند و می‌توان با استفاده آن‌ها آموزش‌های مفیدی را در اختیار افراد جامعه گذاشت. استارتاپ‌ای ورزشی از این نوع استارتاپ‌ها هستند که به نظر می‌رسد هم مسئولان و هم عموم مردم جامعه باید توجه بیشتری به آن‌ها کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.