کد مطلب: ۷۳۸۰۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قطعی اینترنت درآمد استارتاپ‌ های سلامت را کاهش داد

قطعی اینترنت درآمد استارتاپ‌ های سلامت را کاهش داد

محددویت‌های اینترنت در سه ماه اخیر، تقریبا فعالیت تمامی کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ‌ها را تحت شعاع قرار داده است. بسیاری از آن‌ها حتی برای همیشه تعطیل شدند. در این میان استارتاپ‌های حوزه سلامت برای ادامه بقا حداکثر تلاش خود را در پیش گرفته‌اند، چراکه آن‌ها هم در این 90 روز دچار خسارت‌ها و آسیب‌های فراوانی شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محدودیت‌های اینترنت در سه ماه اخیر، تقریبا فعالیت تمامی کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ ها را تحت شعاع قرار داده است. بسیاری از آن‌ها حتی برای همیشه تعطیل شدند. در این میان استارتاپ های حوزه سلامت برای ادامه بقا نهایت تلاش خود را می‌کنند، چراکه آن‌ها هم در این 90 روز دچار خسارت‌ها و آسیب‌های فراوانی شدند.

تپسل ، پلتفرم تبلیغات آنلاین، در گزارشی تاثیر اختلالات اخیر بر بیزینس‌های هومکا، بقراط، پذیرش۲۴ و دکترنکست را بررسی کرده است. گزارشی که گویای زیان استارتاپ‌های حوزه سلامت است.

چگونگی تاثیر قطعی اینترنت و فیلترینگ بر استارتاپ های سلامت

هومکا : کاهش 52 درصدی کاربرهای فعال

هومکا با اشاره به کاهش ۲۶ درصدی ویزیت سایت، ۳۷ درصدی تماس‌ها، ۵۲ درصدی کاربرهای فعال و ۵۷ درصدی سفارش‌ها از خسارت‌های قطعی اینترنت و فیلترینگ خبر داد. علاوه بر این موارد، اکثر برنامه‌های پاییز برای کمپین‌های تبلیغات در فضای مجازی و دیجیتال لغو شد.

این مجموعه اعلام کرد: «کانال اینستاگرام ما با بیش از ۷۰ هزار مخاطب از دست رفت. پیجی که برای رسیدن به این مقدار مخاطب سرمایه‌گذاری زیادی کرده بودیم و برای آینده‌اش هم برنامه‌های زیادی داشتیم.».

هومکا در پاسخ به این که آینده کسب‌وکار خود را چگونه می‌بیند، پاسخ داد: «نمی‌توانیم قطعی بگوییم که چه چیزی در انتظارمان است. چراکه ابهام شرایط بسیار زیاد شده. اما ناامیدی زیادی در فضای کسب‌و‌کارهای دیجیتال به وجود آمده! حتی نمی‌شود روی بدیهی‌ترین امکاناتی که این فضا باید داشته باشد، مثل اینترنت، حساب کرد؛ چه برسد به سرویس‌هایی که گوگل برای بازاریابی ارائه می‌دهد.».

بقراط: کاهش صدور نسخه الکترونیک

بقراط پلتفرم سلامت آنلاین در گزارشی اعلام کرد که شرایط اخیر موجب کاهش پاسخ‌گویی پزشکان شده و کاهش فروش ۵۰ درصدی را برای آن‌ها به‌دنبال داشته است. محدودیت‌های اینترنت تاثیر زیادی روی مشاوره آنلاین گذاشته است. به‌ویژه پزشکان حوزه روانشناسی روان پزشکی که بیمارانی از خارج از کشور دارند با مشکلات جدی برای ارتباط با آن‌ها روبه رو شدند، اگرچه یک سری راهکارها در این زمینه ارائه شد، تا شاید بتوان این قضیه را تاحدودی جبران کرد.

از طرفی با توجه به اینکه برخی از بیماران به پیامک‌های یادآوری عادت کرده‌اند، در این مدت با قطعی پیش آمده، میزان کنسلی قرار مطب‌ها افزایش پیدا کرد.

علاوه بر این شاهد مشکلاتی برای ورود کاربر به سایت نیز بوده‌اند و در همین جهت بخش‌های مختلف دیگری را تحت تاثیر قرار گرفت.

گاهی اوقات نیز کاربران استارتاپ ها درک درستی از اختلال‌های پیش‌آمده نداشته و تصور می‌کنند که پلتفرم با مشکل مواجه شده است؛ همین امر موجب وارد آمدن فشار بسیاری به بخش پشتیبانی و مرکز تماس پلتفرم بقراط شد.

روابط عمومی بقراط در تشریح آسیب‌های اختلالات افزود: «در تلاش هستیم که سرمایه‌های انسانی‌مان را که مهم‌ترین دارایی ما هستند حفظ کنیم. ما ۶ سال سابقه فعالیت داریم و رشد کرده‌ایم، اما این روزها ضربه بزرگی به درآمدمان وارد شده است، اما سعی داریم از روش‌های مختلفی این ضررها را جبران کنیم، گرچه ادامه وضعیت فعلی طبیعتا شرایط خوبی را برای مان به دنبال نخواهد داشت.».

در گزارشی که چندی پیش روابط‌عمومی بقراط منتشر کرده بود، تاثیرات قطعی اینترنت و فیلترینگ بر پلتفرمشان تشریح شده بود. از جمله می‌توان به کاهش ۵.۹۲ درصدی نسخه تامین اجتماعی و ۱۵.۵۳ درصدی بیمه سلامت اشاره کرد.

همچنین مشاوره آنلاین ۱۵.۴۶، مراجعه حضوری به پزشکان ۹.۷۸، مشاوره تلفنی ۹.۱۴، مشاوره تصویری ۲۸.۹۵ و مشاوره متنی نیز ۳۴.۹۶ درصد افت کرده است. علاوه بر آن شاهد کاهش ۱۰.۰۷ درصدی نوبت‌دهی توسط منشی، ۹.۴۹ درصدی نوبت دهی اینترنتی، ۴.۸۴ درصدی نوبت دهی تلفنی و در مجموع ۹.۸۳ نوبت دهی بوده‌اند.

زیان استارتاپ های سلامت از قطعی اینترنت

گزارش نصر از ضرر کسب‌وکارها در زمان قطعی اینترنت

پذیرش ۲۴: اینترنت قطع است پس من نسخه نمی‌زنم!

پلتفرم پذیرش 24 ناپایداری در ارتباطات اینترنتی را در شرایطی که نسخه نویسی به صورت آنلاین انجام می‌شود، آسیب‌زا می‌داند.

پذیرش 24 اعلام کرده است: «اگر ارتباطات ما دچار چالش شود، حتی با اینکه ارتباطات داخل کشور برقرار است، ولی اثر مستقیمی به نسخه‌نویسی الکترونیکی وارد می‌شود. این اختلالات در کل حوزه سلامت و پزشکان یک اثر روانی دارد که «اینترنت قطع است پس من نسخه نمیزنم» بسیار مشاهده می‌شود.».

در مابقی موارد هم عدم دسترسی مردم به اینترنت و سرچ در روزهای اول این اتفاقات باعث شده بود که استفاده مردم از «پذیرش ۲۴» هم بشدت کاهش یابد.

اثری دیگری که بسیاری از استارتاپ های ایران در چند وقت اخیر شاهد آن بودند، حس ناامیدی در اعضای تیم آن‌هاست. اینکه آنها در کشوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند که آینده اقتصادی ناپایداری دارد می‌تواند انگیزه‌های تیم استارتاپی را به‌شدت کاهش دهد.

پذیرش 24 در این باره می‌گوید: «ما با وجودی که از قبل زیرساخت‌ها را فراهم کرده بودیم که درصورت هرگونه قطعی، ارتباطاتمان دوباره وصل شود، اما واقعیت این است که استفاده از ابزارهای کم کردن اثرات فیلترینگ هم پیچیدگی‌ها و دردسرهایی دارد و در هرحال سروری‌هایی که از آنها استفاده میکنیم دیگر در دسترس نیستند. خیلی از این سرویس‌ها خارجی هستند و وقتی اختلالی در ارتباط اینترنتی بوجود می‌آید یا بعضی از آنها فیلتر می‌شوند و خود آنها ما را تحریم می‌کنند؛ طبیعتا از دسترس ما خارج میشوند و به بدنه کاری تیم ما آسیب وارد می‌شود.»

دکتر نکست : امیدهایمان از بین می‌رود

دکتر نکست اعلام کرده است که اولین تاثیری که محدودیت‌های اینترنت به این استارتاپ وارد کرده است، افت 23 درصدی نسخه‌زنی بوده است.

همچنین به‌دلیل اینکه کاربران به سمت استفاده از وی‌پی‌ان رفته‌اند در هنگام استفاده از اپلیکیشن دچار مشکل می‌شدند و بار زیادی به دوش تیم پشتیبان دکتر نکست افتاده است که به کاربران توضیح دهند که باید وی پی ان خود را خاموش کنند. به صورت کلی این محدودیت‌ها باعث شده به جای اینکه وظیفه اصلی پشتیبانی انجام شود، باید به کاربر اعلام کنیم که فیلترشکن و وی‌پی‌ان خود را خاموش کند.

از سوی دیگر طبق اعلام دکتر نکست، اتفاقات اخیر باعث شده است بسیاری از موضوعاتی که هزینه‌های سربار زیادی را به دکتر نکست تحمیل می‌کند، افزایش یابد. چراکه مقدار فروش در هر شرایطی باید سطح مطلوب را حفظ کرد. اما این در صورتی است که درآمد هم کاهش یافته است. مسلما تمام این موارد امیدهای این استارتاپ به آینده را ازبین می‌برد.

به نظر می‌رسد که قطعی اینترنت مشکلات فراوانی را برای حوزه سلامت دیجیتال ایجاد کرده است، اما همچنان این محدودیت‌ها ادامه دارد و درپی آن هم خسارت‌های آن هم ادامه خواهد داشت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که با اختلال در استارتاپ ها و پلتفرم‌های سلامت آنلاین بسیاری بیماران هم دچار سردرگمی شده‌اند، برخی از آن‌ها مجبور به تهیه نسخه آزاد می‌شوند و همین امر هزینه‌های سنگینی را بر دوش مردم در این شرایط اقتصادی تحمیل می‌کند.

این درحالی است که تا پیش از این، بسیاری مسئولان همواره بر اجرا شدن طرح نسخه الکترونیک اصرار داشتند، اما پس چرا با ایجاد محدودیت‌های بیشتر در اینترنت و فعالیت استارتاپ ها، جلوی توسعه این حوزه که با سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد را خواسته یا ناخواسته می‌گیرند؟ بهتر نیست پیش از اینکه به تصمیم به تشدید محدودیت در اینترنت را می‌گیرند؛ استارتاپ‌ها را فراموش نکنند؟

برای مطالعه بیشتر خبر درآمد صنعت تبلیغات با قطع اینترنت چقدر آب رفت؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.