کد مطلب: ۶۶۰۰۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اسنپ چه زمانی وارد بورس می‌شود؟

اسنپ چه زمانی وارد بورس می‌شود؟

طبق گفته مدیرعامل اسنپ این شرکت در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها برای ورود به بورس تا پایان سال جاری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از سوی بازار فرابورس و سرمایه ضوابط خاصی برای ورود استارتاپ‌ها به این بازارها تعیین شده‌است. اما با وجود این، به نظر می‌رسد استارتاپ‌های بزرگ کشور مانند اسنپ ، دیجی‌کالا و تپسی در آینده‌ای نه چندان دور فعالیت خود را در بازار سهام آغاز می‌کنند.

اسنپ تا پایان سال آماده ورود به بورس است

محمد خلج قاسم‌آبادی، مدیرعامل اسنپ در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: «هر کسب‌وکاری به دنبال این است که وارد بازار سهام شود. اسنپ نیز برنامه ورود به بورس را دارد. چرا که این اتفاق، اتفاق بسیار خوبی است و می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش سرمایه کسب‌وکارها و حتی خروج سرمایه شرکت‌ها باشد.

خلج می‌گوید: ما به عنوان یک شرکت؛ مساله‌ها و اقدمات لازم مانند پروسه‌های داخلی، ساختارهای ورودی، مالی و آن چیزی که نیازمندی ورود به بورس هست را با مشاوره‌ها و استفاده از ظرفیت‌هایی که وجود دارد، انجام می‌دهیم تا وارد بازار سهام شویم. در نهایت نیز منتظر می‌مانیم تا مجوز ورود به بورس صادر شود. اما اینکه چه زمانی این اتفاق میفتد، دقیقا مشخص نیست.

همچنین، به گفته مدیرعامل اسنپ ، به نظر می‌رسد که این شرکت از لحاظ ساختار داخلی تا پایان سال ۱۴۰۱ آماده ورود به بازار سرمایه می‌شود.

براساس نظرات کارشناسان در بازار فعلی، تامین سرمایه برای فعالان اکوسیستم استارتاپی بسیار سخت است و ورود به بورس یکی از راه‌های ساده و شفاف تزریق سرمایه و تامین مالی است.

چرا این همه تاخیر برای ورود به بورس وجود دارد؟

وعده ورود استارتاپ‌هایی مانند اسنپ و دیجی‌کالا به بازار بورس مدت‌ها است که از سوی فعالان مسئولان بازار سرمایه عنوان می‌شود. اما پس ازاین مدت، تنها یک شرکت استارتاپی در بورس، فقط تا مرحله ارزش‌گذاری پیش رفته‌است.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد که به دلیل نگاه سنتی فعالان بازار سرمایه؛ استارتاپ‌ها باید با فرایند ویژه‌ای وارد بورس شوند که برای کسب‌وکارهای نوآورانه شیوه‌های منسوخ و قدیمی است.

نیما نامداری می‌گوید: دو مساله وجود دارد که باید آنها را مجزا از یکدیگر دید. بازار سرمایه چون استارتاپ‌ها را نمی‌شناسد تصور می‌کند این شرکت‌ها با ریسک‌هایی از حیث فنی روبرو هستند. یعنی چون ماشین‌آلات، ساختمان و مواردی از این قبیل ندارند، این پرسش برایش شکل می‌گیرد که از کجا معلوم که سهام آن‌ها رشد مداوم داشته باشد. به عنوان مثال وقتی شما یک کارخانه را وارد بورس ‌می‌کنید، اگر ورشکست هم بشود، با فروختن ماشین‌آلات و زمین می‌تواند بدهی خود را بازگرداند. اما استارتاپ‌ها چنین امکانی را ندارند.

این تحلیل از جهتی درست است، چون تحلیل مبتنی بر ریسک است. اما چون نگاه فعالان بازار سرمایه و بورس، نگاهی سنتی و قدیمی است، در تحلیل این موضوع به شیوه‌های منسوخ و قدیمی نگاه می‌کنند.

متن کامل این گفتگو را می‌توانید در گزارش « چرا وعده ورود استارتاپ‌ها به بورس محقق نمی‌شود؟ » تجارت‌نیوز بخوانید.

با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌های استارتاپی آمادگی خود را برای پذیرفتن شرایط بازار سرمایه اعلام کردند؛ اما ورود این نوع شرکت‌ها به بورس همچنان نامعلوم است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.