کد مطلب: ۵۱۸۸۳۴

تجارت‌نیوز از تبعات نامه شاپرک به پرداخت‌یارها گزارش می‌دهد:

دردسر تازه خرید و فروش بیت‌کوین در ایران

دردسر تازه خرید و فروش بیت‌کوین در ایران

شاپرک، نهاد ناظر بر پرداخت‌یارها، با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیران این شرکت‌ها، ارائه خدمات به صرافی‌های رمزارزها را ممنوع کرده است. به اعتقاد یک فعال استارتاپی، چنین ممنوعیتی معاملات این حوزه را به سمت راه‌های غیرشفاف و آفلاین سوق می‌دهد که امکان کلاهبرداری در آنها بیشتر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نامه شاپرک به پرداخت‌یارها برای ممنوعیت ارائه خدمات به کسب و کارهای «نامتعارف و مغایر با قوانین کشور» خبرساز شده. مشکل البته یکی از مثال‌هایی است که نهاد رگولاتوری آن را مشمول چنین کسب و کارهایی دانسته؛ صرافی‌های آنلاین خرید و فروش کریپتوکارنسی.

شاپرک از پرداخت‌یارها خواسته است که بالافاصله پس از دریافت این نامه، ارائه خدمت به کسب و کارهایی چون فروش رمزارز، فیلترشکن و سایت‌های شرط‌بندی و قمار را متوقف کنند. در غیر این صورت، شاپرک راسا این خدمات را قطع کرده و با شرکت پرداخت‌یار هم برخورد می‌کند.

تاثیر نامه بر پرداخت‌یارها و کسب و کارهای رمزارزی

کاربران در فضای مجازی نسبت به نامه شاپرک واکنش نشان داده‌اند و از مشکلاتی که برای سایت‌های خرید و فروش رمزارز ایجاد می‌کند، گلایه کرده‌اند. اما آیا این موضوع می‌تواند برای پرداخت‌یارها نیز مشکل‌آفرین باشد؟

مهدی عبادی، فعال اکوسیستم استارتاپی معتقد است نامه شاپرک محدودیت‌هایی را برای پرداخت‎یارها ایجاد می‌کند، اما تاثیر اصلی آن بر کسب و کارهای حوزه کریپتوکارنسی‌‌هاست و خرید و فروش رمزارزها را به سمت راه‌های غیرشفاف سوق می‌دهد.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: پراخت‌یارها تنوع زیادی در میان پذیرندگان خود دارند که صرافی‌های آنلاین بخشی از آن را تشکیل می‌دهند. بقیه مواردی که در نامه به آن اشاره شده از قبل هم ممنوع بوده‌اند و پرداخت‌یارها نیز به آنها خدمتی ارائه نمی‌کردند.

دبیر سابق انجمن فین‌تک می‌افزاید: حذف صرافی‌های آنلاین از فهرست مشتریان، به هر حال برای پرداخت‌یاران مشکل ایجاد می‌کند اما تاثیر اصلی نامه شاپرک بر فعالان حوزه رمزارزها است.

عبادی اشتباه بزرگ بانک مرکزی و شاپرک را در این نامه همین بخش می‌داند که کسب و کارهای رمزارزی را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

ناآگاهی کامل بانک مرکزی از حوزه رمزارز

نامه شاپرک در شرایطی برای مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار ارسال شده است که در همین هفته‌ای که گذشت، مدیران ارشد بانک مرکزی از انتخاب چندین صرافی آنلاین برای معامله‌های رمزارزی در آینده نزدیک خبر داده بودند. آیا این موضوع وجود نوعی ناهماهنگی را در این نهاد رگولاتوری به ذهن متبادر نمی‌کند؟

عبادی معتقد است این موضوع بیشتر از اینکه ناشی از ناهماهنگی باشد، به ناآگاهی کامل رگولاتور نسبت به حوزه رمزارزها بازمی‌گردد.

او می‌گوید: بانک مرکزی این حوزه را نمی‌شناسد، نگاه کارشناسانه دقیقی روی آن دارد و به تبعات تصمیم‌های خود آگاه نیست. بر همین اساس پشت سر هم سیاست‌گذاری‌های اشتباهی انجام می‌دهد که ممکن است گاهی با یکدیگر متناقض باشند.

خطر افزایش پرداخت‌های آفلاین

این فعال اکوسیستم استارتاپی تاکید می‌کند: تصمیم شاپرک باعث می‌شود تراکنش‌ها در این حوزه به سمتی برود که چندان قابل نظارت و رصد نیست. تا به امروز بانک مرکزی از تراکنش‌های حوزه رمزارزها آگاه بود. در مدل‌های جدید پرداخت‌یاری که به زودی اجرایی می‌شود این شفافیت افزایش هم پیدا می‌کرد.

عبادی می‌افزاید: عدم استفاده صرافی‌های رمزارز از پرداخت‌یارها، آنها را به سمت استفاده از روش‌های دیگری چون کارت به کارت برای معامله‌های خرد و پایا و ساتنا برای معامله‌های بزرگ سوق می‌دهد. در این حالت نظارت بانک مرکزی بر تراکنش‌ها مشکل‌تر می‌شود.

او می‌گوید: مشکل مهم‌تر این است که بخش زیادی از معاملات بازار رمزارزها به سمت روش‌های آفلاین چون صدور چک می‌رود.

به گفته دبیر سابق انجمن فین‌تک، روش‌های آفلاین هم شفافیت را از بین می‌برد و هم احتمال کلاهبرداری و تخلف را افرایش می‌دهد که خطر اصلی این است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جایی دیگه مونده که خرابش نکرده باشن ؟

  • ناشناس

    تکلیف کسانیکه خرید کردن چی میشه؟ میتونن بفروشن؟

    • ناشناس

      بله ، میتونین بفروشین ، فقط صرافیتون مورد اعتماد باشه من خودم با رابکس و ارزجو کار کردم رازی بودم ، شما هم تحقیق کن ببین کدوم صرافی مورد اعتماده

  • ناشناس

    با عرض سلام خدمت مسئولین محترمی که متاسفانه هیچ تخصص و دید اگاهانه ای رو این موضوع ندارند و به صورت هیجانی با یک جریان نا اگاه همراه میشوند و اقداماتی انجام میدهند که به ضرر جامعه و اقتصاد کشور منتهی میشود لازم به ذکر است در مورد استخراج در این شرایط تحریم برای کشور ارز اوری دارد و به نحوی گزینه بسیار مناسبی برای دور زدن تحریمهاست که با این نوع تصمیمات یه نوع خود تحریمی را رقم میزنید و اما در مورد خرید و فروش و معاملات رمز ارزها که قشر زیادی از تریدرها از این راه در بازارهای متنوع این حوزه کسب درامد میکنند و هیچ مشکل اقتصادی ایجاد نمیکند که هیچ و این فعالان با جامعه جهانی در حال معامله هستند و خود یه ارز اوری و درامد برای جامعه ما محسوب میشود که با این اقدام راه را برای کلاهبرداران میسرتر میکند لذا خواهشمندم به جای تصمیمات غیر متخصصانه راه را در این حوزه با خدمات بهتر و حمایتهای خود امنتر کنید و یک کسب و کار امن را برای ایرانیان نا امن نکنید

  • محمد

    سلام
    باید خدمت مدیر بانک مرکزی اعلام کنم . نمیشود جلوی تکنولوژی رو گرفت لطفا قبل از اقدام اندکی فقط اندکی فکر کنید.تولید بازار سیاه و سر ریز شدن سرمایه گذاران این حوزه به صرافی های نا معتبر خارجی حاصل صحبتهای ایشان از روز گذشته است .

  • ناشناس

    سلام یهویی یاد ممنوعیت ویدیو .. افتادم مدیونید اگه فکر کنید منظوری داشته باشم نه اصلا
    این جماعت یه داستان قدیمی دارن منبر و فرش و ….

    • ناشناس

      عذر خواهی میکنم اینرو میگم یه کم عقبی!! قدیمی فکر میکنی! هموطن عزیز گذشت این حرفها قضیه پیچیده تر و فریبکارانه تر از این حرفهاست

  • اتا تورک

    کشور ما راضی نیست مردم خودش پولدار بشه فقط دوست دارن که ماهانه یه ۴۵هزار تومان بدن یا ندن یه سهام عدالت میده چند برابر سهام از مردم گرفتن.پولدار شدن مردم به اینا خیلی زیان بار ست دوست دارن که مردم بره تو صف وایسه به خاطر یه مرغ افغانی یه یه لیتر روغن تاریخ گذشته.اصلا چی فرض میکنن این مردم رو .

  • حسین

    همیشه یه قانون ساده یادتون باشه که هر وقت اینا گفتن نرید سمت چیزی ، شما باید دقیقا برین به اون سمت و هر چیزی که تبلیغش رو کردن و مردم رو دعوت کردن که برن اونجا ، شما باید فرار کنید از اونجا !!!
    وقتی دلار از 3 تومن شروع کرد به بالا رفتن ، هر روز تو تلویزیون اعلام کردن که دلار حبابه و به زودی کاهش پیدا میکنه و دقیقا خودشون درحال جمع آوری دلار بودن و تا 33 هزار تومن طی یکسال اومد بالا…
    یا همین بورسی که همش تبلیغ میشد از رادیو و تلویزیون و فضای مجازی که همه چیزتون رو به بورس بسپارید و خودشون درحال خالی کردن بودن…

    • ناشناس

      افرین

  • سهیل

    برای دولت خوبه،برای مردم نه

  • احمد

    خیانت شاخ ودم نداره

  • ناشناس

    عملا میشه گفت هیچ اتفاقی نمی افته ، چون رمز ارزها تو کیف دیجیتالی افراد هست که دست دولت بهش نمیرسه ، هر کی هم بخواد میتونه به صرافیها بفروشه ، چون اونا پول رو به حساب مشتری پایا میکنند و فقط برای خرید مشکل بوجود میاد که اونم صرافیها میتونن شماره کارت و یا شماره حساب بدن که پایا بشه براشون ، پس مشکل خاصی نیست