کد مطلب: ۷۰۲۸۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونق اقتصادی در سوئد / نقش نوآوری چیست؟

رونق اقتصادی در سوئد / نقش نوآوری چیست؟

دولت سوئد با ارائه دستورالعمل‌هایی برای توسعه فناوری در همه ابعاد جامعه، توانسته‌ است که فضای نوآوری در این کشور را به حد مناسبی برساند و شرایط دریافت خدمات را برای شهروندان خود تسهیل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشور سوئد، کشوری پیشرفته‌ است که در شمال اروپا و در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع است. این کشور جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر دارد و از نظر وسعت چهارمین کشور اروپا محسوب می‌شود. کشور سوئد این روزها مقصد بسیاری از مهاجران برای تحصیل، اشتغال و زندگی است. اما چرا؟

توسعه فضای نوآوری در هر جامعه می‌تواند بهترین شرایط ممکن را برای افراد، مشاغل، بخش عمومی و سازمان‌ها فراهم کند. در میان کشورهای توسعه یافته‌‌ سوئد استراتژی‌های ویژه خود را برای توسعه نوآوری و کسب‌وکارها دارند.

این استراتژی جمع‌آوری شده‌ دستورالعمل‌های بلندمدتی را ارائه می‌کند که چگونه توانست با اجرای آن‌ها و با نوآوری در بسیاری از حوزه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها تا سال ۲۰۲۰ شرایط بهتری را برای مردم در همه بخش‌های جامعه ایجاد کند.

با وجود اینکه سوئد کشوری ایده‌آل از نظر رفاه محسوب می‌شود، اما چالش‌های اجتماعی که سوئد، همراه با سایر نقاط جهان با آن مواجه است، ماهیت بزرگ و پیچیده‌ای دارند. بنابراین، هیچ بازیگر یا حوزه‌ای از جامعه دانش یا منابع کافی برای مقابله با این چالش‌ها را ندارد، جز استفاده ار نوآوری.

با توسعه نوآوری افراد و سازمان‌ها در صنعت، بخش عمومی و جامعه مدنی قادر خواهند بود راه‌حل‌های جدید یا بهبودیافته‌ای را که نیازها و تقاضاهای جامعه را برآورده می‌کنند، افزایش دهند و به طور مؤثرتری به آن‌ها کمک کنند. توسعه بیشتر هماهنگی بین بازیگران مختلف به منظور ایجاد بهترین شرایط ممکن برای نوآوری مهم است.

نقش دولت در رونق نوآوری سوئد

مدل دولت رفاهی سوئد نقش مهمی در توسعه فضای نوآور ایفاء می‌کند. سیستم کارآمد تامین اجتماعی و توسعه این امکان را به کارآفرینان می‌دهد تا خلاق و ریسک پذیر باشند و ترسی از شکست نداشته‌ باشند. در صورت عدم موفقیت سرمایه گذاری، شبکه تامین اجتماعی از آن‌ها حمایت کرده‌ آزادی کارآفرین برای آزمایشات مجدد و پذیرش ریسک را فراهم می‌کند.

همچنین، بسیاری از بازیگران دیگر مانند دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی، شوراهای شهرستان، مناطق و شهرداری‌ها در تعهد عمومی نسبت به جو توسعه نوآوری در سوئد نقش ایفا می‌کنند.

به نظر می‌رسد که مفهوم تعهد عمومی به فضای نوآوری و ظرفیت نوآوری در جهت تصمیم‌گیری‌ها در مورد اینکه چگونه تصمیمات سیاسی می‌تواند بر فرآیندهای نوآوری در مشاغل، بخش عمومی یا سازمان های بخش مدنی تأثیر بگذارد، در میان افراد و مسئولان سوئد توسعه یافته‌ است.

بین‌المللی سازی استاتارپ‌های نقش مهمی ایفا می‌کند

سوئد بازار نسبتا کوچکی است و به‌همین دلیل اکثر شرکت‌های نوآور و استارتاپ‌های سوئد با یک برنامه و استراتژی هدفمند برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی پا به عرصه وجود می‌گذارند.

سوئد در حوزه برندسازی و بین‌المللی سازی شرکت هایش بسیار موفق عمل کرده‌ است. به عنوان مثال استکهلم پایتخت سوئد بیشترین میزان شرکت‌های استارتاپی را در خود جای داده است و گفته می‌شود بعد از Silicon Valley، بیشترین سرانه ایجاد شرکت‌های استارتاپ در کلاس میلیاردی (ارزش بیش از یک میلیارد دلار) نسبت به دیگر نقاط دنیا را در اختیار دارد.

علاقمندی زیای برای سرمایه‌گذاری در این بخش از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا وجود دارد. شرکت‌های اسکایپ ، KING ، Mojang ،Klarna ، Spotify و iZettle یونیکورن‌هایی هستند که همگی در استکهلم بنیان گذاری شده‌اند.

تاثیر آموزش و نوآور شدن در استخدام کارمندان

تمرکز بلندمدت سوئد بر آموزش و تحقیقات نیز تاثیر عمده‌ای بر ظرفیت‌های نوآوری داشته‌ است. این کشور در سال ۱۸۴۲ آموزش اجباری کودکان ۷ تا ۱۳ سال را اجباری کرد. این نقطه آغازین افزایش سطح کلی آموزش در بین مردم بود و به عنوان یک مولفه مهم در گذار از یک جامعه فقیر کشاورزی به یک کشور پیشروی مبتنی بر فناوری، بوده‌ است.

سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه (R&D ) نیز نقش مهمی در این خصوص داشته‌ است به طوری که هم اکنون بیش از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی به R&D اختصاص دارد که از بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا بالاتر است.

1993 سوئد

2010 سوئد

وجود آموزش‌های رایگان و جمعیتی با تحصیلات بالا و دسترسی به پارک‌های فناوری که این خود به معنی دسترسی به افراد با استعداد است. (تقریبا بالای ۲۰درصد جمعیت شاغل شهر استکهلم در حوزه ICT کار می‌کنند و تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه طی ده سال گذشته در این شهر دو برابر شده است.)

همچنین، در این میان افزایش تعداد شرکت‌های نوآور به نوعی منجر به ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای بسیاری از افراد در سوئد شده‌ است. طبق آماری که دولت این کشور منتشر کرده‌ است، طی ده سال درصد سهم استخدام این شرکت‌ها افزایش یافته‌ است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.