کد مطلب: ۶۹۵۹۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تفاوت ساعت کار رانندگان اوبر با اسنپ و تپسی

تفاوت ساعت کار رانندگان اوبر با اسنپ و تپسی

قوانین تاکسی‌های اینترنتی مطرح کشور یعنی اسنپ و تپسی با نمونه خارجی خود یعنی اوبر تفاوت‌های فراوانی دارند، یکی از این تفاوت‌‎ها ساعت کاری رانندگان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فعالیت در ناوگان‌های تاکسی اینترنتی مانند اسنپ و تپسی تفاوت‌های زیادی از نظر مزایا، درآمد و غیره با دیگر مشاغل دارد. ساعت کاری منعطف در تاکسی‌های اینترنتی یکی از تفاوت‌های ویژه آن با کار کارمندی است.

دولت برای کارمندان و کارگران ساعت کاری مشخصی را هر ساله تعیین می‌کند. اما براساس گزارش‌ها، ساعت کاری در تاکسی‌های اینترنتی نسبت به کار کارمندی بسیار ساده‌تر است. چرا که راننده ساعت کار منعطف دارد. او می‌تواند در روز یا شب کار کند. حتی می‌تواند این‌کار را به عنوان شغل دوم انتخاب کند. همچنین، هر زمان که بخواهد دست از کار می‌کشد و هر زمان که خواست به کار بازمی‌گردد.

تفاوت ساعت کاری رانندگان اوبر با اسنپ و تپسی

با این حال، برخی از رانندگان کشور مدعی‌اند که شرکت‌هایی مانند اسنپ ، تپسی، الوپیک و دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه، پس از اینکه راننده از سقف حداقل دستمزد ساعتی بیشتر کار کند، حساب کاربری او در این اپلیکیشن‌ها مسدود می‌شود. اما به نظر برای شرکت‌های تاکسی اینترنتی کشور تنها سقف درآمد اهمیت دارد، نه ساعت کاری رانندگان!

اگر رانندگان تاکسی‌های اینترنتی کشور، بیشتر ۱۲ ساعت در این ناوگان‌ها فعالیت کنند، با وجود اینکه می‌توانند درآمد بالایی داشته‌ باشند، اما ممکن است موجب خواب‌آلودگی و کاهش هوشیاری آن‌ها شود. در نهایت احتمال اینکه جان و سلامت راننده و مسافران به خطر بیفتد، بیشتر می‌شد.

این در حالیست که طبق قوانین تاکسی اینترنتی جهانی اوبر، بیشتر از ۱۲ ساعت کار ممنوع است. اوبر در قوانین خود در این باره نوشته‌ است:«از رانندگانی که از برنامه Uber استفاده می‌کنند، خواسته‌ می‌شود که پس از مجموع ۱۲ ساعت رانندگی، حداقل شش ساعت آفلاین شوند. این برنامه دو ساعت یا یک ساعت و ۳۰ دقیقه قبل از بازه زمانی ۱۲ ساعته‌ فعالیت مداوم به شما اطلاع می‌دهد. شما این امکان را دارید که زمانی را که می‌خواهید آفلاین شوید را برنامه‌ریزی کنید.»

با وجود این، مسدود شدن حساب کاربری رانندگان اسنپ و تپسی دلایل متعددی به‌ غیر از ساعت کاری را دارد. حساب کاربری رانندگان به دلایلی مانند ضعف عملکرد، تقلب در سیستم، رفتار نامناسب، مسافر تکراری، تعدد گزارش منفی از سوی مسافران، نقص مدارک، عدم مطابقت پلاک خودرو، عدم تأییدیه از سوی ناجا، لغو بیش‌ از حد سفر، پیاده کردن مسافر قبل از مقصد نیز غیرفعال می‌شوند.

شرایط اقتصادی، افزایش ساعت کاری را رقم می‌زند

در رابطه با مساله ساعت کاری رانندگان اسنپ و تپسی، این نکته را باید در نظر گرفت که در کشور ما به دلیل شرایط اقتصادی نابسامان، افراد برای کسب درآمد و متناسب سازی دخل و خرج مجبور به کار در تاکسی‌های اینترنتی هستند. اگر قرار بر این باشد که شرکت‌های اسنپ و تپسی نیز مانند تاکسی اینترنتی جهانی اوبر، پس از ۱۲ ساعت فعالیت حساب کاربری رانندگان را مسدود کنند، فرصت کسب درآمد حداقلی را از بسیاری از رانندگان می‌گیرند.

علاوه‌بر شرایط اقتصادی نامناسب که این موقعیت را برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی کشور ایجاد می‌کند. تاکسی‌های اینترنتی در کشور ما نیز به دلیل ساعت کاری منعطف به شغل دوم برخی از افراد تبدیل شده‌اند. از طرفی هم ممکن است که فناوری لازم برای تشخیص ساعت کاری مفید یک راننده در اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی کشور وجود نداشته‌ باشد.

روابط عمومی تپسی در این باره به تجارت‌نیوز اینگونه پاسخ داد:«مطابق دستورالعمل تاکسی های اینترنتی مصوب وزارت کشور و صنعت، معدن و تجارت: رانندگان تاکسی‌های اینترنتی حداکثر ۱۲ ساعت می‌توانند فعالیت کنند. تپسی نیز مطابق این دستورالعمل فعالیت میکند،

از سویی دیگر در صورتی که گزارشی مبنی بر خوابالودگی یا رانندگی خطرناک توسط مسافر به ما اعلام شود تیم پشتیبانی تپسی موضوع را بررسی میکند. تذکرات لازم و آموزش‌های مجدد را برای سفیر خواهد داشت و در صورت ادامه مشکل و یا دریافت گزارشات دیگر حساب کاربری راننده مسدود خواهد شد.»

به نظر می‌رسد که قوانین جهانی ساعت کاری قابلیت تعمیم به تاکسی‌های اینترنتی ایران را به دلایل مختلف از جمله شرایط اقتصادی ندارد. شاید در آینده اگر این شرایط سر و سامان بگیرد، این قانون ۱۲ ساعت کاری برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپسی نیز اجرایی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.