خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۳۹۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نظارت بر اکسیژن خون با دوربین گوشی هوشمند!

نظارت بر اکسیژن خون با دوربین گوشی هوشمند!

توجه مکرر به سطح اکسیژن خون افراد اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر دانشمندان کشف کردند که با دوربین‌های گوشی می‌توان سطح اکسیژن خون را اندازی‌گیری کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاید اندازه‌گیری اکسیژن خون با گوشی همراه کمی عجیب باشد اما همانطور که می‌دانیم تلفن‌های هوشمند در حال حاضر قادر به انجام بسیاری ترفندهای بهداشت محور هستند و تاحدودی حکم یک پزشک همراه را دارند. از شمارش گام‌ها و ردیابی خواب گرفته تا اندازه‌گیری نبض و تعداد تنفس، تلفن در جیب شما یک دستگاه نظارت بر سلامت کاملاً قدرتمند است. اکنون، تیمی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن به دنبال این هستند که اندازه گیری سطح اکسیژن خون را به این ترفندها اضافه کنند.

در مقاله‌ای که در NJP Digital Medicine منتشر شده است، «نخستین اعتبار سنجی توسعه بالینی در سیستم سنجش SpO2 مبتنی بر دوربین گوشی‌های هوشمند» شرح داده‌ شده‌ است.

به بیان ساده، تیم سازنده، الگوریتمی ایجاد کرده که در آن ثابت شده که گوشی‌های هوشمند می‌توانند سطح اشباع اکسیژن خون را تا همان سطح پایه مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA) برای پالس اکسی‌مترهای بدون نسخه اندازه‌گیری کنند.

آژانس جهانی بهداشت توصیه می‌کند که یک پالس اکسی متر باید بتواند سطوح SpO2 را تا ۷۰ درصد اندازه گیری کند.

در این روش برای سنجش اکسیژن خون کاربر نفس خود حبس نمی‌کند

بخشی از این مطالعه که شامل شش داوطلب بود، ثابت کرد که سطح اکسیژن خون در حداقل ۷۰ درصد را می‌توان با دقت نزدیک به ۸۰ درصد با قرار دادن انگشت روی دوربین گوشی هوشمند و فلاش مجاور اندازه‌گیری کرد.

در آخرین بررسی‌ها در این باره دو چالش حیاتی حل شد. اولاً، این روش از کاربر نمی‌خواهد نفس خود را حبس کند. دوم، روش‌های قبلی اندازه‌گیری SpO2 مبتنی بر گوشی‌های هوشمند تنها می‌توانست کف ۸۵ درصد را اندازه‌گیری کند. اما روش الگوریتمی جدید توسعه‌‌ یافته توسط دانشمندان می‌تواند همان سطح پایه را با پالس اکسیمترهای درجه پزشکی لمس کند.

تکنیک به کار گرفته شده در اینجا چندان متفاوت از آنچه حسگرهای SpO2 در ساعت‌های هوشمند مانند اپل واچ سری هشت و سامسونگ گلکسی واچ پنج انجام می‌دهند، ندارد.

هنگامی که فلاش مسیر حرکت خون را در رگ‌ها روشن می‌کند، سرعت جذب نور تغییر می‌کند و سپس این تغییرات از طریق الگوریتم سفارشی برای اندازه‌گیری سطح اشباع اکسیژن خون پردازش می‌شوند.

آینده نظارت بر سلامت با تلفن‌های هوشمند

جیسون هافمن یکی از پژوهشگران این حوزه در اینب باره می‌گوید: «داده‌های ما نشان می‌دهد که گوشی‌های هوشمند می‌توانند در محدوده آستانه بحرانی به خوبی کار کنند».

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از گوشی‌های هوشمند برای اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن خون، در دسترس بودن آنهاست.

به‌علاوه، این روش به یک راه‌اندازی چند دوربین فانتزی یا سخت‌افزار سفارشی متکی نیست. تنها چیزی که نیاز دارد یک سنسور دوربین است که در کنار یک فلاش LED در پشت دستگاه قرار دارد.

همچنین ارسال داده‌های SpO2 از طریق تلفن هوشمند به متخصص پزشکی بسیار ساده‌تر از اندازه‌گیری در ساعت هوشمند، جفت کردن به تلفن از طریق یک برنامه همراه، همگام‌سازی داده‌ها و سپس انتقال آن است.

توجه به سطوح اکسیژن خون (SpO2) این روزها از اهمیت حیاتی برخوردار است زیرا در دنیایی زندگی می‌کنیم که توسط ویروس کرونا COVID-19 آسیب دیده‌ است.

این تیم کل مجموعه داده را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داده‌ است تا سایر علاقه مندان بتوانند آن را گسترش دهند و از آن استفاده کنند.

تنوع بیشتر و یک شبکه داوطلبانه گسترده‌تر برای تنظیم دقیق و آزمایش سیستم زیربنایی و دقیق‌تر و عادلانه‌تر کردن اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون SpO2 مبتنی بر گوشی‌های هوشمند مورد نیاز است.

ساعت‌های هوشمند مانند اپل واچ قبلاً در مورد سوژه‌های غیرسفید پوست یا آن‌هایی که دارای خالکوبی و تیپ‌های بدنی چاق هستند، در این باره خطا نشان داده‌اند.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.