کد مطلب: ۷۵۲۰۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا گوگل نگران محبوبیت هوش مصنوعی چت بات ChatGPT است؟

چرا گوگل نگران محبوبیت هوش مصنوعی چت بات ChatGPT است؟

روز به روز به محبوبیت چت بات هوش مصنوعی ChatGPT افزوده می‌شود و این اتفاق مدیران گوگل را نگران کرده است، به همین دلیل گوگل در سال 2023 تمرکز خود را بر رقابت با این هوش مصنوعی می‌گذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محبوبیت چت بات هوش مصنوعی ChatGPT در جهان، زنگ خطر را در گوگل به صدا درآورده و این غول صنعت فناوری قصد دارد امسال «نسخه‌ از موتور جست‌وجویش را با قابلیت‌های چت‌بات به‌نمایش بگذارد» و بیش از ۲۰ پروژه‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی را معرفی کند.

ChatGPT به حدی مدیرعامل و بنیان‌گذاران گوگل را نگران کرده است که چندی پیش گوگل از اخراج بیش از 12 هزار کارمند خود خبر داد و در پی آن مدیرعامل گوگل در بیانیه‌ای گفت: «شرکت تحت مدیریت‌اش منابع بیشتری را به فناوری هوش مصنوعی اختصاص می‌دهد.»

همچنین، طبق گزارشی در نیویورک تایمز، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، دعوت‌نامه ویژه‌ای برای نشستی برای بنیانگذاران سرگئی برین و لری پیج ارسال کرده تا این سه نفر در مورد ظهور چت ربات هوش مصنوعی صحبت کنند.

چت بات به شهرت گوگل ضربه می‌زند

به گزارش gadgetsnow ، در پایان سال گذشته‌ میلادی مدیران گوگل گفتند با وجود سرمایه‌گذاری سنگین در حوزه‌ هوش مصنوعی، فعلاً زود است که قابلیت‌های مبتنی‌بر چت بات به موتور جست‌وجو راه پیدا کند «چون ممکن است به شهرت گوگل ضربه بزند».

گوگل همین حالا نیز از هوش مصنوعی استفاده‌ گسترده‌ای دارد و به‌نظر می‌رسد که مدیران شرکت نظرشان را تغییر داده‌اند.

فعلا مشخص نیست که قابلیت‌های چت بات در چه زمانی به موتور جست‌وجوی گوگل اضافه خواهند شد. نیویورک تایمز می‌گوید به اسلایدهایی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهند سایر پروژه‌های هوش مصنوعی گوگل در رویداد I/O 2023 در ماه می (اردیبهشت و خرداد) به‌نمایش گذاشته خواهند شد. گوگل پیش‌تر در همایش سالانه‌ I/O قابلیت‌هایی مثل Duplex و همچنین عینک هوشمند Google Glass را معرفی کرده بود.

ظاهراً وضعیت به حدی جدی است که لری پیج و سرگی برین، بنیان‌گذاران گوگل که سهام‌داران اصلی آلفابت (شرکت مادر) هستند، به رهبران گوگل «مشورت داده‌اند» و برخی از برنامه‌ها را تأیید کرده‌اند. گفته می‌شود این دو، ماه گذشته‌ میلادی در جلسه‌ای با حضور مدیران گوگل درباره‌ چت بات ChatGPT صحبت کرده‌اند.

لری پیج و سرگی برین از سال ۲۰۱۹ به بعد نقش پررنگی در مدیریت گوگل نداشته‌اند و به ادعای منابع آگاه، حضور آن‌ها در جلسه با دعوت سوندار پیچای، مدیرعامل شرکت، رقم خورده است.

موتور جست‌وجوی گوگل مجهز به هوش مصنوعی می‌شود

گوگل به دنبال اضافه کردن نوعی چت بات است که «حقایق را به درستی اعلام کند و از ایمنی و جلوگیری از اطلاعات گمراه‌کننده اطمینان حاصل کند.» چت بات های مبتنی‌بر هوش مصنوعی گاهی اوقات اطلاعات غلط را به‌عنوان حقایق پذیرفته‌ شده ارائه می‌دهند و به همین دلیل حداقل فعلاً نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

گوگل در تلاش است روند بررسی چت‌بات مبتنی‌بر هوش مصنوعی را تسریع کند تا از دقت و عملکرد منصفانه و اخلاقی آن مطمئن شود.

به گفته‌ نیویورک تایمز، یکی از ابزارهای جدید گوگل «استودیوی تولید عکس» است که تصاویر را می‌سازد و ویرایش می‌کند. اپلیکیشنی برای آزمودن پروتوتایپ‌های محصولات و مجموعه‌ای از ابزار برای ساخت پروتوتایپ‌های هوش مصنوعی، جزو دیگر پروژه‌های جدید گوگل هستند. ابزارهای مورد بحث به سایر کسب‌وکارها امکان می‌دهند که پروتوتایپ‌های هوش مصنوعی را از طریق پنجره‌ای به نام MakerSuite در مرورگر خلق کنند.

گوگل همچنین مشغول کار روی ابزاری به نام PaLM-Coder 2 است که عملکردی مشابه GitHub Copilot دارد و کدنویسی خودکار را ممکن می‌کند. پروژه‌ دیگر گوگل، سرویسی به نام Colab + Android Studio است که به توسعه‌دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌ گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند.

گوگل در سال‌های اخیر به هنگام رونمایی پروژه‌های جدید هوش مصنوعی رویکردی محتاطانه در پیش گرفته، اما بارها خبرساز شده است. این شرکت پس از اخراج دو متخصص برجسته‌ هوش مصنوعی (تیمنیت گبرو و مارگارت میچل) با انتقادات فراوانی روبه‌رو شد. این دو نگرانی‌هایی درباره‌ مدل‌های زبانی هوش مصنوعی ابراز کرده بودند.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اختصاصی ا خبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.