کد مطلب: ۷۹۰۹۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت مبهم بانک سیلیکون ولی/ اعتماد از دست‌رفته استارتاپی‌ها بازمی‌گردد؟

وضعیت مبهم بانک سیلیکون ولی/ اعتماد از دست‌رفته استارتاپی‌ها بازمی‌گردد؟

بانک سیلیکون ولی که خبر سقوط آن طی روزهای اخیر به صدر اخبار رسانه‌های جهان راه یافت، با دارایی 209 میلیارد دلاری خود سرمایه‌گذار بیش از 2500 بنگاه و شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر از آمریکای شمالی تا آسیای شرقی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با سقوط بزرگ‌ترین بانک حامی استارتاپ‌ها در دنیا، اخبار مختلفی پیرامون ضربه‌ها و خسارات واردشده به مشتریان این بانک که استارتاپ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر بودند، منتشر شد. تاثیراتی که ورشکستگی بانک سیلیکون ولی بر اکوسیستم استارتاپی گذاشت به صورت دومینووار به دنیای صنعت فناوری وارد شده و ارتباط تنگاتنگ بخش‌های مختلف این صنعت به یکدیگر را یادآوری کرد.

روایت مدیرعامل «ChartHop» از سقوط بانک سیلیکون ولی

پس از این اتفاق، روایت‌های بنیانگذاران استارتاپ‌هایی که به هر نحوی با این بانک در ارتباط بودند، شنیدنی است. برای مثال یان وایت، مدیرعامل استارتاپ «ChartHop» اواخر ماه ژانویه توانست حدود 20 میلیون دلار جذب سرمایه کند. او این فرآیند را شش ماه قبل از آن، در دوره رکود استارتاپ‌ها و کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری آغاز کرده بود. این در حالی است که در سال 2021 جذب سرمایه 35 میلیون دلاری که وایت برای شرکت خود انجام داد کمتر از یک‌ماه طول کشید. وایت که بنیانگذار یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری است با شکست بانک سیلیکون ولی تمام سرمایه خود را از دست داد. او درست یک روز قبل از سقوط بانک سیلیکون ولی برای ارائه توضیحاتی درباره جذب سرمایه شرکتش مراسمی را برگزار کرد. درست هنگامی که او درحال سخنرانی برای 80 نفر از کارمندان خود بود، خبر سقوط بانک سیلیکون ولی منتشر شد. یان در این باره می‌گوید: «یک آن احساس کردم تلفنم از شدت ازدیاد پیام‌ها درحال انفجار است.» او زمانی متوجه سقوط بانک سیلیکون ولی شد که سهام آن بیش از 60درصد افت کرده بود.

با شکست بانک سیلیکون ولی، مدت زیادی طول کشید تا استارتاپ‌ها متوجه شوند چگونه باید با خسارت‌های ناشی از این اتفاق مقابله کنند. بانکی که 40 سال به طور مداوم از آنها حمایت کرد.

این درحالی است که وایت معتقد است، شدت فاجعه سقوط بانک سیلیکون ولی به اندازه ورشکستگی صرافی «FTX» نبوده است. او همچنین گفت که هنوز تعدادی از استارتاپ‌ها سرمایه خود را از این بانک بیرون نکشیده‌اند. با این حال، بسیاری از سپرده‌ها هفته گذشته به شرکت‌ها بازگردانده شد و مدیرعامل این بانک نیز اعلام کرد که «SVB» همچنان آماده خدمت‌رسانی به مشتریان خود است، اما اوضاع بانک حامی استارتاپ‌ها همچنان نامشخص است.

اعتماد از دست رفته فعالان اکوسیستم فناوری

به عقیده کارشناسان بعد از این اتفاق، بزرگ‌ترین تاثیر سقوط بانک سیلیکون ولی، از بین رفتن اعتماد فعالان صنعت فناوری در شرایط تورمی بود. براساس داده‌های «PitchBook-NVCA Venture Monitor»، فعالیت خروج استارتاپ‌های سرمایه‌گذاری شده در سه‌ماهه چهارم بیش از 90درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که پایین‌ترین رقم طی سه ماه، در بیش از یک دهه گذشته است. تعداد معاملات نیز برای چهارمین سه‌ماهه متوالی کاهش یافت.

براساس گزارش «Crunchbase»، در ماه فوریه، بودجه SVB نسبت به 48.8میلیارد دلار در سال گذشته 63درصد کاهش یافت. این بودجه در مراحل پایانی کار این بانک نسبت به مدت مشابه سال قبل 73درصد کاهش داشته و سرمایه اولیه نیز در این مدت با کاهش 52درصدی مواجه بوده است.

دیوید فرند، کهنه‌کار صنعت فناوری و مدیرعامل استارتاپ «Wasabi Technologies»، در بهار گذشته برای جذب سرمایه مورد نیازش وارد بازار شد. او درباره ترس و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران بعد از شکست سیلیکون ولی گفت که طی یک ماه اخیر، چند نفر از سرمایه‌گذارانش از این کار عقب‌نشینی کرده و او را مجبور به راه‌اندازی مجدد شرکت کردند. او با اشاره به اینکه بالاخره بازار دوباره خودش، خودش را تنظیم می‌کند، ادامه داد: اما در این میان بسیاری از استارتاپ‌ها چیزی برای مقابله با این بحران ندارند و متاسفانه در آستانه نابودی هستند.

سال 2022 برای شرکت‌های فناوری، سال خوبی نبود. طبق آمار وبسایت «Layoffs.fyi»، از ابتدای 2022 تا پایان آن، تقریبا 1500 شرکت فناوری در مجموع نزدیک به 300هزار نفر را اخراج کردند. حالا با شکست بانک سیلیکون ولی و در غیاب تامین‌کنندگان مالی خطرپذیر، به نظر می‌رسد باید منتظر موج عظیم تعدیل نیرو باشیم.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری و اکوسیستم استارتاپی را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.