کد مطلب: ۴۸۱۷۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

چالش تازه برای کاربران دیوار و شیپور

چالش تازه برای کاربران دیوار و شیپور

در شرایطی که کسب و کارهای فعال در حوزه ثبت آگهی آنلاین خودرو و مسکن، نسبت به دستورالعمل الزام احراز هویت کاربران در سامانه امتا انتقاداتی دارند، این سامانه با انتشار اطلاعیه از این موضوع دفاع کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاونت دادستاني كل كشور چندی پیش با ارسال نامه‌ای به اتحادیه کسب و کارها مجازی، تاکید کرد سایت‌هایی چون دیوار، شیپور و باما از ابتدای مهر ماه ملزم به ثبت هویت آگهی‌دهندگان خود در سامانه سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) هستند.

این دستورالعمل از همان زمان، با انتقاداتی از سوی فعالان این حوزه و نهادهای صنفی از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مواجه شد. برخی کارشناسان نگران بودند که اجرای شتابزده این تصمیم و ایجاد ابهام و پیچیدگی در احراز هویت کاربران ، آنها را از سایت‌های انتشار آنلاین آگهی دلزده کند و به سمت پلتفرم‌های غیرقابل نظارت سوق دهد.

پیگیری‌های نهادهای صنفی در این رابطه موثر بود و اجرای دستورالعمل موقتا متوقف شد. مدیران کسب‌وکارهای آنلاین معتقدند انحصار احراز هویت با یک سامانه و خارج شدن کاربر از پلتفرم برای هویت‌سنجی در یک سایت دیگر، ضربه بزرگی به کسب‌وکار آنها می‌زند.

بر اساس این گزارش، بررسی‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نشان می‌دهد که پلتفرم‌های موفق انتشار آگهی در دنیا، برای احراز هویت کاربران خود از شماره تلفن کاربر استفاده می‌کنند. براساس بررسی‌های این کمیسیون از آنجایی که هر سیم کارت به اسم یک شخص معین صادر شده، فرایند احراز هویت بدون کمترین پیچیدگی و مشکل سمت کاربران انجام می‌شود. در حالی که در روش پیشنهادی کنونی توسط «امتا» کاربر از مسیر ثبت آگهی خود خارج شده که این امر چالش زیادی برای کاربران ایجاد خواهد شد (پیوست).

دفاع امتا از عملکرد خود

حالا امتا با انتشار اطلاعیه از احراز هویت کاربران در این سامانه دفاع کرده است. به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در این اطلاعیه تاکید شده است که اين سامانه به صورت API در اختيار كسب ‌و كارها قرار مي‌‌گيرد. با توجه به اينكه مرحله اول و اصلي احراز هويت در فضاي مجازي، شناسايي (ثبت‌نام) غيرحضوري كاربران است و در فرآيند اين شناسايي، اطلاعات مهم هويتي كاربران اخذ مي‌شود، لذا كميسيون عالي امنيت فضاي مجازي ذيل شوراي عالي فضاي مجازي راه‌‌اندازي اين سامانه را با شرط صيانت از داده ‌هاي كاربران به تصويب رسانده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: نقطه قوت شيوه احراز هويت اِمتا نسبت به شيوه پيشنهادي برخی منتقدان، فرآيند ساده و كوتاه آن است، به اين شكل كه كاربر فقط يك مرتبه شناسايي مي‌‌شود و در دفعات بعدی تنها با نام کاربری (شماره موبایل) و رمز عبور یکتای خود احراز می‌شود. در نظر بگیرید چندین هزار کسب ‌و کار وجود دارد و با شیوه پیشنهادی هر یک برای احراز هویت کاربر خود می‌‌بایست فرآیند شناسایی را طی کند که این فرآیند به مراتب طولانی‌‌تر است و حجم ترافیکی و بار مالی پیامکی زیادی را به سامانه مربوطه و کسب‌ و کارها تحمیل می‌‌کند و تجربه کاربری نامناسبی نیز دارد. با توجه به اینکه شیوه مذکور تاکنون عملیاتی نشده، لذا تبعات منفی آن آگاهانه یا ناآگاهانه در نظر گرفته نشده است.

بر اساس این اطلاعیه در حال حاضر فرآيند شناسايي بيش از هشت ميليون كاربر در سامانه اِمتا طي شده و اين كاربران تنها با وارد نمودن شماره موبايل و رمز عبور خود براي كسب‌ و كارها احراز هويت مي‌‌شوند.

امتا افزوده است: بررسی‌ ها نشان می‌دهد با توجه به ساختار، ويژگي‌‌ها و كاركردهاي سكوهاي آگهي، هيچ يك از پلتفرم‌‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي خارجي قابليت‌هاي كاربردي در اين خصوص را ندارند و از طرفي صرفا كاربراني ريزش مي‌كنند كه به قصد انجام اقدامات سوداگرانه و خلافكارانه در اين بسترها فعاليت مي ‌كنند. قابل توجه تحليلگران اینکه، يكي از عللي كه كاربران به سمت شبكه‌هاي اجتماعي خارجي هدايت مي‌شوند استعلام قيمت برخي كالاهاست كه از سكوهاي آگهي حذف شده است، كه در اين خصوص نظر كارشناسي مركز توسعه تجارت الكترونيكي نيز عدم حذف قيمت‌هاست و درصورتي كه اين سكوها دستورالعمل ابلاغي از سوي كميته عالي نظارت بر كسب ‌و كارهاي مجازي در شهريورماه سال گذشته را كه يكي از بندهاي مهم آن الزام احراز هويت آگهي‌دهندگان است را رعايت مي ‌كردند، قيمت ‎‌هاي خودرو و مسكن از اين سكوها حذف نمي‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، کسب و کارهای انتشار آگهی آنلاین از صدور دستورالعمل‌های قانونی، بدون مشورت با آنها گلایه دارند و شاید اگر تصمیمات با حضور و مشورت آنها گرفته شود، چالش‌های کمتری میان فعالان این حوزه و مراجع قانونی ایجاد شود.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عامل گرونیو کاهش ارزش پول ملی شده این دیوار و شیپور…..تفریح ملت شده گشت و گذار تو این دوتا سایت.فقط هم باید حرص بخوری

    • فرهاد

      حالا توچرا حرص میخوری

    • محمد

      حرص نخور خرما بخور

  • کامی

    مشکل ما مردم ایران دقیقا همین مورد صیانت از اطلاعات کاربران است!
    اطلاعات ثبت احوال را یادمان نرفته که چگونه منتشر شد!
    من که اگر مجبور بشم از دیوار و شیپور دیگر استفاده نمیکنم!

  • ناشناس

    خوبه .سایتهای خارجی را هم تعطیل کنید .

  • ناشناس

    عامل گرانی کلیه اجناس دیوار وشیپور هست چون عده ای که هیچگونه مجوز کسب و کار ندارند قیمت ها را خودسرانه وبا نظر شخصی بالا می برند قطعا بر بازار اثر منفی دارد

  • ناشناس

    مشکل احراز هویت فرد اگهی دهنده یا خریدار ت سایت نیست بلکه مشکل نا کار امدی سیستم نظارتی است یعنی هر فرد با یک شماره تلفن وارد سایت شده و همون شماره رو با کد ملی دریافت کرده پس کلیه اطلاعات ابا و اجدادشم میتونید در بیارید فقط برا سرگرمی مردم خبر چاپ میکنید

  • ناشناس

    ثبت نکردن قیمتها فقط تلف کردن وقت مردم و تلفن زدن جهت گرفتن قیمتها و مزاحمت میشود

  • ناشناس

    ثبت نکردن قیمت خودرو هیچ مشکلی را حل نمیکنه فقط ملت بدبخت سرکارم

  • جاوید

    بعنوان یک برنامه نویس و طراح وب باید بگم اتفاقا کار خوبیه که از API یه سازمان استفاده کنیم تا کاربران رو احراز هویت کنیم. اگه فرهنگش جا بیفته عالی میشه . هم واسه کاربران بهتره ، هم واسه ما.

  • ناشناس

    اقایان که به اقتصاد باز اعتقاد دارند!!! …ولی همین اقصاد باز موقعی که پولش برود توی جیب مردم می شود عامل گران شدن همه چیز ولی اگر پولش برود توی جیب کله گندها …اقتصاد باز هست و همین است که است