کد مطلب: ۵۸۲۵۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خبر بد برای ۱۱ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی (اینفوگرافیک)

خبر بد برای ۱۱ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی (اینفوگرافیک)

گزارش مرکز آمار ایران می‌گوید شغل ۱۱ میلیون نفر ایرانی به شبکه‌های اجتماعی وابسته است و ۸۳ درصد درآمد کسب‌وکارهای تجارت‌ الکترونیک از اینستاگرام است. با این همه در چند روز گذشته گزارش‌های متعددی از کندی اینترنت و مسدودشدن موقت برخی از شبکه‌های مجازی منتشر شده است. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز آمار چندی پیش گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد ۶۵ درصد مردم ایران از شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌های استفاده می‌کنند. نکته جالب اینکه ۲۰ درصد کاربران (معادل ۱۱ میلیون نفر) از ظریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند. یعنی درآمد و اشتغال ۱۱ میلیون ایرانی وابسته به اینترنت است.

اما چند روزی است فیلترشکن‌ها مسدود شده‌اند و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی سخت شده است. پیش از این با تصویب طرح صیانت از کاربران اینترنت در مجلس این وضعیت پیش‌بینی می‌شد. عادل طالبی کارشناس حوزه فناوری و اطلاعات به تجارت‌نیوز، گفته است: مسدود شدن سرور فیلترشکن‌ها بنا بر سخت‌گیری‌های طرح صیانت از فضای مجازی در حال حاضر اقدامی قانونی شمرده می‌شود.

نکته قابل توجه این است که فعلا دسترسی به شبکه‌های فیلترشده‌ای مانند تلگرام و توییتر سخت شده است و هنوز وضعیت استفاده از اینستاگرام و واتس‌آپ سخت نشده است. اما نکته قابل توجه این است که گزارش مرکز آمار ایران می‌گوید ۸۳ درصد کسب‌وکارهای آنلاین، علاوه بر ارائه خدمات و کالاهای خود بر بستر وب، از اینستاگرام، واتس‌آپ، تلگرام و … هم برای فروش استفاده می‌کنند.

نکته مهم‌تر اینکه استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی برای کسب درآمد کمتر از ۵ درصد است. اما اینستاگرام با ۸۳ درصد و واتس‌آپ با سهم ۵۳ درصدی در صدر استفاده کسب‌وکارها قرار دارد.

حالا به نظر می‌رسد طرح صیانت از فضای کسب‌وکار اشتغال و درآمدزایی ۱۱ میلیون نفر را مستقیما نشانه گرفته است. اطلاعات دیگر درباره زندگی ایرانیان در فضای مجازی را در تصویر زیر می‌ببینید.

1 1

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همون بهتر که اینترنت قطع بشه . از وقتی شبکه های مجازی آمد زندگی ها به لجن کشیده شد . این آمارها هم دروغه چه خبره ۱۱ میلیون از کجا درآوردید

    • M

      تو اول نوشتن متاسفانه را یاد بگیر بعد اظهار نظر کن همکلاسی های بالا بالایی هم داری بگو بله بله قربان

    • رضا

      اینترنت اگر قطع بشود تومار امثال تو یکی هم پیچیده میشود برای همیشه هاهاهاها … .

  • ناشناس

    متعصفانه ماایرانی ها درهرزمینه ایی زیاده روی میکنیم,ویکی ازانها فضای مجازی است,چه بسیارزندگی هایی که برسراین کارنابودشده,ازسلبریتی های خودنما گرفته تامردم کوچه بازار,طرح صیانت ازفضای مجازی درسته که کسب بعضی هارابااختلال همراه میکنه,اما درکل برای ماایرانی ها خوبه!!

    • رضا

      بزار ببینم تا به حال چند دفعه این حرف را قبلا شنیدم بزار ببینم در زمانهای قدیم سر رادیو بود یا چراغ برق و قطار و دوچرخه ! …. بعد از انقلاب نوار و ویدئو و ماهواره بلوتوث ! و گوشی بازی و حالا فضای مجازی و اینترنت است که این مهم را در بین جوانان و مردم ایفا میکند ! هاهاهاها هر دفعه یک چیزی زندگی مردم را از هم میپاشوند و باید حذف بشود عجب مغلطه و توجیه دم دستی ای هر دفعه از خورجین بیرون می آید .

  • ناشناس

    بسته دیگه با این فضای مجازی تون .

  • ناشناس

    نون خودشونم باید آجر بشه تا بفهمن،نفهم ها

  • ناشناس

    سلام ببخشید مرجع این آمار کجاست؟
    مرکز آمار ایران همچین آماری نداده.

  • ناشناس

    انسان موجودیست که به همه چیز عادت میکند . اما نپرسید چگونه !داستایفسکی

  • ناشناس

    نشد روزی ما یک اقدام خوب از اینها ببینیم فقط به فکر بستن جلوگیری بابا یه ذره منطقی باشید یکی مجازی پول درمیاره یکی باعرق کردن یکی با خودکار چرا به جای اشتغال زایی فقط بیکاری رو زیاد میکنین اخه هرروز به جای پیشرفت فقط پس رفت چرا

  • Saba

    همون بهتر قطع بشه فضای مجازی زندگی هارو از هم پاشونده بسه دیگه

    • ناشناس

      خوب معلومه که اونقدر نادانی که حالیت نیست از دست دادن شغل ۱۱میلیون نفر یعنی چه

  • ناشناس

    خیلی ها راجع به این صحبت می کنند که چه شغل هایی که از این شبکه ها کسب در آمد میکنند و فیلتر شدنش باعث ضرر به این کسب و کارها میشه ولی کسی سوال نمیکنه چرا این همه افراد وارد این شبکه ها شدند. من خودم علی رقم مشکلاتی که با پیام رسانی مثل واتس آپ دارم که پاک شدن داده ها بعد از مدتی یکی از آنهاست مجبور به نصب اون شده ام فقط بخاطر جامعه آماری بالا
    جالب اینجاست که وقتی یک پیام رسان داخلی با کیفیت و امکانات بیشتر بهشون معرفی میکنم با من موافقند ولی علت فعالیت نکردند رو عضو نبودن دوستان و مشتریان عنوان میکنند. و به الطبع کسب و کارها هم ترجیح میدهند در جایی که جامعه آماری بالاتری داره فعالیت کنند.
    حال اگر با اجرای درست این طرح این شبکه ها از درسترس خارج بشه با مطمئن باشید اون 11 میلیون شغل از بین نمی روند و فقط از پیام رسانی به پیام رسان دیگر منتقل می شوند بعلاوه مشکلاتی نظیر کلاه برداری ها قابلیت پیگیری بیشتری پیدا میکند و اعتماد به فضای کسب و کار بیشتر میشود.

    • پرویز

      بحث سر اینه که پیام رسان های داخلی اگه دویست هزار نفر عضوش بشن کلا هنگ میکنه از کار میفته،قابلیت استفاده رو ندارن،مثلا همون پیام رسان ایتا، یا گپ،اینا برا ده هزار نفر خوب و روان اجرا میشه نه بیشتر،مثل تلگرام یا اینستا یا واتسآپ کارایی ندارن

    • ناشناس

      کسی که قبلا صاحب یه پیج 100هزارتایی بوده و زحمت کشیده برای پیجش تا فالوراش زیاد بشن ،احیانا فکر نمی کنی همه 100هزار فالورش از دست میره،،،بازم باید از اول شروع کنه که بازم چندین مشکل دیگه که فکر نکنم اگه الان بگم تو بتونی درک کنی

    • ناشناس

      شما صحبت نکنی کسی نمیگه لالی نظراتتم کلا منفی خورد

  • نگار

    اون شخصی که گفته آمار یازده ملیون غلطه کافیه یبار تو اینستا سرچ کنه ببینه چقد آنلاین شاپ براش بالا میاد!
    تازه چقد گروه ها و کانال ها داریم توی تگلرام و واتساپ و چقدر سایت برای فروش کالا!
    خیلی از خانوم های خانه دار الان کسب و کار اینترنتی دارن که اگر حذف بشه فاجعه به بار میاد با این گرونی! همین الانشم ما با این انلاین شاپ ک فروششم خوبه وشغل دولتی همسرم نمیرسم سالی یه مانتو بخرم حتی!