کد مطلب: ۳۳۰۵۱۱

کارآفرینی بدون ریسک

کارآفرینی بدون ریسک

تصور عمومی از کارآفرینی و ایجاد یک کسب‌وکار جدید این است که چنین کاری پرریسک است. فردی هم که می‌خواهد چنین کاری بکند، باید ریسک‌پذیر یا حتی شجاع باشد. ازاین‌روی افرادی مثل من که چندان حاشیه‌ای برای انجام ریسک ندارند، شاید نتوانند هیچ‌وقت در حوزه کارآفرینی وارد شوند. اما بیشتر که فکر می‌کنم به نظر

تصور عمومی از کارآفرینی و ایجاد یک کسب‌وکار جدید این است که چنین کاری پرریسک است. فردی هم که می‌خواهد چنین کاری بکند، باید ریسک‌پذیر یا حتی شجاع باشد. ازاین‌روی افرادی مثل من که چندان حاشیه‌ای برای انجام ریسک ندارند، شاید نتوانند هیچ‌وقت در حوزه کارآفرینی وارد شوند.

اما بیشتر که فکر می‌کنم به نظر می‌آید نه‌تنها می‌توان میزان ریسک همراه با کسب‌وکار را به شکل معناداری کاهش داد، بلکه شاید بتوان واقعا آن‌ را حذف کرد. ازاین‌روی من راهکارهایی یافتم که شاید بتوانند ریسک ایجاد یک کسب‌وکار را کاهش دهند.

از دیگران یاد بگیرید

شما برای اینکه یک کسب‌وکار موفق راه بیندازید لازم نیست حتما ریسک کنید. پیش از اینکه جلو بروید ابتدا از تجارب دیگران بیاموزید و درس بگیرید.

ایجاد یک کسب‌وکار می‌تواند فشار مالی روی شما بیاورد. اگر شما یک کار پاره‌وقت یا تمام‌وقت دارید، می‌توانید قبل از اینکه از شغل خود استعفا دهید، ابتدا آنچه را لازم است یاد بگیرید تا در کسب‌وکار خود استفاده کنید.

فرآیند یادگیری هم لزوما به معنی شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین و آفلاین نیست. فقط کافی است کاری را انجام دهید. این کار می‌تواند داوطلبانه و به‌رایگان باشد. انجام این کار مهارت‌های شما را در محک واقعی قرار می‌دهد و دانش شما را عمیق‌تر می‌کند.

برای مثال اگر می‌خواهید یک محصول سخت‌افزاری ارائه دهید، می‌توانید در یک کار داوطلبانه از دانش خود برای ساخت وسیله مورد نیاز آن‌ها استفاده کنید. یا اینکه وارد یک شرکت شوید و در فرآیندهای طراحی، ساخت یا فروش مشارکت کنید و چیزی یاد بگیرید.

آنچه می‌دانید را به کار بگیرید

همه شرکت‌هایی که امروزه میلیاردها تومان ارزش دارند، یک چیز دارند. دوره‌ای در همه این شرکت‌ها وجود داشته که با به‌کارگیری تجارب و دانش تجمیع‌شده، خود را بالا کشیده‌اند و بر ارزششان افزوده‌اند.

ممکن است دنیای شرکت استارتاپ شما با پول‌هایی که از سرمایه‌گذارهای خطرپذیر می‌رسد، شلوغ شود و فرصتی برای فکر نگذارد. این شلوغ شدن ممکن است باعث شود یادتان برود که باید ایده اصلی شرکت را رشد دهید تا روی پای خود بایستد.

وقتی ایده خود را رشد می‌دهید و آن را تقویت می‌کنید، می‌توانید نفس راحتی بکشید، سکان شرکتتان را بدون هیچ فشاری از جانب سرمایه‌گذارها به دست بگیرید و جلو بروید.

همچنین برای رشد و پرورش ایده خود از تمام منابع موجود استفاده کنید. مهم هم نیست منابعی که دارید چقدر ناچیز هستند.

در لحظه روی یک چیز تمرکز کنید

تمرکز، جادویی برای رشد پایدار است؛ اما راستش قضیه این‌قدرها هم ساده نیست. به‌خصوص هنگامی که شرکت شما دارد توجه دیگران را جلب می‌کند، ممکن است هر لحظه فرصت‌های جدید ایجاد شوند. در این حالت ممکن است کلی ایده جدید برای گام بعدی به ذهنتان برسد؛ اما به یاد داشته باشید، فقط باید روی یکی از آن‌ها تمرکز کنید.

تنها با این کار می‌توانید از انحراف مسیر حرکت خود جلوگیری کنید. در نتیجه تمرکز خود را حفظ کنید و عمیق‌تر شوید و نه وسیع‌تر. اگر تلاش کنید که چندین کار مختلف انجام دهید، انرژی و زمان شما تکه‌تکه خواهد شد. با این کار ریسک موفقیت ایده اصلی‌تان بالا می‌رود.

البته منظورمان این نیست که از بازار و تقاضای آن غافل بمانید. منظور این است که مواظب باشید حواستان پرت نشود. تمرکز روی یک چیز روش هوشمندانه‌ای برای دوری از ریسک است.

یادتان باشد جریان نقدی شاید همه‌چیز باشد

هر کسب‌وکاری خرج دارد. باید مالیات بدهید، از قیمت ارز باخبر باشید. خلاصه باید دخلتان به خرجتان بیاید.

برای اینکه بدانید آیا رشد پایداری دارید یا نه، فقط کافی است به این اعداد توجه کنید: آیا دخلتان بیشتر از خرجتان است؟ آیا موجودی حساب بانکی شرکت زیاد می‌شود، کم می‌شود یا ثابت می‌ماند؟

بسیاری از شرکت‌ها بر پایه پیش‌بینی فروش سه‌ساله خود، نیرو استخدام می‌کنند؛ اما چنین کاری استرس‌زا است؛ زیرا شاید خرجتان را بیشتر از دخلتان کند.

رشد شما وابسته به درآمدتان است. تا زمانی فروشتان بیشتر نشده، کارمندان خود را بیشتر نکنید. باید به جریان نقدی خود توجه کنید و پایتان را متناسب گلیم خود دراز کنید.

ریشه‌ها را فراموش نکنید

راحت است که در میان شلوغی کارهای شرکت، جلسه‌ها، مسائل حقوقی و حتی تمرکز روی تولید یک محصول خاص به‌منظور رشد بیشتر شرکت، هدف اصلی‌مان یادمان برود. البته قرار هم نیست این هدف چیز خیلی والایی باشد.

برای مثال اگر شما به علت توانایی خود در آشپزی و با هدف ارائه غذای ارزان و خوشمزه یک رستوران راه انداخته‌اید، ایده ارائه خدمات جانبی یا حتی لوکس کردن بیش از حد رستوران چندان جالب نیست.

اولا شما را از هدفتان دور می‌کند. چون هدف شما ارائه یک غذای خوشمزه و ارزان برای مشتری بوده است.

همچنین تمرکز روی یک دکوراسیون بسیار لوکس، باعث ترس مشتری می‌شود چون فکر می‌کند رستوران شما جای گران‌قیمتی است. از آن‌سو ممکن است یادتان برود که باید کیفیت غذاهایتان را نیز حفظ کنید و بالاتر ببرید.

داشته‌هایتان را به اشتراک بگذارید

میزان خوشبختی شما ارتباط مستقیمی با میزان عطش شما برای آن و تعداد افرادی دارد که با ایده‌تان ارتباط گرفته‌اند، دارد. بهبود مداوم میزان ریسک کارتان را کاهش می‌دهد. منتشر کردن آنچه انجام داده‌اید، شانس جذب ایده‌های جدید و بهتر را نیز افزایش می‌دهد. پس در انزوا کار نکنید.

بگذارید کاربران، مصرف‌کنندگان و مخاطبین شما در فرآیندهایی که برای بهبود محصولات انجام می‌دهید وارد شوند تا بتوانید با چیزهایی که از آن‌ها یاد بگیرید و از این هم بهتر شوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.