کد مطلب: ۳۵۱۴۵۰

۷ دارایی ارزشمند که با پول نمی‌شود خرید

7 دارایی ارزشمند که با پول نمی‌شود خرید

با پول خیلی چیزها می‌شود خرید. خانه‌ای ویلایی در سوئیس، جدیدترین مدل رولزرویس و مجموعه‌ای کامل از تمام محصولات اپل. حتی تصور این که بتوانیم بدون محدودیت خرید کنیم هم لذت بخش است. حساب بانکی‌ای را تصور کنید که برای شمردن تعداد صفرهایش وقت کافی ندارید و برای شما خریدن یک لامبورگینی نو به سادگی

با پول خیلی چیزها می‌شود خرید. خانه‌ای ویلایی در سوئیس، جدیدترین مدل رولزرویس و مجموعه‌ای کامل از تمام محصولات اپل. حتی تصور این که بتوانیم بدون محدودیت خرید کنیم هم لذت بخش است. حساب بانکی‌ای را تصور کنید که برای شمردن تعداد صفرهایش وقت کافی ندارید و برای شما خریدن یک لامبورگینی نو به سادگی سفارش دادن همبرگر است.

می‌گویند کسانی که معتقدند پول خوش‌بختی نمی‌آورد، بلد نیستند چطور خرید کنند. ثروتمند شدن قطعا لذت بخش و جذاب است. با این حال چیزهایی وجود دارد که حتی با میلیاردها دلار هم نمی‌شود خرید. چیزهایی که بسیاری از ثروتمندان حسرت آن را دارند.

1- دانش و معرفت

اگر حسابی ثروتمند باشید می‌توانید به انگلستان بروید و در دانشگاه آکسفورد مشغول به تحصیل شوید. اما این که در نهایت چقدر دانش کسب کنید، به تلاش شما بستگی دارد نه به حساب بانکی‌تان. بله، دانش را با پول نمی‌شود خرید.

کسی که می‌خواهد در یک زمینه دانشی عمیق کسب کند، شاید هر روز بیش از 14 ساعت به مطالعه و تحقیق بپردازد. اگر از تحقیقات او حمایت مالی نشود، بعید نیست که کارش به فقر بکشد.

دانش را با پول نمی‌شود خرید

اشخاصی وجود دارند که خیلی بیشتر از مالک یک فراری مونزا از زندگی خود لذت می‌برند.

تمام دانشمندان پولدار نیستند و بیشتر پولدارها هم از دانش معرفت طرفی نبسته‌اند. چه‌کسی گفته است که لذت بحث در مورد مبانی نسبیتی هیولای اولا و حل یک مسئله دشوار کوانتوم، از لذت نشستن پشت فرمان فراری کم‌تر است؟

ابدا قصد ندارم لذت فشاردادن پا بر پدال گاز فراری را انکار کنم. اما اشخاصی وجود دارند که خیلی بیشتر از مالک یک فراری مونزا SP2، از زندگی لذت می‌برند: کسانی که فراری مونزا را طراحی و تولید می‌کنند! با دو میلیون دلار می‌توانید یک SP2 بخرید، و واضح است که با پرداخت این پول نمی‌توانید به جمع طراحان آن بپیوندید.

2- مهارت و هنر

اگر ثروتمند باشید می‌توانید یک پیانوی بی‌نظیر بخرید. بهترین معلم موسیقی جهان را استخدام کنید و در سالنی مجلل درس موسیقی بگیرید. اما مهارت نوازنده‌ای چیره‌دست مثل راخمانینوف را نمی‌توانید با پول بخرید.

کمانچه‌کشی فقیر در لرستان یا دوتارنواز تهی‌دست خراسانی، بعد از سال‌ها تمرین و تکرار به مهارتی بی‌بدیل دست‌ پیدا کرده که در تصور هیچ ثروتمندی نمی‌گنجند.

دوتارنواز تهی‌دست خراسانی، بعد از سال‌ها تمرین و تکرار به مهارتی بی‌بدیل دست‌ پیدا کرده که در تصور هیچ ثروتمندی نمی‌گنجند.

برای کسب یک مهارت باید هزاران ساعت تمرین کنید. تمرینی جان‌فرسا و خسته‌کننده. نمی‌توانید کارت بکشید و 10 هزار ساعت تمرین را در یک ثانیه بخرید.

اما بعد از 10 هزار ساعت تمرین (روزی 5 ساعت تمرین مفید به مدت 6 ‌سال) باز هم ممکن است به مهارت دلخواه خود دست پیدا نکنید. چه بسیار نوازندگان چیره‌دستی که هرگز به گرد جلیل شهناز، محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان نرسیدند. مهم نیست چقدر پول دارید. هنر را را با پول نمی‌شود خرید.

3- هوش و استعداد

پسری ثروتمند سراغ من آمد و گفت که حاضر است ده برابر معمول برای خرید یک فیلم‌نامه کوتاه پول بدهد، اما می‌خواست که فیلم‌نامه فوق‌العاده و تکان‌دهنده باشد. قرار بود فیلم‌سازی معروف در مورد فیلم‌نامه قضاوت کند.

بعد از آن که گروه نویسندگان فیلم‌نامه را کامل کرد، او بهترین فیلم‌بردار، صدابردار و تدوین‌گر ممکن را استخدام کرد و از بین بازیگرهای گم‌نام تئاتر افرادی مستعد را برگزید و از بهترین کارگردانان کشور مشاوره گرفت. فیلم ساخته شد. نتیجه افتضاح بود.

هنوز هر از گاهی او را می‌بینم. هنوز هم می‌خواهد یک فیلم خوب بسازد. باورش این است که تیم قبلی برایش کم گذاشتند و می‌خواهد در آمریکا «اولین فیلم» خود را بسازد. برای او سخت است که بپذیرد برای کارگردان شدن، استعداد کافی ندارد.

هوش، ذکاوت و استعداد را با پول نمی‌شود خرید. و بی‌هنری درد بزرگی است.

4- عشق و محبت

اگر ثروتمند باشید، افراد جذاب زیادی حاضر هستند با شما ازدواج کنند. هرکسی که باشید، پول شما را جذاب‌تر می‌کند. دورتان شلوغ می‌شود. آدم‌های زیادی را ملاقات می‌کنید و البته باید بپذیریم که شما را بیشتر تحویل می‌گیرند.

با پول می‌توانید یک رابطه رویایی را شروع کنید، اما برای ادامه رویایی این رابطه، به چیزی بیش از پول نیاز دارید. عشق شبیه به بدنسازی است. با یک‌بار باشگاه رفتن اندامی متناسب پیدا نمی‌کنید. حتی اگر به گران‌ترین باشگاه جهان بروید.

عشق شبیه به بدنسازی است. با یک‌بار باشگاه رفتن اندامی متناسب پیدا نمی‌کنید. حتی اگر به گران‌ترین باشگاه جهان بروید.

ما عاشق آدم‌ها نمی‌شویم چون برایمان هدایایی اعجاب‌آور می‌خرند و ما را به سفرهایی خیال‌انگیز می‌برند. عشق محصول توجهی هر روزه است. اگر یکبار کسی پای درد دل شما بنشیند عاشقش نمی‌شوید. شما عاشق کسی می‌شوید که همیشه و در هر حالی بهترین سنگ صبور شما است.

فرد ثروتمندی را تصور کنید که هیچ کدام از سلیقه‌هایش به شما نمی‌خورد. لباس پوشیدنش را دوست ندارید و از دوستانش خوشتان نمی‌آید. عصبی، کم حوصله و پرخاشگر است. به شما اعتماد ندارد و به رابطه‌یتان وفادار نیست. جلوی دیگران تحقیرتان می‌کند و برایتان وقت نمی‌گذارد. نمی‌شود به چنین فردی عشق ورزید.

5- شخصیت و اخلاق

می‌توانید به آدم‌ها پول بدهید تا به شما احترام بگذارند. آدم‌هایی هستند که می‌شود آن‌ها را خرید. کسانی که حتی اگر توی گوش آن‌ها بزنید، باز دست شما را ببوسند. اما هرگز نمی‌توانید ادب، شخصیت و اخلاق را بخرید.

این که بدانید در هر موقعیتی باید چطور رفتار کنید یک داستان است، این که در هر موقعیتی واقعا درست رفتار کنید، یک داستان دیگر.

با پول نمی‌شود خرید

تاریخ در مورد آن‌ها قضاوت خواهد کرد.

فیلم «مردی برای تمام فصول» به خوبی این موقعیت را به نمایش می‌گذارد. جوانی که مدعی است در صورت رسیدن به قدرت، طمع مادی در دل نخواهد داشت، نمی‌تواند در مقابل گلدان نقره‌ای که به آب انداخته می‌شود مقاومت کند.

بسیاری از افرادی که زود عصبانی می‌شوند، می‌دانند که رفتار صحیح حفظ آرامش و مطرح کردن منطقی نظرها است. اما این که همیشه بر نفس خود تسلط کافی داشته باشند کاری بسیار دشوار است.

6- عمر جاوید

دیوید راکفلر، یکی از ثروتمندترین مردان تاریخ، شش بار پیوند قلب گرفت. او که در اوایل جنگ جهانی اول به دنیا آمده بود، بالاخره در سال 2017 و در 101 سالگی چشم از جهان فروبست.

امروز بیش از 53 هزار نفر در آمریکا بالای 100 سال سن دارند و تمام آن‌ها میلیاردر نیستند. در مقابل تمام ثروتمندان فرصت پیدا نمی‌کنند که یک قرن کامل را زندگی کنند. استیو جابز تنها 56 سال در این دنیا بود.

هر قدر که ثروتمند باشید، زمان محدودی را می‌توانید در دنیا بمانید و از مکنت خود لذت ببرید. تعداد جشن‌های سال نو، سالگرد تولد و روزهای تعطیل شما خیلی محدود است.

طبیعتا استیو جابز برای جشن تولد می‌توانست خیلی بیشتر از ما پول خرج کند. اما او با هیچ رقمی قادر نبود پنجاه‌وهفتمین سالگرد تولدش را بخرد.

7- نام نیکو

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز! اما نام نیک را نمی‌شود با پول خرید. معمر قذافی می‌توانست تمام دارایی‌های بیل‌ گیتس، جف بیزوس، مارک زاکربرگ و دونالد ترامپ را یک‌جا بخرد و پول اضافه بیاورد! اما او هرگز مرد خوشنام تاریخ نبود.

کیم جونگ ایل، صدام حسین و آدولف هیتلر اشرافی‌ترین زندگی‌های ممکن را داشتند، اما از این مُلک شاهانه، نام نیکویی برایشان باقی نماند.

حتی در مورد شرکت‌ها هم وضعیت به همین شکل است. مردم زیادی از شرکت‌های غول‌آسایی مثل وال‌مارت، مک‌دونالدز و فولکس واگن نفرت دارند. اما چرا آن‌ها نسبت به تویوتا و مایکروسافت همین حس را ندارند؟

موضوع فقط نفرت نیست. شیائومی محصولاتی باکیفیت و خوب تولید می‌کند. اما چرا نامش به یک برند قابل احترام تبدیل نمی‌شود؟

ثروت بدون این هفت عامل

[totalpoll id="364662″]

اگر ثروت زیادی نداشته باشید، با تن سالم، محبوبیت، آگاهی، هنر، عشق، شخصیت و فراست می‌توانید از زندگی خود بی‌اندازه لذت ببرید.

قطعا فقر، سلامتی و محبت را هم از انسان می‌گیرد. منظورم داشتن مقدار متعادلی مال و ثروت در کنار بهره‌مندی از مقدار مُعتنابهی علم و محبت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    چرا شما یکطرفه برخی از شرکتها و افراد را بدنام میکنید؟

    • فرزاد فخری‌زاده

      اگر منظورتون صدام حسین و هیتلره، که من برای نامشون کاری نکردم. اما در مورد شرکتی مثل فولکس واگن می‌تونید با آلمانی‌ها در این مورد صحبت کنید و نظرشون رو جویا بشید. عموم مردم به خصوص کسایی که توی این شرکت کاری می‌کنن دید خوبی بهش ندارن. همچنین نگاه مثبتی به وال‌مارت و مک‌دونالدز وجود نداره و هر از گاهی کارمنداشون به‌خاطر شرایط بد کاری و دستمزدهای غیرمنصفانه اعتراض می‌کنن.

  • زیبا

    متاسفم که بگم همه رو میشه با پول خرید چون دنیای امروز بسیار کثیفه

  • ناشناس

    زنده باشی

  • جليل قرباني

    سلام آقاي فخري زاده
    دور از انتظار است كه درباره يك شركت معتبر بين المللي اين گونه نظر بدهيد و بعد براي توجيه آن بفرماييد كه با مردم آلمان درباره فولكس واگن صحبت كنيد. اين ظهار نظر بر پايه چه مستنداتي است، آيا مي توان اين نتيجه گيري از روش هاي علمي به دست آمده است.
    اولين بار است، شايد ؛ كه چنين چيزي در نوشته هايتان مي بينم .

    • فرزاد فخری‌زاده

      سلام
      ممنون از تذکرتون.
      گفتیم «مردم زیادی» هستند که چنین حسی رو به فولکس واگن دارن، نه «تمام». یکی از دلایل، تبدیل شدن فولکس به یک کارتله که با برندهای متنوع به تولید می‌پردازه و معنای رقابت در بازار خودو رو از بین می‌بره. رسوایی آلاینده‌ها در سال 2016، گزارش تایمز در مورد گمراهی‌های اخلاق اقتصادی فولکس‌واگن در سال 2018، تایید کاهش عمدی قدرت موتورهای دیزل در سرویس‌های دوره‌ای و مواردی مثل این باعث شده که در مورد این غول انحصارطلب تردیدهایی به‌وجود بیاد. شرکتی که با قدرت مالی بسیار زیاد و در اختیار داشتن برندهای متعدد، برای جلوگیری از کاهش آلودگی و افزایش ایمنی تبانی می‌کنه و فقط یکی از این موارد به یک زیان 2.5 میلیارد دلاری منجر شد.

  • شروین

    سلام .خدا بیامرزه امواتتان را.مقاله ی دلچسب و آموزنده است.سپاس فراوان.

  • مهدی دلشاد

    چقدر قشنگ نوشتی. مخصوصا اگر کلمات و انشا مال ذهن خودت باشه. دمت گرم!

  • Amir

    شاید نشه خرید ولی میشه افزایششون داد

  • امید

    به نظر من در این دنیا بغیر از عمر جاویدان که وجود ندارد، همه چی رو میشه خرید، ،عزت، مهر و محبت، احترام، عشق، صفا، صمیمت، همدلی،احترام به پدر ومادر، …پدر و مادرِ مریضت رو ببر بهترین بیمارستان مداوا کن با دعای خیرشون،هم دنیا رو خریدی هم آخرت رو ولی اگه پدر ومادرت، سالم و بدون بیماری باشند و مشکل مال نداشته باشند،فقط محبت می خواهند، اون موقع است،که اگه انسان انسانیت سرش نشه،با پول نمیشه محبت رو براشون خرید، چون آنها به محبت شما نیاز دارند،نه کس دیگه ای….اگه طرف انسانیت داشته باشد، پول هم داشته باشد میشه همه چی رو بغیر از عمر جاویدان خرید. انسانیت هم بطور کامل وجود ندارد،یعنی انسان کامل وجود ندارد.

  • امید

    به نظرم تنها چیزی که نمیشه با پول خرید عمر جاویدان هستش،…مابقی موردهایی را که ذکر فرمودید، اگه انسانیت باشه با پول میشه خرید،…
    ما در کشورمون استعدادهایی را داریم که زدند روی دست بعضی از هنرمندان، ولی به خاطر بی پولی، طرف، یا گچ کاره، یا کاشی کاره ،یا یک کارگر ساده است…
    قطعاً اگه اون کارگر ساده که دغدغه اش شده بدست آوردن پول برای سیر کردن شکم خود و خانواده اش،
    پول داشت، هنرش شکوفا میشد…