کد مطلب: ۳۸۳۱۲۵

شش فرصت تجاری برای تابستان ۹۸

شش فرصت تجاری برای تابستان 98

هر کدام از فصل‌ها ویژگی‌های خود را دارند و طبیعتا آثار متفاوتی هم بر اقتصاد می‌گذارند. به اثر تقویم بر اوضاع اقتصادی (خرد و کلان) اثر تقویمی (calendar effect) می‌گویند. تابستان هم از این قاعده مستثنا نیست و آثار اقتصادی‌ای دارد که برخی از آن‌ها دیگر برای همه مشخص شده‌اند. فکر کردن به این موضوعات

هر کدام از فصل‌ها ویژگی‌های خود را دارند و طبیعتا آثار متفاوتی هم بر اقتصاد می‌گذارند. به اثر تقویم بر اوضاع اقتصادی (خرد و کلان) اثر تقویمی (calendar effect) می‌گویند. تابستان هم از این قاعده مستثنا نیست و آثار اقتصادی‌ای دارد که برخی از آن‌ها دیگر برای همه مشخص شده‌اند.

فکر کردن به این موضوعات می‌تواند فرصت‌های تجاری جالبی را پیش روی شما بگذارد. کسی چه می‌داند؟ شاید توانستید در همین تابستان پول خوبی در بیاورید یا از این فرصت برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار پایدار استفاده کنید.

1- تابستان و مسئله سرگرمی

سرگرمی یکی از مهم‌ترین کالاهایی است که امروز در دنیا مصرف می‌شود. این کالا شکل‌های متعدد دارد. از یک استخر محلی گرفته تا سریالی برای نمایش خانگی، همه محصولاتی سرگرم کننده هستند.

در فصل تابستان نیاز برای سرگرمی بسیار بیشتر می‌شود. این اتفاق دو دلیل دارد. اول به دلیل طولانی‌تر شدن روز، افراد بیشتر از حد معمول بیرون از خانه می‌مانند. دوم این که بچه‌های مدرسه‌ای و دانشجویان وقت آزاد زیادی دارند و مصرف‌کنندگان سرگرمی می‌شوند.

در فصل تابستان نیاز برای سرگرمی بسیار بیشتر می‌شود.

در فصل تابستان مشاغل زیادی پیرامون این نیاز شکل می‌گیرند. برخی از این مشاغل به فروش ذرت کبابی در پارک‌ها خلاصه می‌شوند. اما این فصل بهترین زمان برای شروع بنگاه‌هایی جدی‌تر مثل کافه، باشگاه ورزشی، مراکز آموزشی و تفریحی است.

همچنین فیلم‌ها، سریال‌ها و تئاترها در این فصل شانس بیشتری برای دیده‌شدن دارند.

2- تابستان و مسئله انرژی

نیاز کشور به بنزین در تابستان با کاهش همراه است. یک دلیل این ماجرا، تعطیلی مدارس و خلو‌ت‌تر بودن خیابان‌ها است. مازاد مصرف سفرهای تابستانی بیشتر از کاهش مصرف شهری نیست.

اما در تابستان نیاز به برق افزایشی چشم‌گیر پیدا می‌کند. شاهد آن قطعی‌های برق در فصل تابستان است. استفاده مداوم از کولرهای آبی و گازی و تمایل به ماندن در داخل ساختمان‌ها (به‌جای حضور در خیابان و پارک) باعث می‌شود که مصرف برق بالا برود.

تابستان

عکس از محمدرضا امیری

در سطح کلان، عدم طراحی مناسب ساختمان‌های ایرانی و عدم دسترسی آن‌ها به نور کافی، استفاده از پنجره‌های کوچک و نصب پرده‌های ضخیم، مصرف برق را برای افراد داخل ساختمان بالا می‌برد.

بخش خصوصی کشور ما در تولید انرژی سهمی ندارد و کسب‌وکارهای پیرامون انرژی بسیار نادر هستند. اما تابلوی مدیریت هوشمند انرژی و یا خدمات بهینه‌سازی مصرف می‌تواند طرح جذابی باشد.

3- تابستان و مسئله آموزش

تابستان بیشتر از هر چیز به‌خاطر تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شهرت دارد. و دانش‌آموزان ایرانی خوب می‌دانند که در مدرسه قرار نیست همه‌چیز را یاد بگیرند. کلاس شنا، موسیقی، زبان، ورزش و مهارت‌های دیگر در این فصل رونق پیدا می‌کند.

اگر مهارتی بلد هستید که می‌تواند برای کودکان جذاب باشد، فرصت تابستان را از دست ندهید. در مواردی اگر بتوانید چند شاگرد در همسایگی خود برای زبان پیدا کنید، قادر خواهید بود بعدازظهرها به‌اندازه حقوق ماهانه خود درآمد کسب کنید.

با برنامه‌ریزی مالی درست شاید بتوانید کار خود را گسترش دهید و دوستان خود را هم به‌عنوان معلم به شاگردهای جدید معرفی کنید. حتی امکان دارد که بتوانید یک آموزشگاه (خانگی یا رسمی) راه‌اندازی کنید.

مهارت‌هایی که می‌تواند جذابیت داشته باشد کم نیستند. اما توجه کنید که در پایان این والدین هستند که از شما خرید می‌کنند. پس لازم است مهارتی را انتخاب کنید که در نظر آن‌ها مفید و موجه باشد.

4- تابستان و بهره‌وری

بسیاری از افراد فکر می‌کنند به‌واسطه گرمای هوا، تابستان بهره‌وری کم‌تری دارد. اما تابستان فرصت‌هایی دارد که در فصول دیگر به‌سختی یافت می‌شوند.

همین که وقتی ساعت کاری تمام می‌شود هنوز هوا روشن است در روحیه کارمندان تاثیر مثبت می‌گذارد. مسیر رفت آمد خانه به محل کار هم به شکل چشمگیری ترافیک سبک‌تری دارد. برای خود من زمان رفت‌وبرگشت از 80 دقیقه به بیست‌وچند دقیقه کاهش پیدا کرده است.

تابستان

در نتیجه، در تابستان اتلاف زمانی پایین‌تر است و شما می‌توانید در یک روز کاری، خیلی بیشتر از یک روز زمستانی فعالیت مفید داشته باشید.

از این نظر تابستان برای شروع یک فعالیت تجاری بسیار مناسب است. بهره‌وری بالا در کنار افزایش تقاضای مصرفی، تابستان را به فصلی ایده‌آل برای استارت‌آپ‌ها تبدیل می‌کند.

5- تابستان و ساختمان‌سازی

یکی از اتفاق‌های دیگری که در تابستان اوج می‌گیرد، ساخت‌وساز است. آب‌وهوای کم‌باران و گرم تابستان برای ساخت‌وساز از فصول دیگر مناسب‌تر است. تعمیرات شبانه خیابان‌ها و گذرگاه‌ها هم در تابستان ساده‌تر از زمستان است.

شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و استارت‌آپی ساختمانی راه بیندازید. این استارت‌آپ می‌تواند هر چیزی باشد. از رساندن صاحب زمین به صاحب سرمایه تا در اختیار گذاشتن قیمت مصالح ساختمانی.

تابستان می‌تواند زمانی مناسب برای شروع زندگی حرفه‌ای شما باشد.

اگر فارغ‌التحصیل رشته‌های عمران یا معماری هستید، تابستان می‌تواند زمانی مناسب برای شروع زندگی حرفه‌ای شما باشد.

شاید هم بتوانید از این فرصت برای راه‌اندازی کسب‌وکار کاریابی تخصصی برای مهندسان استفاده کنید. ایده‌های خلاقانه کسب‌وکار تمامی ندارند. مهم این است که شما کار خود را شروع کنید.

6- تابستان، پیش‌درآمدی برای پاییز

تمام مشاغلی که در تابستان شکل می‌گیرند، به همین فصل محدود نمی‌شوند. صنایع چاپ، لوازم‌التحریر، کیف و کفش و البسه مدارس در این ماه‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کنند تا برای بازار داغ شهریور آمادگی کامل داشته باشند.

یک شرکت کوچک تولیدی لوازم‌التحریر یا البسه باید در اولین ماه‌های تابستان تولید و بازاریابی خود را آغاز کند.

به ترندهای تجاری توجه داشته باشید. بچه‌ها این روزها چه کارتونی تماشا می‌کنند؟ چه چیزهایی برای آن‌ها مهم است؟ آیا راهی دارید که با المان‌های بومی و ایرانی نظر کودکان و والدین را به خود جلب کنید؟

به‌خاطر قیمت بالای دلار، احتمالا پاییز امسال تقاضا برای لوازم تحصیل ساخت ایران بالا باشد. این فرصت را از دست ندهید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.