خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۹۳۴۹

مقایسه متراژ خانه های ایران و جهان!/خانه‌های ایرانی باز هم کوچک‌تر می‌شود؟

مقایسه متراژ خانه های ایران و جهان!/خانه‌های ایرانی باز هم کوچک‌تر می‌شود؟

خانه‌هایی که ما ایرانی‌ها در آنها زندگی می‌کنیم، احتمالا کوچک‌تر از خانه‌های پدر و مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگ‌مان هستند. در شهرهای کوچک‌تر هم معمولا خانه‌ها مساحت بیشتری دارند تا در شهرهای پرجمعیت‌تر. متراژ خانه‌ها می‌تواند نموداری از قدرت خرید، وضعیت اقتصادی و البته فرهنگ باشد. اما شهروندان کدام کشورها بزرگ‌ترین خانه‌ها را دارند؟

خانه‌هایی که ما ایرانی‌ها در آنها زندگی می‌کنیم، احتمالا کوچک‌تر از خانه‌های پدر و مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگ‌مان هستند. در شهرهای کوچک‌تر هم معمولا خانه‌ها مساحت بیشتری دارند تا در شهرهای پرجمعیت‌تر. متراژ خانه‌ها می‌تواند نموداری از قدرت خرید، وضعیت اقتصادی و البته فرهنگ باشد. اما شهروندان کدام کشورها بزرگ‌ترین خانه‌ها را دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آیا در همه جایِ جهان هم همین وضعیت حاکم است؟ قطعا نه، چراکه این موضوع صرفا اقتصادی نیست و شاید ریشه‌های فرهنگی هم داشته باشد. با این همه، ظاهرا یک «ترند» (Trend) جهانی ایجاد شده که در آن، افراد خانه‌های کوچک‌تر را ترجیح می‌دهند، حتی اگر توان مالیِ خرید یا اجاره خانه‌های بزرگ‌تر را هم داشته باشند.

اما چرا مردمان جهان (یا دست‌کم بخشی از آنها) حالا خانه‌های کوچک‌تر را ترجیح می‌دهند و آیا این موضوع صرفا از زاویه نگاه اقتصادی قابل بررسی است؟ در این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

مرزِ ۱۰۰ مترمربعی

مساحت خانه ایرانی‌ها (به‌طور متوسط) حالا بسیار کمتر از گذشته است. از طرفی، شواهد متعدد آماری وجود دارد که نشان می‌دهد خانه‌های کوچک‌متراژ، سهم بزرگ‌تری از تقاضای مسکن را در شهرهای بزرگ کشور (همچون تهران، کرج یا مشهد) به خود اختصاص می‌دهند.

سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ خورشیدی هم نشان می‌دهد که حدود ۶۵٫۶ درصد از خانه‌های مسکونی در ایران ۱۰۰ متر مربع و کمتر مساحت دارند. همزمان، داده‌های آماری مختلف حاکی از آن هستند که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از خانه‌های خالی از سکنه در ایران (که بین ۲ تا ۳ میلیون مورد تخمین زده می‌شوند) بیش از ۱۰۰ متر مربع مساحت دارند.

به بیان ساده، این داده‌های آماری از یک الگوی واضح حکایت می‌کنند: خانه‌هایی با مساحت بیش از ۱۰۰ متر مربع مشتری‌های کمتری دارند. علت را هم می‌توان حدس زد: بخش عمده خانه‌های خالی در شهرهای بزرگ قرار دارند و توان خرید شهروندانِ ایرانی برای خرید این خانه‌ها بسیار پایین است.

های کوچک متراژ در حاشیه جنگل، به تازگی در اروپا طرفدار پیدا کرده اند.

«آپارتمان‌های کپسولی» در شهرهایی که با معضل کمبود فضا مواجه‌اند، دهه‌هاست که پدیده‌هایی شناخته‌شده هستند.

از خانه حیاط‌دار تا آپارتمان کپسولی

ایرانی‌های چند نسل قبل، معمولا خانه‌های حیاط‌دار را می‌پسندیدند، خانه‌هایی که حالا تخریب می‌شوند و جای‌شان را به آپارتمان‌های چند طبقه و پُرواحد می‌دهند تا پاسخگوی نیاز جمعیتی باشند. اما بحران مسکن در ایران، ظاهرا پیشنهادهای تازه‌ای را هم به ذهن مدیران ایرانی متبادر کرده است.

در تابستان سال ۱۳۹۹، پیشنهاد شد که برای حل مشکل مسکن، ساخت آپارتمان ۲۵ متری در دستور کار قرار بگیرد. پاسخ، تعجب و مخالفت در فضای مجازی بود. با این حال، «آپارتمان‌های کپسولی» در شهرهایی همچون «توکیو» یا «سئول»، به ترتیب در «ژاپن» و «کره‌جنوبی» و البته در تمام شهرهایی که با معضل کمبود فضا مواجه‌اند، دهه‌هاست که پدیده‌هایی شناخته‌شده هستند.

«آپارتمان‌های کپسولی»، در «توکیو» یک ضرورت اقتصادی هستند، چرا که قیمت ملک در این شهر بسیار بالا است. با این همه، در بسیاری از دیگر شهرها و کشورهای جهان که چنین معضلی وجود ندارد، تمایل به زندگی در خانه‌های کوچک افزایش پیدا کرده است.

خانه خوب باید چند متری باشد؟

پیش از هر چیز، نگاهی بیندازیم به میانگین متراژ خانه‌های مسکونی در برخی کشورها. کشورهایی با چگالی جمعیت بالاتر (یعنی جمعیت بیشتر به ازای هر کیلومتر مربع مساحت) معمولا خانه‌های مسکونی کوچک‌تری هم دارند. البته همیشه هم این‌طور نیست.

«هنگ‌کنگ» یکی از رکورددارها است. متوسط مساحت آپارتمان‌ها در این کشور حدود ۴۵ متر مربع است. «چین» هم شهرهایی بسیار متراکم و با چگالی جمعیت بالا دارد و ظاهرا شهروندان این کشور گریزی از زندگی در خانه‌های کوچک ندارند. متوسط متراژ خانه‌ها در این کشور، حدود ۶۰ متر مربع است.

در مقابل، شهروندان برخی کشورها هم خانه‌های بسیار بزرگ را می‌پسندند. داده‌های سایت «استاتیستا» (Statista) در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد که استرالیایی‌ها از این نظر در صدر هستند. در آن سال، متوسط متراژ خانه‌های مسکونی در «استرالیا»، حدود ۱۸۸ متر مربع بوده است.

«آمریکا» در جایگاه دوم است و متوسط متراژ خانه‌های مسکونی در این کشور، در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۷۶ متر مربع بوده است. «کانادا» (با متوسط ۱۶۶ متر مربع)، «بریتانیا» (با متوسط ۱۴۷ متر مربع)، «فرانسه» (با متوسط ۱۴۴ متر مربع)، «آلمان» (با متوسط ۱۳۷ متر مربع) و «مکزیک» (با متوسط۱۳۱ متر مربع) در جایگاه‌های بعدی هستند.

کنگ، نمونه ای مشهور از خانه های مینیاتوری است. 2

تبِ جهانی خانه‌های کوچک

اما انتخاب خانه‌های کوچک‌تر و جمع‌وجورتر، ظاهرا به یک تب جهانی تبدیل شده است. معروف‌ترین نمونه، «ایلان ماسک»، ابرثروتمند آمریکایی است که با ثروتش می‌تواند صدها مورد از گران‌ترین املاک را در چهارگوشه جهان بخرد، اما زمانی که می‌خواست روی پروژه «اسپیس‌ایکس» کار کند، یک خانه ۳۵ متری پیش‌ساخته در نزدیکی محل پروژه اجاره کرد.

تعداد شرکت‌ها و موسساتی که خانه‌های کوچک‌متراژ را طراحی یا «دیزاین» می‌کنند هم افزایش پیدا کرده است. مدیر یکی از این شرکت‌ها (به نام New Frontier Design) به بی‌بی‌سی جهانی گفته بود که میزان مراجعه جوانان برای خرید خانه‌های کوچک افزایش پیدا کرده است. به گفته او، خیلی‌ها می‌خواهند خانه‌های کوچکی در حاشیه طبیعت داشته باشند که آنها را از فضای شهری دور کند.

طبیعی است که در جایی مانند تهران، «خانه‌ای کوچک در حاشیه طبیعت» معنایی ندارد. با این همه، بسیاری از ایرانی‌ها به دلیل کاهش قدرت خریدشان ممکن است در سال‌های آینده ناچار به زندگی در خانه‌هایی کوچک‌تر و کوچک‌تر باشند.

می‌توان تصور کرد که سمت تقاضا (یعنی بسازبفروش‌ها و انبوه‌سازان) هم ممکن است به این ندا پاسخ بدهند. با این همه، خانه کوچک سبک زندگی را هم تغییر می‌دهد و از جمله، طبیعی است که بر تمایل به فرزندآوری هم تاثیر بگذارد. اگر جایی شنیدید که اقتصاد چگونه ممکن است بر تمایل به فرزندآوری تاثیر بگذارد، شاید بد نباشد در پاسخ، به قدرت خرید و متراژ خانه هم اشاره‌ای بکنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر

    زمین مسکونی که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و توسط نفوزیها و سرمایه داران و دلالان و محتکرین گروگان گرفته شده برای انقراض نسل ایران باید اینقدر ارزان شود تا در دسترس همه اقشار جامعه با هر توان مالی قرار گیرد تا بتوانند ساخت وساز کنند و تشکیل خانواده و فرزند اوری داشته باشند هر چه متراژ خانه بالاتر باشد افسردگی کمتر و فرزند اوری بیشتر خواهد شد کودکان به جای بی تحرکی و اعصاب خراب می‌توانند در حیاط بازی کنند و والدین از اعصاب راحت‌تری برخوردار خواهند بود

    • ناشناس

      احسنت دقیقا همین است

    • Majid

      اگر میشد که عالی بود ولی متاسفانه همانطور که جمعیت زیاد بشه کمبود جای خودرو و ترافیک پیش میاد و مردم مجبور به استفاده بیشتر از موتور سیکلت میشن ،همانطور هم جمعیت متمرکز بشه چاره ای جز طبقات بیشتر ساختمانها نیست و هر چقدر قدرت خرید کمتر بشه ساخت خانه های کوچک متراژ و در تبعات آن گرانی زمین و مسکن ، در کشوری که مساحت اون زیاد هست میشه زمینهای بیشتری رو برای ساخت قرار داد ولی نیاز به امکانات و امنیت داره و این به سادگی ایده دادن نیست ، خیلیها دوست دارن در خانه های ویلایی زندگی کنن ولی با افزایش جمعیت بهترین راهکاری که همه کشورها در پیش میگیرن مرتبه سازی … بنده دوست دارم در خانه ویلایی زندگی کنم ولی بودجه خانه ویلایی که در منطقه ویلایی که اکثرا در بالای شهر هستن رو ندارم و یا اینکه در بیرون از شهر هست که احتمالا دور از محل کار ویا امکانات کم که باید به اجبار واحد آپارتمانی رو انتخاب کنم .

  • ناشناس

    مسئولین ما از یه طرف شعار افزایش جمعیت می‌دن و از طرف دیگر به خانه های ۲۵ متری فکر می‌کنن. یالالعجب

  • ناشناس

    ای داد

  • ناشناس

    بخش تقاضا د ساخت واحدهای کوچکتر محدودیت دارد چون باید در همان مساحت قبلی پارکینگ بیشتری تامین کنند و این در عمل خیلی به سختی میسر است

  • ناشناس

    تحلیلهای شما یک سویه است:
    قدیمی ها خانه های بزرگتر داشتند ولی خانواده های چند نفره و گاه چند خانواده با هم زندگی میکردند نه مثل خانواده های دو سه نفره الان، تازه اگر مجردی ها را در نظر نگیریم.تراکم در شهرهای بزرگ خیلی کمتر از الان بود، مقیاس شما نباید با استرالیا با جمعیت بیست میلیون و مساحتی بزرگتر از ایران باشد، تازه جمعیت پایتخت استرالیا به یک میلیون هم نمیرسد؛ یا با آلمان که به خاطر جغرافیایی مثل شمال ایران و نه نقاط کویری، نیازی به تراکم جمعیتی نیست.بحث بعدی مربوط به سبک زندگی است، ما میتوانیم خانه بزرگتری اجاره کنیم ولی ترجیح میدهیم در خانه کوچکتر شخصی زندگی کنیم. درصد اجاره نشینی هم باید مقایسه شود.

  • ناشناس

    تحلیل شما خیلی دور از واقعیت هستش خیلی سرسری تحلیل کردید خیلی از عوامل رو در نظر نگرفتند فقط مقایسه کردید

  • بی نام

    ما که توی پاریس فقط لونه موش دیدم. متراژ خونه های فرانسه رو با احتساب زمین های کشاورزی اطرافش نوشتید ؟

    • محمد رضا

      درود ،دوست عزیز حرف شما کاملا درسته ،متراژ خونه ها در پاریس و شهرهای بزرگی مثل اونجا بسیار کمه ،هر چه از پاریس دورتر بشید ،متراژ بیشتر میشه،هم قیمت زمین ارزونتر میشه و هم خونه ها نوساز تر میشن،در بعضی شهرستانهای کوچک که خیلی خوب میشه....گرچه بحث قیمت انرژی و مخصوصا هزینه گرمایش در زمستان ،عامل بزرگ محدود کننده ایه،البته که در بسیاری از خونه های بزرگتر در فرانسه و تمام اروپای غربی ،صرفا فضای محدودی رو در زمستان گرم نگه میدارن و بقیه فضای خونه بسیار سرده