حجم ویدیو: ۲۲.۸۰M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۳۳ دانلود ویدیو

طرح بانکداری تا پایان هفته تصویب می‌شود

خداحافظی با استقلال بانک مرکزی!

این روزها در بهارستان طرحی بررسی می‌شود که به زعم اقتصاددانان می‌تواند نظام بانکداری و اقتصاد ایران را به نابودی بکشاند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها در بهارستان طرحی بررسی می‌شود که به زعم اقتصاددانان می‌تواند نظام بانکداری و متعاقبا اقتصاد ایران را به نابودی بکشاند. طرح قانون بانکداری طبق گفته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس تا پایان هفته تصویب خواهد شد اما همچنان نمایندگان مجلس پاسخگوی انتقادات پیرامون این طرح نیستند.
طرح بانکداری در سال‌های اخیر بارها مورد بازبینی قرار گرفته و در دوره‌های مختلف مجلس، تغییر یافته است. با این وجود کارشناسان عقیده دارند که حتی نسخه فعلی ایرادات بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی دارد.
طرح بانکداری به قدری نگران کننده است که ۲۰۰ کارشناس و مدیر بانکی، شامل پنج نفر از روسای سابق بانک مرکزی را مجاب کرده که با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس، نسبت به تبعات تصویب آن هشدار دهند.
یکی از انتقادات مهم به طرح بانکداری، هدف‌گذاری‌های نادرست و بعضا متناقض برای بانک مرکزی در آن است. در طرح قانون بانکداری هدف اصلی بانک مرکزی، رشد اقتصادی و اشتغال است اما در همه دنیا، مهم‌ترین هدف بانک مرکزی حفظ ارزش پول و کنترل تورم است تا با ثبات قیمت‌ها، بستر را برای رشد اقتصادی فراهم کند.
یکی دیگر از ایراداتی که کارشناسان از طرح جدید بانکداری می‌گیرند، نفوذ تمام و کمال شورای فقهی در تصمیمات هیات عالی بانک مرکزی است. با این وجود این طرح فاقد سازوکاری مشخص برای پاسخگویی اعضای شورای فقهی است.
اما شاید مهم‌ترین تاثیر تصویب این طرح بر نظام بانکی کشور، پایانی بر رویای استقلال بانک مرکزی باشد. تحکیم نفوذ شورای فقهی و قوای سه‌گانه در نصب و عزل رئیس کل بانک مرکزی، این رکن مهم سیاست‌گذاری اقتصادی را به حیاط خلوت دولت تبدیل خواهد کرد که عواقب بسیار خطرناکی برای اقتصاد کشور خواهد داشت. این شرایط نظام بانکی ایران را بیش از پیش تضعیف می‌کند و اقتصاد کشور را از چاله به چاه می‌اندازد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.