کد مطلب: ۷۲۵۵۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ابزار جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز چیست؟

ابزار جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز چیست؟

اخیرا بانک مرکزی از انتشار ابزاری جدید برای کنترل بازار ارز خبر داده است. اما این نخستین باری نیست که بانک مرکزی بحث انتشار اوراق ارزی را مطرح می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تلاطم بازار ارز و طلا در روزهای اخیر باعث شده که بانک مرکزی برای مهار قیمت‌ها در این دو بازار دست به کار شود. به طوری که بانک مرکزی پس از انتشار اوراق سکه، حالا قصد دارد ابزاری جدید را برای کنترل بازار ارز منتشر کند.

معرفی ابزاری جدید برای کنترل بازار ارز

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیات دولت که 18 آبان ماه برگزار شد از ارائه ابزارهایی برای کنترل بازار ارز خبر داد.

وی همچنین در روز گذشته بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و گفت: افرادی که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به این دلیل خرید ارز انجام می‌دهند، باید بدانند که از روزهای آینده ابزار جدید را در این حوزه معرفی می‌کنیم تا بتوانند اوراقی را که منتشر می‌شود خریداری کنند و دیگر نگرانی از این جهت نداشته باشند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین اضافه کرد که خریداران این اوراق در سررسید‌هایی مشخصی می‌توانند اوراق را به بانک مرکزی بفروشند و جزئیات این ابزار جدید طی امروز و یا فردا منتشر می‌شود و می‌تواند نگرانی افراد را برطرف کند.

با این حال همچنان خبری از جزئیات این اوراق منتشر نشده است.

اوراق جدید همان اوراق ارزی است؟

با وجود اینکه بانک مرکزی همچنان توضیحی درباره ماهیت این ابزار کنترل نرخ ارز، ارائه نداده است اما طبق اظهارات صالح آبادی، به نظر می‌رسد که این ابزار، نوعی اوراق ارزی باشد.

با این وجود این نخستین باری نیست که صالح آبادی از انتشار اوراقی برای کنترل بازار ارز خبر می‌دهد. در 9 خرداد ماه امسال و در زمانی که نوسان‌های نرخ ارز باز هم افزایش یافته بود، رئیس کل بانک مرکزی از انتشار اوراق ارزی خبر داد.

صالح آبادی درباره این اوراق گفت: اوراق ارزی به عنوان نوآوری جدید منتشر خواهد شد. بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی به شکل ارز خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتشار اوراق ارزی، عامل تاثیرگذاری برای جمع‌آوری ارزهای خانگی است، افزود: اشخاص حقیقی و حقوقی و گروه‌های مختلفی که دارای ارزهای راکد هستند، می‌توانند نسبت به خرید اوراق اقدام کنند. سود و اصل این اوراق به صورت ارزی خواهد بود و ناشرانی که دارای درآمد ارزی هستند می‌توانند این اوراق را منتشر کنند.

سرنوشت اوراق ارزی بانک مرکزی چه می‌شود؟

صالح آبادی بار دیگر در شهریور ماه امسال نیز با توضیح آخرین وضعیت انتشار اوراق ارز، گفت: انتشار اوراق ارزی در هیأت عامل بانک مرکزی تصویب شده و منتظریم به بانک درخواست انتشار داده شود که چند درخواست در حال بررسی است و مجوز آن‌ها داده خواهد شد.

با این حال، اوراق ارزی بانک مرکزی همچنان منتشر نشده‌اند و باید دید که با اظهارات اخیر صالح آبادی، این اوراق وارد بازار می‌شود یا نه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    تمام راهکارهای بانک مرکزی محکوم به شکست است.دادن یک کاغذ که ده سکه خریدی ویا یک کاغذ بهت بدهندکه یک میلیون دلار ارز سپرده گذاری کردی دیگر برای مردم جذابیت ندارد.خود سکه یا دلار را می خرند.وتنها راه یافتن راهی برای پایان دادن تحریم ها پیدا کنند