کد مطلب: ۸۹۱۶۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پروژه زمین‌گرمایی گوگل نقطه عطفی برای انرژی پاک

پروژه زمین‌گرمایی گوگل نقطه عطفی برای انرژی پاک

گوگل به تازگی اعلام کرد، یک پروژه زمین گرمایی پیشرفته، پمپاژ برق بدون کربن را به شبکه نوادا برای تامین انرژی مراکز داده گوگل را آغاز کرده است. این پروژه حدود 3.5 مگاوات برق بدون کربن را به شبکه تحویل می‌دهد و می‌تواند نقطه عطفی برای انرژی پاک تلقی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که زمین گرمایی می‌تواند راه‌حلی جدی برای تغییرات اقلیمی باشد. این آژانس در یک نقشه راه در سال 2011 اعلام کرد که زمین‌گرمایی می‌تواند تا سال 2050 سالانه به 3.5 درصد از تولید برق جهانی برسد و از انتشار تقریباً 800 مگا تن دی اکسید کربن در سال جلوگیری کند.

Fervo  از اولین آزمایش برای راه‌اندازی پروژه‌هایی استفاده می‌کند که برق بسیار بیشتری را بدون کربن به شبکه تحویل دهد. هم اکنون در حال تکمیل حفاری اولیه در جنوب غربی یوتا برای یک پروژه 400 مگاواتی است.

به نقل از آسوشیتدپرس، گوگل و Fervo Energy در سال 2021 برای توسعه نسل بعدی انرژی زمین‌گرمایی با یکدیگر همکاری کردند. در حال حاضر سایت نزدیک Winnemucca، نوادا به صورت تجاری کار می‌کند و حدود 3.5 مگاوات به شبکه ارسال می‌کند. در آنجا سه ​​چاه وجود دارد. مراکز داده به برق بیشتری نیاز دارند، بنابراین گوگل قراردادهای دیگری را نیز برای انرژی خورشیدی و ذخیره‌سازی امضا کرد. دو سایت در نوادا دارد، یکی در نزدیکی لاس وگاس و دیگری در نزدیکی رنو.

اهداف گوگل در راستای کربن زدایی

مایکل ترل که تلاش‌های کربن‌زدایی را در سطح جهانی در گوگل رهبری می‌کند، می‌گوید: «این شرکت به دنبال استفاده از انرژی زمین‌گرمایی برای سایر مراکز داده در سراسر جهان به عنوان مجموعه‌ای از فناوری‌های بدون کربن است. ما واقعا امیدواریم که این بتواند سکوی پرشی برای انرژی زمین‌گرمایی بسیار پیشرفته‌تر در دسترس ما و دیگران در سراسر جهان باشد.»

گوگل در سال 2020 اعلام کرد که تا سال 2030 هر ساعت از روز و در هر کجا که کار می‌کند از انرژی بدون کربن استفاده خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان انرژی بر این باورند که شرکت‌های بزرگی مانند گوگل می‌توانند نقش کاتالیزوری در تسریع انرژی پاک ایفا کنند.

ترل در ادامه گفت: «این شرکت همچنین یکی از حامیان اولیه پروژه‌های بادی و خورشیدی بود و به رشد آن بازارها کمک کرد. حالا که هدف را تعیین کرده‌ایم که انرژی 24 ساعته بدون کربن باشد، متوجه شدیم که برای رسیدن به این هدف به چیزی بیش از باد، خورشید و ذخیره‌سازی نیاز است. صادقانه بگویم، برای اینکه شبکه‌های برق را به انرژی 24 ساعته بدون کربن برسانیم، ما به این مجموعه جدید از فناوری‌های پیشرفته در انرژی نیاز داریم. با نگاهی به این معامله با Fervo، ما فرصتی برای ایفای نقش در کمک به گسترش این فناوری‌ها دیدیم.»

به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در استفاده از انرژی گرمایی زمین برای تولید برق در جهان پیشتاز است، اما زمین‌گرمایی هنوز کمتر از نیم درصد از کل تولید برق در مقیاس شهری را تشکیل می‌دهد . در سال 2022، این نیروی زمین‌گرمایی از کالیفرنیا، نوادا، یوتا، هاوایی، اورگان، آیداهو و نیومکزیکو وارد شد. آنها حالت‌هایی هستند که به طور سنتی دارای پتانسیل زمین‌گرمایی هستند، زیرا در غرب مخازن بخار یا آب بسیار داغ نزدیک به سطح زمین وجود دارد.

اما جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی می‌گوید: «پیشرفت در سیستم‌های زمین‌گرمایی پیشرفته به معرفی این شکل از انرژی در مناطقی که تصور می‌شود غیرممکن است، کمک می‌کند.»

انرژی زمین گرمایی توانایی تولید برق 65 میلیون خانه را دارد

سال گذشته، وزارت انرژی تلاشی را برای دستیابی به کاهش هزینه‌های تحمیلی در سیستم‌های زمین‌گرمایی پیشرفته آغاز کرد. وزارت انرژی این ماه با اعلام 44 میلیون دلار برای پیشبرد استقرار زمین‌گرمایی در سراسر کشور، گفت: «آمریکا پتانسیل تولید 90 گیگاوات برق زمین‌گرمایی معادل برق‌رسانی به بیش از 65 میلیون خانه آمریکایی تا سال 2050 را دارد.»

شرکت‌های زمین‌گرمایی پیشرفته، از جمله Fervo، اکنون به دنبال گرمای عمیق‌تر زیر زمین هستند و پتانسیل را در بسیاری از نقاط دیگر باز می‌کنند.

سارا جئوت، معاون استراتژی در Fervo می‌گوید: «انتقال فناوری بسیار کمی از صنعت نفت و گاز به زمین‌گرمایی صورت گرفته است. آنها از همه روش‌های قدیمی استفاده می‌کردند. ما اساساً به شرکت‌های خدمات میدان نفتی رفتیم و گفتیم بهترین چیزهای خود را به ما بدهید. ما از تمام فناوری مدرن حفاری برای توسعه خود استفاده کرده‌ایم و این به کارایی بیشتر و هزینه کمتر منجر شده است.»

چگونه Fevo از انرژی زمین گرمایی استفاده می‌کند؟

لاتیمر در مورد اینکه چگونه Fervo در حفاری افقی در مخازن زمین‌گرمایی پیشگام است گفت: «در نوادا، Fervo حدود 8000 فوت به پایین حفاری کرد، به پهلو چرخید و حدود 3250 فوت را به صورت افقی حفاری کرد. با حفاری افقی، Fervo می‌تواند به جای اینکه مجبور باشد چاه‌های عمودی زیادی حفر کند، به مقدار بیشتری از مخزن گرم دست یابد.»

Fervo آب سرد را به داخل یک چاه تزریقی پمپ می‌کند، سپس روی سنگ داغ زیرزمینی به چاه دیگری، چاه تولیدی، پمپاژ می‌کند. مسیر بین با شکستن سنگ ایجاد می‌شود. آب قبل از بازگشت به سطح، تا حدود 200 درجه سانتیگراد گرم می‌شود. پس از آن، حرارت خود را به مایع دیگری با نقطه جوش کم منتقل می‌کند و بخار ایجاد می‌کند. فشار بخار در حال انبساط، توربین را برای تولید برق مانند نیروگاه‌های زغال سنگ یا گاز طبیعی می‌چرخاند. آب زمین‌گرمایی که اکنون خنک شده است، دوباره در چاه تزریق قرار می‌گیرد تا چرخه دوباره در یک سیستم حلقه بسته شروع شود.

به گفته Fervo، آزمایش‌های خوب در تابستان امسال بسیار مطلوب بودند. لاتیمر می‌خواهد آنها را هم‌اکنون در بسیاری از مکان‌ها و در سریع‌ترین زمان ممکن تکرار کند تا به دور شدن از زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند.

ریچل اسلیباگ، یکی از شرکای این شرکت، می‌گوید: «شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر DCVC سال گذشته 31 میلیون دلار در Fervo سرمایه‌گذاری کرد. آنها این کار را انجام دادند، زیرا Fervo آماده بود تا برق را به شبکه اضافه کند، در حالی‌که رقبا هنوز آنجا نبودند. این یک مزیت است که لاتیمر برای راه‌اندازی یک دکل حفاری استفاده می‌کرد.»

 Fervo و گوگل اعلام کردند که زمین‌گرمایی به عنوان یک فناوری پاک همیشه فعال ارزشمند است که می‌تواند قبل از سال 2030 افزایش یابد، زیرا جهان تلاش می‌کند انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد. پروژه بعدی Fervo، در شهرستان بیور یوتا، قرار است در سال 2026 تحویل برق پاک به شبکه را آغاز کند و در سال 2028 به تولید کامل برسد.

پروژه گوگل و Fervo یک نقطه عطف مهم در توسعه انرژی پاک است. این پروژه نشان می‌دهد که زمین‌گرمایی می‌تواند منبع مهمی از انرژی پاک در سراسر جهان باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.