فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۷۵۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مشق پر اشک/ قدرت خرید خانواده‌ها دیگر به تامین لوازم التحریر هم نمی‌رسد

مشق پر اشک/ قدرت خرید خانواده‌ها دیگر به تامین لوازم التحریر هم نمی‌رسد

با نزدیک شدن به ماه مهر و شروع مدارس، هزینه تهیه لوازم‌ التحریر هم افزایش چشمگیری داشته و این امر شرایط سختی را برای خانواده‌ها و معلمان ایجاد کرده است. چنانکه دیگر قیمت لوازم التحریر با درآمد بسیاری از خانواده‌ها همخوانی ندارد.

به گزارش تجارت نیوز،

با توجه به نزدیک شدن به ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید، انتظار می‌رود که رفته‌رفته بازار لوازم‌ التحریر داغ شود. اما نگاهی به بازار نشان از رکود و انفعال بازار دارد. افرادی هم که در بازار مشاهده می‌شوند با دستان خالی از این مغازه به آن مغازه می‌روند و اکثراً فقط جویای قیمت‌ها می‌شوند.

گویا دیگر تحصیل علم و نوشتن مشق را هم باید به فهرست بلندبالای نیازهای پرهزینه خانواده‌های ایرانی اضافه کرد. خانواده‌هایی که در سال‌های اخیر ذره ذره آب‌شدن سرمایه و پس‌انداز خود را به نظاره نشستند و حالا باید دغدغه تأمین دفتر و خودکار فرزندانشان را هم بیش از پیش داشته باشند.

چراکه قیمت لوازم‌ التحریر نیز همچون بسیاری از کالاها در سال جاری رشد قابل توجهی داشته و خانواده‌ها به دلیل این رشد قیمتی با چالش‌های گوناگونی مواجه شده‌اند.

متأسفانه اکنون خانواده‌هایی با چالش تامین لوازم التحریر مواجه شده‌اند که تا همین چند سال پیش نیم‌نگاهی به دانش‌آموزان کم‌بضاعت داشتند و در کنار خرید مورد نیاز فرزند خود، تامین بخشی از مایحتاج هم‌نوعان خود را هم بر عهده می‌گرفتند. اما در حال حاضر خانواده‌هایی که در طبقه متوسط جامعه قرار داشتند مجبورند فقط نیازهای ضروری فرزندشان را تامین کنند و بخش مهمی از اقلام را از کالاهای هر چند مندرس سال‌های گذشته به سال جدید تحصیلی انتقال دهند.   

قیمت لوازم التحریر در شهریور 1403

بررسی قیمت لوازم التحریر موجود در بازار حاکی از آن است که قیمت یک بسته 12 عددی مداد استدلر مشکی 154 هزار تومان است. بسته 12 عددی مداد مشکی آرت‌لاین هم قیمتی برابر با 169 هزار تومان دارد. خودکار کیان هم در بسته‌های 10 عددی با قیمت 55 هزار تومان به فروش می‌رسد. البته بسته 5 عددی همین محصول با قیمت 21 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

قیمت مدادرنگی 12 رنگ فابرکاستل هم 301 هزار تومان است و بسته 24 رنگ همین محصول با قیمت 749 هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. قیمت بسته 12 رنگ مدادرنگی آریا 110 هزار تومان و بسته 24 رنگ آن 253 هزارتومان است.

دفتر 80 برگ سیمی ساده هم با قیمت 38 هزارتومان و قیمت دفتر‌های سیمی فانتزی هم بین 70 تا 100 هزار تومان متغیر است.

متوسط قیمت محصولاتی نظیر تراش، پاک‌کن و جامدادی هم به 170 هزار تومان می‌رسد. بهای خرید کوله مدرسه هم با توجه به نوع برند و کیفیت متفاوت است. قیمت یک کوله مدرسه از 500 هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از سه میلیون تومان ادامه دارد.

محصولاتی همچون خط کش، قیچی و پوشه هم 120 هزارتومان قیمت‌گذاری شده است. امسال قیمت لباس فرم مدارس هم افزایش چشمگیری داشته و متوسط قیمت آن در سال گذشته 500 هزارتومان بود ولی امسال این رقم به 750 هزارتومان افزایش یافته است که این نشان‌دهنده رشد 50 درصدی نسبت به یک سال گذشته است.

 قیمت حدودی محصولاتی همچون خط کش، چسب و قیچی هم سال گذشته 70 هزار تومان بود که این رقم امسال  با رشد 42 درصدی به 120 هزار تومان رسیده است.

از طرفی قیمت دفتر مشق هم به‌عنوان پرکاربرد‌ترین لوازم التحریر برای دانش‌آموزان، طی یک سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان بودجه لازم جهت خرید لوازم تحریر ضروری برای یک دانش‌آموز پایه ابتدایی، حداقل دو میلیون و 500 هزار تومان است که بسته به تعداد، برند و نوع لوازم التحریر این قمیت متغیر است.  

 عوامل متعددی نظیر افزایش قیمت کاغذ طی سال‌های گذشته، تورم سالانه، افزایش‌ هزینه‌های تولید و ... بر افزایش قیمت این محصولات تأثیر‌ گذاشته است. 

اکنون در حالی قیمت لوازم التحریر هم فاصله معناداری با قدرت خرید خانواده‌ها پیدا کرده که انتظار می‌رود دولت در همین ابتدای کار خود سیاست‌های ضدتورمی به اجرا بگذارد و به‌صورت ریشه‌ای‌تر به حل این معضل بپردازد.

شاید برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و عرضه اقلام به قیمت دولتی به صورت مقطعی منجر به تامین نیاز دانش‌آموزان شود، اما با اصلاحات و تحولات ساختاری از کلان اقتصاد می‌توان این قدرت انتخاب شهروندان را بالا برد و سلیقه اشخاص را در تامین بخشی از رفاه خود دخیل کرد. 

برای اطلاعات بیشتر به صفحه صمت در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.