فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۹۳۸

اردشیر حاتمی، رئیس اتحادیه املاک ایلام، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

چرا قیمت مسکن در ایلام نسبت به استان‌های مجاور بیشتر است؟/ رکود معاملات مسکن به ایلام هم رسید

چرا قیمت مسکن در ایلام نسبت به استان‌های مجاور بیشتر است؟/ رکود معاملات مسکن به ایلام هم رسید

استان ایلام یکی از استان‌های غربی کشور است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، طی بهار 1402 تورمی کمتر 15 درصد را در بازار مسکن تجربه کرده است. اردشیر حاتمی، رئیس مشاوران املاک ایلام، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز وضعیت معاملات در این شهر را رکودی اعلام کرده و معتقد است با این حال، چشم‌انداز قیمت‌ها در این بازار افزایشی است.

به گزارش تجارت نیوز،

آخرین گزارش فصلی تورم مسکن استان‌ها به بهار 1402 بازمی‌گردد. مرکز آمار ایران در این گزارش اعلام کرده، ایلام از آن دسته استان‌هایی‌‌ست که در در این مقطع سه ماهه در بازار مسکن تورمی کمتر از 15 درصد را تجربه کرده است.

اما اکنون بازار مسکن این استان در چه شرایطی به سر می‌برد و قیمت‌ها در آن از ابتدای سال 1403 چه تغییراتی داشته‌اند؟

بازار املاک ایلام در رکود قرار دارد

اردشیر حاتمی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر ایلام درباره وضعیت بازار مسکن این شهر به تجارت‌نیوز گفت: «بازار املاک ایلام در رکود قرار دارد و می‌توان گفت تقریباً هیچ معامله‌ای در آن انجام نمی‌گیرد. همچنین با توجه به مسائلی که دولت به‌وجود آورده و سامانه‌ای که تحت عنوان خودنویس راه‌اندازی کرده است مشاوران املاک در سراسر کشور نیز وضعیت خوبی ندارند.»

او اضافه کرد: «از ابتدای سال رکود بر بازار مسکن حاکم بوده است، اما قیمت‌ها معمولاً در شرایط افزایشی قرار دارند.»

نابسامانی بسیاری در بازار اجاره ایلام وجود دارد

حاتمی همچنین درباره شرایط بازار اجاره در شهر ایلام توضیح داد: «در بازار اجاره نیز نابسامانی‌های بسیاری وجود دارد. بسیاری از مالکان با توجه به شرایط کنونی از اجاره املاک خود مایوس شده‌اند. سامانه‌ای که وزارت راه و شهرسازی نیز طراحی کرده است به این موضوع دامن می‌زند.» او در این باره افزود: «اتحادیه‌های سراسر کشور هرچه در این باره به مسئولان اعتراض کردند، فایده‌ای نداشت.»

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ایلام همچنین در خصوص تورم اجاره توضیح داد: «اجاره‌بها نسبت به سال گذشته بیش از 35 درصد رشد پیدا کرده است. آنچه دولت به‌ عنوان سقف اجاره‌بها تعیین کرده، در هیچ نقطه‌ای از کشور امکان اجرا ندارد.»

حاتمی توضیح داد: «قیمت مسکن در ایلام نسبت به استان‌های مجاور 15 تا 20 درصد بیشتر است، زیرا خود دارای انواع مصالح ساختمانی نیست و مجبور است آن را از دیگر مناطق کشور وارد کند.»

باید اشاره داشت بازار املاک در سراسر کشور در وضعیت رکودی به سر می‌برد و مدت‌هاست مشاوران املاک تعداد معاملات خود را اندک اعلام می‌کنند. کارشناسان حوزه مسکن معتقدند ابتدایی‌ترین اقدامی که دولت چهاردهم باید برای بازار مسکن انجام دهد، رهایی این حیطه از رکود معاملات است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.