کد مطلب: ۷۲۸۰۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات بدهی شهرداری به بانک‌ها / واگذاری ۴ شرکت در ازای یک حساب قدیمی

جزئیات بدهی شهرداری به بانک‌ها / واگذاری 4 شرکت در ازای یک حساب قدیمی

شورای شهر تهران قصد دارد برای تسویه بدهی نجومی شهرداری تهران به بانک‌ها، بخشی از سهام شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری را واگذار کند. این درحالی است که تعلل در این موضوع، بانک‌ها را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بدهی نجومی شهرداری تهران به شبکه بانکی و به خصوص بانک شهر، سبب شده که واگذاری بخشی از سهام تعدادی از شرکت‌های تابعه شهرداری تهران، در دستورکار شورای شهر تهران قرار گرفته است.

سهام کدام شرکت‌ها واگذار می‌شود؟

شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته خود، یک‌فوریت لایحه‌ای را تصویب کرد که طبق آن بخشی از سهام تعدادی از شرکت‌های تابعه شهرداری تهران جهت تسویه بدهی به بانک‌ها واگذار خواهد شد.

موسسه همشهری، فروشگاه‌های شهروند، شهر آفتاب و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، چهار شرکتی هستند که شورای شهر قصد دارد به جای بدهی شهرداری، آنها را به بانک‌ها واگذار کند.

بدهی 38 هزار میلیارد تومان شهرداری تهران به بانک شهر

مدت‌هاست که فروشگاه شهروند و شهر آفتاب در لیست فروش شهرداری تهران قرار دارند. با این حال، رشد چشمگیر بدهی شهرداری به بانک‌ها سبب شده که شورای شهر اراده‌ای جدی برای واگذاری این شرکت‌ها داشته باشد.

به طوری که نمایندگان شورای شهری که با فوریت این طرح موافق بودند، اذعان داشتند که بدهی‌های شهرداری در حال کنتور انداختن است و باید پرداخت بدهی‌ها به بانک‌ها زودتر تعیین تکلیف شود.

مطابق اظهارات مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، رشد بدهی‌های شهرداری تهران به بانک شهر به نحوی بوده که مبلغ آن از پنج هزار میلیارد تومان در دوره چهارم شورای شهر، به 38 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به علاوه لطف‌الله فروزنده، معاون مالی شهردار تهران اعلام کرده است که در حال حاضر حجم بدهی شهرداری تهران به کل بانک‌ها به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است که ۳۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به اصل بدهی و ۲۰ هزار میلیارد، سود آن است.

بانک‌ها زیر فشار شهرداری تهران

بی شک این بدهی کلان شهرداری به شبکه بانکی و بویژه بانک شهر، در این سال‌ها اثراتی منفی برای منابع بانک‌ها در پی داشته است. به طوری که این بدهی‌های کلان یکی از عوامل اصلی اقدام بانک‌ها به اضافه برداشت شبکه بانکی است.

از سوی دیگر، شهرداری تهران با در تعلل بازپرداخت این بدهی‌ها، بر این عواقب منفی دامن زده است. این تعلل به حدی بوده که سود این وام‌ها به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است.

مخالفان چه می‌گویند؟

با این وجود، همچنان بخشی از نمایندگان شورای شهر تهران با واگذاری این شرکت‌ها به جای پرداخت بدهی شهرداری مخالفت می‌کنند و معتقدند که این لایحه نیاز به کار کارشناسی دارد. علت مخالف این اعضا با فروش دارایی‌های شهرداری، نحوه فروش آنها است.

به گفته علی‌اصغر قائمی، یکی از نمایندگان مخالف این طرح، پیشنهاد شهرداری برای عرضه این شرکت‌ها به گونه‌ای بوده که سهام آنها به اندازه‌ای واگذار شود که اختیارات مدیریتی شهرداری گرفته نشود. طبق قانون تجارت، شهرداری باید حداقل 67 درصد از سهام شرکت‌های مذکور را در اختیار داشته باشد تا مدیریت افزایش سرمایه را در اختیار خود نگه دارد.

از سوی دیگر، شیوه واگذاری این سهام و اینکه قرار است از طریق بورس واگذار شود مشخص نیست و شورای شهر باید در این باره تصمیم‌گیری کند.

تعلل شورای شهر با بانک‌ها چه می‌کند؟

این کش و قوس‌ها در میان اعضای نماینده شورای شهر در حالی است که بحث فروش دارایی‌های شهرداری به منظور پرداخت بدهی‌ها، مدت‌ها است که در جریان است اما به سرانجام نمی‌رسد.

در دوره چهارم شورای شهر تهران، مصوبه‌ای پیرامون واگذاری واگذاری سهام شرکت‌های شهروند و شهر آفتاب تصویب شد اما هیچ‌گاه به سرانجام نرسید.

این موضوع در دوره پنجم نیز پیگیری شد و شورا با تصویب مصوباتی، شهرداری را ملزم کرد که شرکت‌های شهروند و همشهری را در بورس عرضه کند. در خرداد ماه سال 1400 مقدمات این فرآیند با تصویب اساسنامه شهروند نیز انجام شد. با این حال با اتمام دوره پنجم شورای شهر، این طرح نیز ناتمام ماند.

حال و در دوره ششم نیز شورای شهر باردیگر روند واگذاری این شرکت‌ها را ازسرگیری کرده اما این موضوع در همین ابتدا با چالش‌های فراوان مواجه شده است.

این در حالی است که هر چه فرآیند واگذاری این شرکت‌ها طولانی شود، نه تنها میزان بدهی شهرداری افزایش می‌یابد، بلکه آسیب‌های آن بر شبکه بانکی نیز بیشتر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.