کد مطلب: ۴۰۱۹۳۸

تاثیر بازار خودروهای برقی بر قیمت جهانی مس

تاثیر بازار خودروهای برقی بر قیمت جهانی مس

گزارش پیش‌رو از جهت تاثیر میزان فروش خودروهای برقی، در قیمت و مصرف جهانی مس بااهمیت است و در آینده پیش‌بینی می‌شود که توسعه فروش و افزایش تعداد خودروهای برقی در سطح جهان، به یکی از بزرگترین پارامترهای تاثیرگذار در قیمت و بازار تقاضای این فلز رنگین تبدیل شود.

پرویز امانیان، کارشناس بازارهای جهانی فلزات اساسی در تجارت‌نیوز می‌نویسد: خودرو های شاسی بلند رایج و کامیون های سبک طی ماه ژوئن، بیشترین میزان فروش خودرو در آمریکا را با 70 درصد فروش به خود اختصاص دادند. آنها همچنین گران‌تر هم شدند، به طوری که متوسط قیمت خرده فروشی کل خودروها در ماه ژوئن 36 هزار و 600 دلار بود که افزایش دو درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرد.

در همین حال، قیمت خودروهای برقی در این کشور همچنان در حال کاهش است. بررسی آماری از سوی Cox Automotive نشان می‌دهد که میانگین قیمت خودروهای برقی در یک سال گذشته از 64 هزار و 300 دلار به 55 هزار و 600 دلار(افت 13.4 درصدی) کاهش یافته است.

و خودروی برقی

سرعت رشد فروش خودروهای برقی

افت قیمت خودروهای برقی حتی می‌تواند بیشتر به چشم بخورد، به شرط اینکه خودروسازان فقط روی مدل‌های لاکچری تمرکز نکنند.

با توجه به حجم تنها دو درصدی فروش خودروهای برقی در آمریکا، ایجاد بازار انبوه این خودروها که از سوی «الون ماسک» مالک شرکت تسلا پیش‌بینی شده، هنوز یک رویاست. البته سرعت رشد در حال افزایش است و شتاب آن به تولید باتری‌های ارزان تر، تولید مدل‌های بیشتر و اقتصادی‌تر بستگی دارد.

در عین حال بازار چین برای سازندگان خودروهای برقی جذاب به نظر می‌رسد. شرکت تسلا طی ماه‌های ژانویه تا ژوئن امسال 21 هزار دستگاه خودرو در بازار چین فروخته است. دیگر خودروسازان بزرگ هم از طریق شرکای محلی پیگیر این موارد هستند.

به عنوان نمونه شرکت فولکس واگن سرمایه‌گذاری مشترکی با یک شرکت متوسط برای تولید خودروهای برقی و شریک سومش انجام داده و اکنون شرکت‌های خارجی اجازه دارند با همکاری شرکت‌های چینی(سه شرکت) نسبت به تولید و فروش وسایل نقلیه مصرف‌کننده انرژی جدید اقدام کنند. این شرکت تا سال 2025 قصد دارد 40 مدل جدید در چین بسازد.

این گزارش از جهت تاثیر میزان فروش خودروهای برقی ، در قیمت و مصرف جهانی مس حائز اهمیت است و در آینده پیش‌بینی می‌شود که با توسعه فروش و افزایش تعداد خودروهای برقی در سطح جهان، به یکی از بزرگترین پارامترهای تاثیرگذار در قیمت و بازار تقاضای این فلز رنگین تبدیل شود.

منابع: کوارتز ، نیکی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.