کد مطلب: ۶۳۰۹۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تامین برق فولاد در گرو احیای برجام/ ناکامی چین در گازرسانی به صنایع

تامین برق فولاد در گرو احیای برجام/ ناکامی چین در گازرسانی به صنایع

گرچه قطعی مکرر برق و گاز مهم‌ترین مشکل این روزهای صنایعی فولادی شناخته می‌شود، اما همچنان کارشناسان زیادی تشدید تحریم‌ها را عامل شکل‌گیری مشکلات عدیده این صنایع می‌دانند. حال با احیای برجام مشکلات تامین گاز و برق صنعت فولاد حل می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، صنعت فولاد ایران در یکی از تاریک‌ترین دوره‌های حیات خود به سر می‌برد. چنانکه بر اثر تشدید فشارهای تحریم و محدودیت‌های داخلی، تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد طی چند ماه اخیر اتفاق افتاد.

مسئولان وزارت صنعت نیز نه‌تنها برنامه‌ای برای نجات این صنعت ندارند، بلکه از فولادگران می‌خواهند برای ادامه فعالیت به سوریه بروند. از سوی دیگر شاهد سرمایه‌گذاری چینی‌ها در صنعت فولاد کشور هستیم. گویا تولیدکنندگان داخلی باید کنار بروند تا فضا برای شرکای استراتژیک خارجی باز شود.

در این بین اخباری که از وین می‌رسد، گروهی را به احیای صنعت فولاد امیدوار کرده است. اما آیا برجام می‌تواند منجی صنعت فولاد ایران باشد؟

یک عضو هیات رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان فولاد گفت: قطعی مکرر برق و گاز صنایع مشکلی نیست که طی چند ماه حل و فصل شود. با این حال تامین برق و گاز فولادی‌ها در گرو احیای برجام است.

فولاد در برزخ چین و برجام

سیدرضا شهرستانی در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: بعد از اجرای برجام شرکت‌های خارجی زیادی وارد ایران شدند. یکی از این شرکت‌ها نیز در زمینه افزایش فشار گازهای صنایع کشور قراردادی را با ایران منعقد کرد. اما بازگشت تحریم‌های آمریکا باعث شد این شرکت‌ها از ایران خارج شوند.

او ادامه داد: اکنون مشاهده می‌کنیم که کشورهایی نظیر چین و روسیه تکنولوژی لازم برای انجام این کار را ندارند. از این رو فقط می‌توان امیدوار بود که با احیای برجام شرکت‌های اروپایی و آمریکایی دوباره با ایران قرارداد جدید امضا کنند.

وی تشریح کرد: قطعی سراسری برق و گاز هم از عواقب تحریم است.با احیای برجام نیز یک‌شبه این مشکل حل نمی‌شود، بلکه حداقل چهار سال زمان لازم است. اما نکته مسلم این است که با ادامه تحریم‌ها این مشکلات ادامه می‌یابد. آن گاه باید منتظر تعطیلی کارخانجات بیشتری باشیم.

بر اساس این گزارش، مشکلات اخیر فولادی‌ها باعث شد تا تولید فولاد و فرآورده‌های آن در کشور نیز به شکل چشمگیری کاهش یابد. حال به نظر می‌رسد این صنایع در برزخ چین و برجام گیر افتاده‌اند. اما در نهایت کفه ترازو به کدام سمت سنگینی خواهد کرد؟ باید منتظر ماند و دید.

برای مطالعه بیشتر خبر برجام فولاد را تکان می‌دهد؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.