خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۸۵۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی نماد «دی»؛ افزایش زیان انباشته در پایان ۱۴۰۰

تحلیل بنیادی نماد «دی»؛ افزایش زیان انباشته در پایان 1400

بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه بانک دی خبر از کاهش 31 درصدی درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی این بانک در مهر 1401 نسبت به شهریورماه می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه منتشر شده در سایت کدال بانک دی خبر از کاهش 31 درصدی درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی این بانک در مهر 1401 نسبت به ماه قبل (شهریورماه) می‌دهد. بررسی این گزارش‌ها نشان می‌دهد که بانک دی در مهرماه سال جاری 573 میلیارد تومان به سپرده‌گذاران خود سود پرداخت کرده که در مقایسه با شهریور حدود 16 درصد کاهش داشته است.

بانک دی از ابتدا تا کنون

بانک دی از اواسط اردیبهشت‌ماه سال 89 فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن سهام این بانک در تیرماه سال 1390 در بورس تهران عرضه شد. سرمایه این بانک در ابتدا 200 میلیارد تومان بوده که پس از طی چهار مرحله افزایش سرمایه به 13 هزار و 500 میلیارد تومان رسید. آخرین افزایش سرمایه این شرکت مربوط به خرداد 1400 و از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده است.

در حال حاضر این بانک با ارزش بازاری هشت هزار و 383 میلیارد تومان در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری معامله می‎شود.

ترکیب سهامداران بانک دی

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، عمده سهام بانک دی در اختیار سهامداران خرد است. به طوری که 90.21 درصد از سهام این بانک، سهام شناور محسوب می‌شود. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی گروه دی با تصاحب 6.5 درصد از سهام بانک دی بزرگترین سهامدار عمده این بانک تلقی می‌شود. به علاوه شركت گروه مالی و اقتصادی دی و سازمان اقتصادی كوثر نیز هر یک با در اختیار داشتن به ترتیب 1.93 و 1.36 درصد از سهام این بانک از دیگر سهامداران بانک دی به حساب می‌آیند.

سهامداران بانک دی

سهام دی؛ از عرش به فرش

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود در حالی که سهام بانک دی در سه سال اخیر حدود 327 درصد رشد داشت اما تا کنون در تمامی دوره‌های خود بازدهی منفی از خود به جای گذاشته است. به طوری که سهام این بانک در بازه زمانی سالانه و 6 ماهه خود حدود 33 درصد کاهش داشته است. از طرفی در بازه زمانی ماهانه نیز سهام این بانک کاهش سه درصدی را تجربه کرده ، این در حالی است که میانگین گروه بانکی‌ها 2 درصد رشد داشته است.

بازدهی بانک دی

زیان سنگین بانک دی در پایان 1400

صورت‌های مالی بانک دی نشان می‌دهد که این بانک در پایان سال 1400 بر خلاف سال 99 که سود سه هزار و 463 میلیارد تومانی ساخت در این سال با زیان سنگین پنج هزار و 634 میلیارد تومانی روبه‌رو شد. همچنین بررسی صورت‌های مالی سال‌های اخیر بانک دی نشان می‌دهد که بانک دی تنها در سال 99 زیان‌ده نبوده است. لازم به ذکر است که زیان انباشته بانک در این سال حدود 29 درصد کاهش داشته است. با این حال در سال 1400 زیان انباشته بانک دی افزایش 78 درصدی را تجربه کرده است.

سود سالانه بانک دی

همچنین صورت‌های مالی 6 ماهه بانک دی نشان می‌دهد که این بانک پس از سودسازی در نیمه نخست سال 99، در تمامی دوره‌های خود زیان‌ده بوده است. به طوری که زیان خالص این بانک در نیمه نخست سال جاری حدود هزار و 958 میلیون تومان ثبت شده است.

سود 6 ماهه دی

گزارش‌های عملکرد ماهانه بانک دی نیز حاکی از کاهش بیش از 30 درصدی وام‌های اعطایی این بانک به مشتریان خود در مهرماه سال جاری است.

از طرفی سپرده‌های دریافتی این بانک نیز در این ماه با کاهش 30 درصدی روبه‌رو شده است.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام کناه منه سهام دارخورد چی هست حدود۲۲میلیون سهام دی خریدم اکنون شد۵۲۰۰م تاکی بایدصبوری کنیم تااصل پولم برگردد نه سودی ونه پولی باتشکر