کد مطلب: ۵۷۶۰۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونمایی از دلیل افزایش تورم سال جاری / تورم تا کجا پیش می‌رود؟

رونمایی از دلیل افزایش تورم سال جاری / تورم تا کجا پیش می‌رود؟

دولت امسال در هر ماه معادل کل درآمد نفتی کشور در سال گذشته از بانک مرکزی استقراض کرده، یعنی در ۵٫۵ ماه ابتدایی امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های خود را با پول بانک مرکزی پرداخت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر دولت که قدرت را دست می‌گیرد علت تورم تحویل گرفته را در سیاست‌های اشتباه تیم اقتصادی قبلی عنوان می‌کند. تورمی که در چند دهه اخیر فقط در دو سال یک رقمی بوده در دو دولت قبلی نرخ‌های جدیدی را ثبت کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت رئیسی گفته که دولت روحانی در ۵/۵ ماهه امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است و باعث و بانی تورم فعلی این سیاست‌های اقتصادی اشتباه دولت قبلی است.

به این اظهارات میرکاظمی می‌توان از دو جهت نگاه کرد: اول، تکرار این سیاست‌ها در دولت‌های متفاوت و دوم، راه حل دولت رئیسی برای حل بحران تورم.

دور باطل مقصر تورم

هر دولت جدیدی که روی کار می‌آید علت تورم را در سیاست اقتصادی دولت قبلی اعلام می‌کند، اما همان سیاست‌ها را دنبال می‌کند.

روحانی در سال ۹۲ که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد در نقد تورم دولت احمدی‌نژاد گفت: مقصر اصلی تورم ۴۲ درصدی دولت قبل رشد پایه پولی به دلیل انتشار ۴۲ هزار میلیارد تومان پول برای مسکن مهر است.

اما دولت روحانی دقیقا همین سیاست استقراض از بانک مرکزی را در بحران موسسات مالی و اعتباری تکرار کرد. وقتی کشور در سال ۹۶ با بحران موسسات مالی و اعتباری مواجه شد؛ حسن روحانی دستور داد که برای جبران ضرر مالباختگان این موسسات ۳۵ هزار میلیارد تومان پول چاپ شود.

اگر چه نقش تحریم‌های آمریکا در رشد تورم کم نبود اما چاپ پول توسط دولت نیز نقش پررنگی داشت. مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای اسفند سال ۹۷ را عدد ۴۷٫۵ درصد اعلام کرد.

بنابراین روحانی با این که منتقد سیاست استقراض از بانک مرکزی توسط دولت احمدی‌نژاد بود، اما نتوانست راه حلی برای نرخ تورم پیدا کند. حالا نیز اعضای دولت رئیسی همان اظهارات هشت سال پیش روحانی را تکرار می‌کنند.

آیا دولت رئیسی راه حلی برای تورم دارد؟

روحانی در پنج ماهه امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است، یعنی هر ماه معادل کل درآمد نفتی کشور در سال گذشته پول چاپ شده است.

دولت رئیسی که منتقد سیاست‌های تورم‌زا روحانی است، به نظر نمی‌رسد که بتواند این گره کور تورم را باز کند، چرا که بارها مخالفت خود را با مذاکرات برجام و FATF اعلام کرده است و این یعنی ادامه شرایط تحریمی برای ایران.

وزیر نفت نیز از تهاتر نفت با کالا خبر داده که نشان می‌دهد قرار نیست ارزی به کشور وارد شود.

ضمن این که معمولا تورم در نیمه دوم سال با سرعت بیشتری نسبت به نیمه اول سال رشد می‌کند که انتظار تورم بالا‌تر از این میزان را در ماه‌های آینده بیشتر می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همین الان عبداللهیان در خبر ۲۲ خبر مرگ قریب به یقین برجام رو اعلام کرد.به این مضمون که مجلس امتیازات حداکثری قطعی میخواد تا قبول کنه.در نتیجه دلار به رشدش ادامه خواهد داد و فردا ورق برمیگرده.
    سوتی داد اساسی.اصلا سیاستمدار نیس و بلد نیس دو پهلو و مبهم حرف بزنه که دستشو نشه خوند.

  • ناشناس

    8 سال برجام برجام تو این مملکت شد، آخرش چی شد؟! یعنی از همون سوراخی که گزیده شدید دوباره باید گزیده بشید؟؟ یعنی هیچ ایده دیگری کلا ندارید؟!