کد مطلب: ۷۳۴۲۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مس؛ پل ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری/ سهم ایران از بازار فلز سرخ چقدر است؟

مس؛ پل ارزآوری 10 میلیارد دلاری/ سهم ایران از بازار فلز سرخ چقدر است؟

تقاضای جهانی برای مس در دهه آینده به 50 میلیون تن در سال می‌رسد و ایران این ظرفیت را دارد که از این ظرفیت برای ارزآوری 10 میلیارد دلاری در سال استفاده کند؛ این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که تولید معادن مس ایران از حدود 300 هزار تن کنونی به یک میلیون تن برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سی‌ان‌بی‌سی اخیرا از سیر صعودی نیاز جهان به مس خبر داد و برآورد کرد در اواسط دهه آینده میلادی تقاضا برای این فلز به دو برابر امروز برسد. بنا بر این گزارش صنایع دنیا در سال 2035 میلادی 50 میلیون تن فلز سرخ مصرف خواهند کرد.

در همین حال موسسه فیچ سلوشنز پیش‌بینی کرده که تولید جهانی مس در دهه آینده سالانه حداکثر 28 میلیون تن باشد، بنابراین در سال 2031 میلادی و پس از آن جریان شدیدی از افزایش تقاضا برای فلز سرخ در بازار جهان برقرار خواهد بود. گفتنی است وزن تولید معادن جهان در سال گذشته میلادی 21 میلیون و مصرف مس بیش از 24 میلیون تن بود.

چرا جهان مس بیشتری می‌خواهد؟

ترسیم دورنمای یادشده برای تقاضای مس امری دور از انتظار نیست، صنایع جهان در مسیر برقی‌شدن پیش می‌روند و از سوخت‌های فسیلی فاصله می‌گیرند.

تولید و مصرف روزافزون انواع خودروهای سبک و سنگین برقی و روی‌آوری به پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی به جای نیروگاه‌های گازسوز و زغال‌سنگ‌سوز برای تولید انرژی نشانه‌های شکل‌گیری جریان مستمر افزایش مصرف مس در دنیاست. دنیای تمام الکترونیک که درصدد است روز‌به‌روز از تولید کربن بکاهد به فلز سرخ در جایگاه یک برق‌رسان نیاز زیادی دارد.

سهم ایران از تقاضای روزافزون مس

فارغ از کشورهایی مانند شیلی، چین ، پرو و … که در گروه بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های مس جهان قرار می‌گیرند، آنچه در این مجال به آن می‌پردازیم ظرفیتی است که صنعت مس ایران از آن برخوردار است و یا می‌تواند ایجاد کند تا از این جریان رو به رشد تقاضا بهره ببرد.

نمودار زیر تولید معادن مس ایران را در دهه گذشته میلادی نشان می‌دهد و گویای آن است که کشور دهه گذشته میلادی را با جریان افزایشی تولید پشت سر گذاشت و وزن تولید معادن آن به بیش تر از 300 هزار تن رسید.

با این حال ظرفیت تولید ایران بیشتر از این ارقام است و برای اینکه بتواند سهم خود را از جریان روزافزون تقاضای ف لز سرخ در سال‌های پیش رو بگیرد باید بستر لازم برای بهره‌برداری از این ظرفیت را مهیا کند.

مس

پتانسیلی برای ارزآوری 10 میلیارد دلاری

بهرام شکوری ، رئیس انجمن مس ایران ، در توضیح بیشتر در این باره گفت: دنیا و به طور ویژه اتحادیه اروپا به دنبال آن است که تا سال 2050 میلادی کربنی را که جوّ زمین منتشر می‌کند به 80 درصد میزان کنونی کاهش دهد. در پی این جهت‌گیری استفاده از ابزار و فناوری‌هایی رواج پیدا می‌کند که در تولید آنها به فلزات غیرآهنی به ویژه مس نیاز است. این رویه نیاز جهان به فلز سرخ را تا سال 2050 به چهار برابر میزان کنونی می‌رساند.

وی افزد: به باور من زنجیره مس در ایران قابلیت ارزآوری 10 میلیارد دلاری برای کشور دارد و ایران می‌تواند تولید کاتد مس را از سالانه 320 هزار تن کنونی به یک میلیون تن در سال برساند. همچنین در حال حاضر کمتر از یک درصد ذخایر ایران استخراج می‌شود که این اندازه باید به سه تا پنج درصد افزایش پیدا کند.

شکوری تصریح کرد: معادن کنونی کشور افزایش ظرفیت استخراج و تولید مس تولید را دارند، اما عملی کردن رشد تولید پیش‌نیازهایی دارد.

او ادامه داد: برای این کار طرح استخراج معادن باید تغییر پیدا کند. معادن به ماشین‌آلاتی با قدرت حفر و حمل بیشتر تجهیز شود، کارخانه‌های کنسانتره و ذوب بیشتری وارد مدار تولید شود و اقدامات دیگری از این قبیل.

بر اساس این گزارش، بنا بر شرحی که به آن شاره شد تقاضای جهان در سال‌های پیش رو برای مس رو به افزایش است و ایران ظرفییت عرضه و پاسخگویی به بخشی از این تقاضا را دارد و می‌تواند با بسترسازی از این ظرفیت برای ارزآوری در دهه آینده میلادی استفاده کند.

برای مطالعه بیشتر خبر افزایش وابستگی صنایع جهان به فلز سرخ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.