کد مطلب: ۵۸۶۱۱۳

جزئیاتی از توزیع زمین و مسکن رایگان

جزئیاتی از توزیع زمین و مسکن رایگان

مهم‌ترین بخش برنامه جدید مسکن، ساخت سالانه یک میلیون مسکن حمایتی برای دهک‌های یک تا پنجم، در زمین‌های رایگان دولتی و با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نخستین نشست شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم با موضوع «چگونگی اجرای قانون جهش تولید و تأمین مسکن با هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد» به ریاست آیت‌الله ابراهیم رئیسی برگزار شد.

مهم‌ترین ویژگی ساخت مسکن در طرح جهش تولید، ساخت مسکن در زمین‌های دولتی است. بر این اساس ساخت مسکن در این طرح با حذف هزینه زمین خواهد بود. به گفته رئیس جمهوری «زمین‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی در سراسر کشور باید در سامانه‌ای ثبت شود و ضرورت دارد در جلساتی با وزارت اقتصاد و دارایی ابهامات احتمالی درباره این زمین‌ها به دقت و با اولویت رفع نیازهای مردم بررسی و برطرف شود.»

از مهم‌ترین الزامات پیش‌بینی شده برای تأمین زمین طرح جهش مسکن تشکیل بانک زمین طی سه ماه آینده، شناسایی اراضی موجود برای احداث چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال است.

در این خصوص رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: مقرر است تا ظرف دو الی سه ماه آینده، بانک زمین، تکمیل شود. هم اکنون وضعیت اراضی موجود در ۱۳۰۰ شهر احصا شده و وضعیت شهرستان‌ها نیز تأمین زمین در ادارات راه و شهرسازی در دست بررسی است.

وی افزود: در خصوص اراضی سایر دستگاه‌ها و مراکز دولتی که در قانون پیش‌بینی شده و باید به اجرای طرح اقدام ملی مسکن تخصیص یابد، طبق قانون ظرف دو ماه آتی چنانچه از سوی وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌ها اعلام نشود، سازمان ثبت اقدام خواهد کرد و اراضی تحت اختیار وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به اجرای قانون جهش تولید مسکن اختصاص می‌یابد.

به‌گفته قاسمی استانداران به‌عنوان مسئول شورای مسکن استان‌ها باید زمین‌های درون شهرها را که متعلق به دولت است شناسایی و به اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها اعلام کنند تا آن اراضی با تغییر کاربری در اختیار دهک‌های یک تا ۵ جمعیتی برای اجرای طرح جهش تولید مسکن قرار گیرد.اراضی حریم شهرها، کنار شهرها و خارج از حریم با پیشنهاد وزارت راه جزو حریم شهر خواهد شد تا برای ساخت مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن استفاده شوند.

شروع ثبت‌نام از هفته آینده

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن و عضو شورای عالی مسکن در مورد جزئیات برنامه ساخت مسکن در طرح جهش تولید گفت: جزئیات برنامه شامل تأمین زمین، ارائه تسهیلات، میزان تسهیلات و آغاز ثبت‌نام متقاضیان مشخص و تبیین شده و قرار است هفته آینده به‌صورت رسمی اعلام شود.

نیکزاد افزود: در این طرح در روستاها و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر که ساخت در آنها بر عهده بنیاد مسکن است، تأمین زمین مشکلی ندارد و فقط در کلانشهرها برای تأمین زمین مشکلاتی داریم که بر اساس قانون برای رفع موانع، تمام دستگاه‌های دولتی باید زمین خود را در اختیار قرار دهند. اگر در شهری تأمین زمین با مشکل مواجه شد بانک زمین فعال می‌شود تا این مشکل برطرف شود.

وی گفت: اگر مردم زمین داشته باشند دولت با پرداخت تسهیلات برای ساخت به آنها کمک می‌کند و اگر زمین را دولت تأمین کند به‌صورت واگذاری ۹۹ ساله برای دهک‌های پایین خواهد بود. البته در قانون زمین شهری مصوب ۱۳۶۰ نیز بر عرضه زمین دولتی برای ساخت مسکن حمایتی تأکید شده اما سال‌هاست که دستگاه‌های اجرایی آن را اجرا نمی‌کنند

بر اساس گزارشی که در شورای عالی مسکن ارائه شد، سهم هزینه مسکن از سبد هزینه خانوار در روستاها ۱۸ درصد، در شهرها حدود ۳۲ درصد و در کلانشهرها بالای ۴۵ درصد است. این سهم در تهران بالاتر است.

آغاز ثبت‌نام

در نشست شورای عالی مسکن، رئیس‌جمهوری از اعضای شورا خواست تا ۱۰ روز آینده ابعاد مختلف طرح جدید مسکن را به دقت بررسی کنند. وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اعلام کرد: در هفته آینده ثبت‌نام در سامانه تقاضای مسکن برای اجرای قانون جهش تولید مسکن آغاز خواهد شد.

قاسمی با اشاره به فرایند شناسایی متقاضیان واحدهای مسکونی گفت: تعدادی از نیازمندان شناسایی شده‌اند. ۵۲۰ هزار نفر با اسم و شماره ملی مشخص شده‌اند که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، اما در نهایت ثبت‌نام در این سامانه مشخص خواهد کرد که با توجه به فرم «ج» مشخص می‌شود که چه کسانی می‌توانند صاحب مسکن شوند.

تسهیلات ساخت

در قانون پیش‌بینی شده است که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال به بخش مسکن تسهیلات داده شود. بنابر پیشنهاد متولیان بخش مسکن، ارائه تسهیلات ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی و خدمات رایگان پیش‌بینی شده است. با توجه به اینکه ساخت مسکن در طرح جهش تولید، هدف تأمین مسکن دهک یک تا ۵ است، کاهش هزینه نهایی عرضه مسکن در این طرح مورد توجه است.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به این موضوع گفت: میزان تسهیلات ساخت در طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال مشخص شده اما هنوز به تصویب دولت نرسیده است. قرار است هفته آینده تصمیم‌گیری در این خصوص نهایی و اعلام شود.

وی افزود: بر اساس برنامه جهش تولید مسکن، ساخت ۴۰۰ هزار واحد از مجموع ساخت سالانه یک میلیون مسکن بر عهده بنیاد مسکن است. از این ۴۰۰ هزار واحد ۲۰۰ هزار در روستاها و ۲۰۰ هزار هم در شهرهای کوچک ساخته می‌شود. از سال ۸۴ تا الان ۲٫۵ میلیون مسکن روستایی نوسازی شده و میزان نوسازی از ۱۰درصد در سال ۸۴ اکنون به ۵۰درصد رسیده است.

منبع: ایران

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ع

    سلام منم نیاز به ی سرپناه دارم موندم خرج زن ودو تا بچه ام را چکاری بدم لطفا به ما هم‌کمک کنید صاحب خونه بشیم

  • محمد

    سلام ۵۴ سال خانه ندارام ممنون که بفکر مردم بی خانه هستی

  • ناشناس

    سلام دهک اول تا پنجم چه مبلغی باید بپردازند طی ۱۸ماه وبرای وام چه مبلغی ماهانه پرداخت کنند؟

  • مجید شورگشتی

    خانه بخرم رایگان

  • ناشناس

    سلام من یک خانم 40ساله هستم با یه دختر 16ساله 7ساله که طلاق گرفتم و زیر پوشش کمیته هستم و متاسفانه هیچ شغلی هم ندارم والا از شانس و بخت بد من به دخترم نه یارانه ونه معیشتی نمیدن به هر دری هم زدم جواب درستی بهم نمیدن که چرا تعلق نمیگیره و فقط میگن تو جامانده ها باید ثبت‌نام کنید که اونم هیچ وقت سایتش بلز نمیشه مستاجرش و از خودم هیچ چیز ندارم تورو خدا کمکم کنید تا بتونم فقط یه سقفی بالا سر خودم و دخترم داشته باشم دیگه هیچ چیز نمیخوام واسه ثبت‌نام مسکن میگن ماهی 2،3میلیون باید قسط پرداخت کرد آخه من از کجا بیارم .

    • امید

      اگر بخواهند بدهند یک کلیک کار دارد ولی فکر کنم جوانی روسا می خواهند ….

  • ناشناس

    جواب نظرهایی که میدن رو باید کجا دید

  • ناشناس

    سلام من تو مغازه شاگردم حقوقم کفاف نمیده که گذرون کنیم خونه ندارم و ماشینی هم ندارم نمیدونم خرج زن و یک بچه ام را چکاری بدم تو رو خدا به ماهم کمک کنید صاحب خونه بشم

  • a

    بله زمین رایگان میدهند داخل دره باید خودت آماده سازی کنی هزینه اش خیلی زیاده زمین مفت اینا نگیری بهتره با پول آماده سازی مسکن ملی زمین شخصی میشه خرید. فقط تبلیغات بود مثل بورس سری جدید کلاه برداری

  • h

    سر ما کلاه گذاشتن نمیتونیم انصراف بدیم پولمونو بگیریم شهر ما زمینی دادن تودره آماده سازیش به عهده خودمان با پول هزینه آماده سازیش راحت میشه زمین آماده از شخصیها خرید فقط شعار میدن زمین رایگانشون مفتش گرونه.

  • امید

    این طرح حتی برای بیکاران هم جواب نمی دهد و دوباره یک مافیای کارمند یا بانکی یا نظامی با گرفتن و ساخت زمین به تورم بیشتر و مشکلات اینده دامن می زنند به نظر من دولت باید اول به دنبال افزایش حقوق کارگران باشد یا بجای ساخت این مسکن برای افرادی که مسکن ندارند یارانه کرایه پرداخت می کرد این طرح همین سال اولش شکست خورده است ولی سود اصلی نصیب بانکهای خصوصی خواهد شد که زمینهای ملی و حیاتی کشور را رایگان با این طرحها بالا می کشند و حقوقهای نجومی 250 میلیون ماهیانه را نصیب مدیریت این شرکتهای ساخت جدید و بانکها می کند و این یعنی بدتر شدن اقتصادی