کد مطلب: ۳۶۴۱۹۸

تجارت‌نیوز برررسی کرد:

دلار در ماه رمضان چه می‌شود؟ / مهم‌ترین ریسک پیش روی بازار ارز

دلار در ماه رمضان چه می‌شود؟ / مهم‌ترین ریسک پیش روی بازار ارز

بازار ارز در ماه رمضان سال گذشته (1397) روند باثباتی را طی کرد، اما در ماه‌های بعد روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت. آیا در ماه رمضان سال جاری ثبات نسبی قیمت دلار که سال گذشته وجود داشته را شاهد هستیم یا بازار ارز این قاعده را کنار می‌گذارد و به نوسانات خود ادامه می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ماه رمضان طی پنج سال اخیر متوسط تغییرات قیمت دلار ، پوند و یورو در بازار آزاد تهران روند کاهشی داشته است.

بر اساس داده‌های اقتباس شده از شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز تهران، دلار در ماه رمضان سال 1397 دارای ثبات نسبی بود. به‌نحوی که در روزهای ابتدایی این ماه دلار روی نرخ شش هزار و 200 تومان یا شش هزار و 300 تومان نوسان کرد.

دلار در روزهای پایانی ماه رمضان گذشته به کانال هفت هزار تومان نزدیک شد اما در روز پایانی این ماه روی نرخ شش هزار و 900 تومان بسته شد.

این ثبات در بازار ارز ماه رمضان سال قبل بلافاصله بعد از پایان این ماه از بین رفت، به‌نحوی که روز عید فطر دلار وارد نرخ هفت هزار تومان شد و دیگر به کانال شش هزار تومان بازنگشت.

دلار در ماه رمضان سال 1397 در نرخ شش هزار تومان نوسان داشت ولی پس از پایان این ماه که نرخ دلار افزایش یافت، تنها یک هفته در رقم هفت هزار تومان باقی ماند و پس از آن وارد کانال هشت هزار تومان شد.

حدود چهار هفته به ماه رمضان سال جاری باقی مانده و دلار در کانال 13 هزار تومان بود که در روز گذشته وارد کانال 14 هزار تومان شد.

برخی از معامله‌گران علت افزایش قیمت دلار را ناشی از افزایش قیمت سکه و افزیش تقاضا در بازار طلا و ارز می‌دانند.

با توجه به این که بازار ارز، سال 1397 را پرنوسان به پایان رساند، برای بازار ارز تا پایان ماه رمضان سه موقعیت قابل فرض است.

اول این که دلار در تعطیلات نوروزی ثبات نسبی داشت اما از ابتدای هفته جاری (شروع روزهای رسمی بازار در سال 1398) میل به رسیدن به کانال 14 هزار تومان دارد و این را در بازار شنبه و یکشنبه نشان داده است. آیا برای قیمت دلار تا شروع ماه رمضان شاهد افزایش قیمت محسوسی هستیم یا خیر؟

دوم این که طبق عادت هر ساله بازار ارز در ماه رمضان دارای ثبات است. آیا این عادت در سال جاری نیز عملی می‌شود و قیمت یورو و دلار از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد افزایش نخواهد یافت؟

در نهایت، در سال گذشته قیمت ارز در ماه رمضان ثبات داشت اما بلافاصله پس از پایان این ماه دچار نوسان شد و دلار در عرض یک ماه از شش هزار و 900 تومان روز پایانی ماه رمضان به هشت هزار و 200 تومان رسید و پس از آن نیز شیب افزایش قیمت دلار شتاب بیشتری گرفت و تا پایان تابستان تا مرز 14 هزار تومان پیش رفت. اگر بازار ارز در ماه رمضان باثبات باشد، پس از آن دچار نوسان قیمتی می‌شود؟

meysam radpour

رادپور می‌گوید: بازار ارز در ماه رمضان تحت تاثیر اثر تقویمی قرار می‌گیرد و کم‌نوسان است.

بازار ارز در ماه رمضان کم‌نوسان است

میثم رادپور، کارشناس امور اقتصادی وضعیت بازار ارز را در ماه رمضان با ثبات پیش‌بینی کرد و گفت: آثار تقویمی در همه جای دنیا وجود دارد. این آثار گاهی اوقات به دلایل خاصی مثل دلایل مالیاتی یا رفتارهای جمعی شکل می‌گیرد. ماه رمضان هم می‌تواند یکی از این آثار تقویمی باشد. در این ماه نوعی ثبات یا کاهش قیمت کالاها و خدمات در همه‌ بازارهای مالی و حتی غیرمالی وجود دارد که شامل بازار ارز نیز می‌شود. عموما همه‌ بازارها در ماه رمضان کم‌نوسان هستند. اما این شرایط موقتی است و قرار نیست دوام داشته باشد.

وی در این خصوص ادامه داد: بی‌قاعدگی‌هایی که تحت عنوان اثر تقویمی وجود دارند، عوامل بنیادین پشت آن وجود ندارد بلکه به خاطر اثر رفتار جمعی بازار در یک دوره خاص شاهد رفتار مشخص‌تری در بازار هستیم.

وی در خصوص احتمال شروع نوسانات دلار در آینده گفت: دلار در یک سال گذشته حدود 200 درصد افزایش یافته و نقدینگی هم طی سال‌های اخیر افزایش جدی داشته است و موجب رشد 200 درصدی قیمت دلار شد. تجمع نقدینگی، وضعیت داخلی اقتصاد، فشارهای ناشی از تحریم ایجاد و باعث شد در بازارهای ارز و سهام سرعت افزایش‌ها بیشتر شود.

چه عاملی بیشترین تاثیر را روی بازار ارز دارد؟

رادپور مهم‌ترین عامل تاثیر گذار بر بازار ارز و دیگر بازار‌ها را که به‌طور سیستماتیک روی بازار ارز تاثیر می‌گذارد و به نوسانات آن دامن می‌زند، تصمیمات دولت دانست.

وی در این خصوص عنوان کرد: نگرانی اصلی در این بازار برخی از تصمیمات نابه‌جای دولت است. این موضوع مهم‌ترین ریسکی است که به بازار تحمیل می‌شود. در این تصمیمات نیز در نهایت تجدید نظر می‌کنند. دولت تا چه زمانی می‌خواهد به این روند ادامه دهد و تا کی قرار است سامانه نیما فعال باشد؟ بخشی از ریسک‌های جامعه و اقتصاد به تصمیمات دولت برمی‌گردد. یکی از تصمیمات دولت تخصیص ارز 4200 تومانی بود که روند نوسانات را تسریع کرد، ولی تا چه زمانی باید به این تصمیمات ادامه داد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.