کد مطلب: ۳۷۹۰۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روند بازارها در هفته جاری چگونه خواهد بود؟ / محتمل‌ترین سناریو؛ تکرار اتفاق هفته قبل

روند بازارها در هفته جاری چگونه خواهد بود؟ / محتمل‌ترین سناریو؛ تکرار اتفاق هفته قبل

در هفته نخست خرداد ماه امسال برخلاف روند نزولی سه بازار طلا، سکه و دلار، تنها بازاری که روند مثبت خود را حفظ کرد بورس بود. این اتفاق همان روند قابل پیش‌بینی تجارت‌نیوز بود. برای هفته پیش رو نیز به نظر می‌رسد محتمل‌ترین سناریو، تکرار اتفاقی است که در دو هفته اخیر رخ داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته اخیر در حالی که بورس با بازدهی بیش از چهار درصدی در صدر پربازده‌ترین بازارها قرار گرفت، دیگر بازارها بازدهی منفی داشتند. این همان اتفاقی است که هفته قبل‌تر نیز رخ داده بود.

در هفته پایانی اردیبهشت ماه امسال، بورس با بازدهی حدود دو درصدی تنها بازار سودده بود و مابقی بازارها با بازدهی منفی به کار خود پایان دادند، طلا در هفته مذکور بیشترین افت قیمت را تجربه کرد. در این هفته سکه ۳٫۶ درصد، طلا ۵٫۴ درصد و دلار ۴٫۱ درصد بازدهی منفی داشتند. در پایان این هفته، تجارت‌نیوز تکرار این روند را پیش‌بینی کرد که در هفته اخیر این اتفاق در واقعیت بار دیگر تکرار شد.

در هفته نخست خرداد ماه امسال بازدهی بورس مثبت 4.3 درصد، بازدهی دلار منفی 3.5 ، بازدهی سکه طلا منفی 2.9 درصد و بازدهی طلا نیز منفی دو درصد بوده است.

بدین ترتیب روند مثبت بورس شدت بیشتری گرفته و روند نزولی بودن دیگر بازارها کمی آرام شده است. اما آیا در هفته پیش‌رو نیز همین روند تکرار خواهد شد؟

اثرگذاری اخبار سیاسی بر بازارها

یکی از مهم‌ترین عوامل جو مثبت حاکم بر بازار سهام، اخبار سیاسی است. اخباری که می‌تواند بر جریان بازار ارز نیز اثرگذار باشد و مانع از بهم خوردن روند دو هفته اخیر قیمت دلار می‌شود.

انتشار گزارش کامل آژانس انرژی اتمی درباره ایران شاید از مهم‌ترین و موثرترین اخبار سیاسی روز باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که ایران با وجود افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود همچنان تعهدات خود در برجام پایبند است.

علاوه بر این، برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که نخست‌وزیر ژاپن احتمالا 22 خرداد به ایران سفر می‌کند. فارس دراین‌باره گزارش داده که قرار است نخست‌وزیر ژاپن درباره طیفی از موضوعات با مقامات ایرانی رایزنی کند.

در همین حال سفیر ایران در لندن خبر داده که «رویال میل با صدور اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد که با رفع مشکلات اجرایی، فعالیت‌های پستی به ایران از سر گرفته می‌شود». انتشار خبر بی‌توجهی کشور هنگ کنگ به تهدید آمریکا درباره فعالیت‌های نفتی ایران و اعلام افزایش 4.5 برابری واردات نفت ژاپن از ایران در ماه میلادی گذشته نیز اخباری هستند که مانند آن اخبار سیاسی می‌توانند به پررنگ‌تر شدن امیدها در بازارهای مالی ایران کمک کنند.

در میان اخبار داخلی نیز سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی قابل توجه بود که درباره ثبات اقتصادی بیان کرد. وی در راهپیمایی روز قدس گفت: امسال شرایط بهتری داریم و محکم در این مسیر ایستاده‌ایم و خوشبختانه در شرایط فعلی ثبات اقتصادی نیز برقرار شده است.

با این سخنان به نظر می‌رسد هم‌زمان با انتشار اخبار کاهنده از نااطمیمانی‌ها و توجه سیاست‌گذار حوزه پولی به ثبات اقتصادی، حداقل در هفته پیش رو روند باثباتی در بازارها رخ دهد.

به نظر می‌رسد با این روند صعودی بودن بورس و تداوم روند نزولی دلار و طلا همچنان قابل پیش‌بینی باشد. ضمن اینکه روند جهانی طلا نیز به منزله تقویت‌کننده ارزش طلا در روزهای اخیر نبوده است.

با این حال فرا رسیدن عید فطر و احتمال افزایش سفر خارجی در روزهای تعطیل پیش رو از نگاه برخی ممکن است کمی تقاضای جدید به دو بازار طلا و ارز اضافه کند که میزان نمایان شدن آن بسته به حجم تقاضا و نوع واکنش بازارساز دارد.

ضمن این که در روزهای اخیر با انتشار گزارش ماهانه بانک مرکزی درباره بازار مسکن مشخص شد که روند صعودی قیمت‌ها در بازار مسکن همچنان نیز وجود دارد و شاید همین مساله بتواند کمی از تمرکز سرمایه‌گذاران در بازارهای دیگر را کاهش دهد.

رشد 12 درصدی قیمت مسکن در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین ماه اتفاق کم‌سابقه‌ای بود که در بازار مسکن رخ داد. با این اتفاق قیمت هر مترمربع مسکن در تهران از مرز 12.6 میلیون تومان عبور کرد و تورم سالانه آن نیز به 112 درصد رسید. با این حال باید دید انتشار این گزارش چه میزان می‌تواند رفتار سرمایه‌گذاران را متاثر کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم بیچاره را میکشونید سمتبورس دستوریتون پولشونا میسوزونید […]