کد مطلب: ۳۳۷۶۰۰

نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

رکود مسکن تا چه زمانی ادامه دارد؟

رکود مسکن تا چه زمانی ادامه دارد؟

نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید: تا پایان سال 97 بازار مسکن با رکود تورمی مواجه است. همچنین در ماه‌های آتی به نظر می‌رسد که کاهش حجم معاملات عمیق‌تر از شرایط فعلی خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در شرایطی که آمارها از رکود تورمی بازار مسکن حکایت دارد، برخی فعالان بازار معتقدند که بازار مسکن شهر تهران دچار جهش 100 درصدی قیمت شده و به‌تبع آن در شهرستان‌ها نیز رشد قیمت‌ها کلید خورده است . در عین حال طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، در آذر ماه میزان معاملات مسکن تهران حدود 67 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. براساس گزارش این وزارتخانه، متوسط قیمت مسکن در تهران آذر ماه امسال به 10 میلیون تومان در هر متر مربع رسید.

در همین حال نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره این پرسش که رکود مسکن تا چه زمانی ادامه دارد؟ به تجارت‌نیوز گفت: چنانچه بخواهیم بازار مسکن را از سال‌های 91 تا پایان آذر ماه مورد تحلیل قرار دهیم، باید بگوییم که بازار مسکن در سال 96 از رونق قابل توجهی برخوردار نبوده و این وضعیت در سال 97 حادتر از گذشته شده است.

حسام عقبایی اظهار کرد: میزان معاملات در این سال (96) نسبت به سال‌های 91 و 92 بسیار کاهش داشته، یعنی بازار در رکود کامل به‌سر می‌برد اما تورمی نبود. بنابراین در این سال خبری از رشد قیمت و رونق معاملات مسکن نبوده و یک رکود عمومی در این بازار جریان داشته، این در حالی است که در سال 97 بازار مسکن دچار رکود تورمی شد . یعنی علاوه بر عمیق‌تر شدن رکود، شاهد رشد یک‌باره قیمت‌ها هستیم.

رکود مسکن در بازار

نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: افزایش یک‌باره نرخ ارز عامل اساسی رشد غیرمتعارف قیمت مسکن است.

معاملات مسکن کمتر می‌شود

او درباره عمیق‌تر شدن رکود افزود: آمارها نشان می‌دهد در تیرماه سال جاری 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشت با افت معاملات روبه‌رو بودیم. در عین حال در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر، آبان و آذر به ترتیب با 36، 54، 59، 64، 67 درصد کاهش حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه هستیم. تصویر آمارها نشان می‌دهد روند کاهش معاملات عمیق‌تر از سال‌های گذشته بوده و همچنین میانگین متوسط قیمت مسکن از 8 به 10 میلیون تومان رسیده است.

عقبایی گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که تا پایان سال 97 بازار مسکن با رکود تورمی مواجه است. برخی می‌گویند علت رکود تورمی چیست؟ رکود تورمی همه‌ساله به عوامل عمومی باز می‌گردد. نبود توازن بین عرضه و تقاضا، کاهش قدرت خرید مردم، کاهش 40 درصدی تولید مسکن طی 5 سال گذشته، نبود برنامه جامع، ناکافی بودن تسهیلات بانکی، عدم برنامه مدیریت زمین در اقتصاد مسکن از موضوعاتی که به رکود تورمی مسکن دامن می‌زند.

نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره علت رشد غیرمتعارف قیمت مسکن اظهارکرد: افزایش یک‌باره نرخ ارز عامل اساسی رشد غیرمتعارف قیمت مسکن است. گران شدن این مولفه باعث شد که مالکان قیمت مسکن را بر اساس افزایش قیمت دلار بسنجند. همین موضوع باعث افزایش بیش از 100 درصدی قیمت مسکن در برخی از نقاط شد.

او درباره این پرسش که وضعیت بازار مسکن تا پایان سال چه خواهد شد؟ پاسخ داد: با این شرایط به نظر می‌رسد که بازار مسکن در شرایط رکود تورمی قرار دارد. همچنین در ماه‌های آتی کاهش حجم معاملات عمیق‌تر از شرایط فعلی خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایمان فرجی

    مسكن با دلار رشد نكرد و نسبت به ساير اقلام؛ عقب موند. فعلاً هم که رکود مسکن داریم! تا شب عيد رشد ميكنه و متعاقباً قفل