کد مطلب: ۳۴۴۱۱۱

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز خبر داد:

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دولتی در کشور / هفته آینده وزیر راه به کمیسیون عمران می‌رود

ساخت 400 هزار واحد مسکونی دولتی در کشور / هفته آینده وزیر راه به کمیسیون عمران می‌رود

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که وزارت راه و شهرسازی ساخت 400 هزار واحد مسکونی را در برنامه کاری جدید خود دارد و مقرر شده که طی هفته‌های آینده وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران حضور پیدا کرده و با نمایندگان به منظور چگونگی اجرای این طرح هم‌اندیشی کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی ۱۱ سال گذشته برای ساخت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر برنامه‌ریزی ‌شده است و از این تعداد یک میلیون و ۹۸۶ هزار واحد عملیات ساخت آن به پایان رسیده که حدود یک میلیون و ۷۴۰ هزار واحد نیز به متقاضیان تحویل داده شده است.

به گفته احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر، واحدهایی که باقی‌مانده‌اند شامل دو دسته تکمیل‌شده بدون خدمات زیربنایی و تکمیل‌نشده با پیشرفت ۶۱ درصدی هستند.

به عبارتی ساخت 245 هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده است، اما به دلیل مشکلاتی مانند عدم اختصاص انشعابات و افزایش قیمت مصالح به متقاضیان تحویل داده نشده‌اند، همچنین ۲۱۵ هزار واحد دیگر نیز تنها پیشرفت ۶۱ درصدی داشته‌اند که این تعداد واحد مسکونی یا دارای پرونده قضایی هستند و یا معارض دارند.

همچنین محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که تا پایان دولت دوازدهم پروژه‌های بدون معارض مسکن مهر به اتمام خواهد رسید، اما برای مسکن‌های مهری که پرونده قضایی دارند نمی‌توان راهکاری پیدا کرد، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مجلس شورای اسلامی می‌تواند برای مسکن‌های مهری که مشکل قضایی دارند، راهکاری پیدا کند؟

علیم یارمحمدی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: دولت نهم به این استنباط رسیده بود که با اجرای طرح مسکن‌ مهر می‌تواند مشکل مسکن اقشار کم‌درآمد جامعه را حل کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: طرح مسکن مهر اجرایی شد و این طرح توانست بخشی از مشکلات کشور از نظر مسکن را حل کند، اما نگرانی که وجود دارد این است که باید قبل از اجرای طرح مسکن مهر مطالعات جامعه‌شناسی، فرهنگی و اجتماعی انجام می‌شد.

آمار و تعداد واحد مسکونی مسکن مهر تا پایان سال ۹۷

یارمحمدی: تمام تلاش مجلس و وزارت راه و شهرسازی این است که مشکلات واحدهای مسکونی دارای معارض تا پایان سال حل شود.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اجرای طرح مسکن مهر اثرات مثبت و منفی برای جامعه به دنبال داشت، افزود: طرح مسکن مهر لایحه‌های پایین جامعه یعنی روستاییان و حاشیه‌نشینیان را پوشش می‌داد، به همین جهت اجرای طرح مسکن مهر باعث شد که از نظر اقتصادی زندگی روستاییان از ساده‌زیستی به آپارتمان‌نشینی تبدیل شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به تبعات منفی اجرای طرح مسکن مهر، تصریح کرد: روستاییان با استفاده از دامداری و صنایع دستی معیشت خود را تامین می‌کردند، اما پس از ساخت مسکن مهر و انتقال این اقشار از جامعه به آپارتمان، نحوه معیشت و شغل این افراد تغییر پیدا کرد.

وی ادامه داد: معتقدم فاصله گرفتن روستاییان از زندگی ساده گذشته خود و افزایش سطح توقعات برای یافتن شغل اثرات منفی اجرای طرح مسکن مهر بود، اما خانه‌دار شدن این افراد ارزشمند است.

یارمحمدی افزود: دولت‌ گذشته بر این باور بود که به غیر از اجرای طرح مسکن مهر برای حل مشکل مسکن اقشار کم‌درآمد جامعه باید راهکار دیگری پیدا کند که آن هم طرح مسکن اجتماعی و تخصیص تسهیلات برای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده بود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: حدود 500 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده که از این تعداد نیمی ساخته شده و نیمی ناتمام است و از این تعداد هم 100 هزار واحد متقاضی ندارد که قرار بر این است واحدهای بی‌متقاضی به سازمان‌های حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی داده تا تکمیل و واگذار شوند.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی از واحدهای مسکونی مهر تنها پیشرفت ۶۱ درصدی داشته‌اند که پرونده قضایی دارند. مشکلات حقوقی این واحدهای مسکونی شامل اختلافات میان سازندگان و تعاونی‌ها و افزایش ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی است.

یارمحمدی افزود: تمام تلاش و اهتمام وزارت راه و شهرسازی این است که مشکلات واحد‌های مسکونی باقیمانده را حل کند و به‌مرور زمان به مردم واگذار شود، مجلس هم در خصوص حل مشکلات حقوقی این واحدهای مسکونی به وزارتخانه کمک خواهد کرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی ساخت 400 هزار واحد مسکونی را در برنامه کاری جدید خود دارد، به‌طوری که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است تا پایان سال 99 حدود 400 هزار واحد مسکونی در کشور برای تعدیل تقاضا و کنترل قیمت احداث خواهد شد.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: قرار بر این است که طی هفته‌های آینده وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران مجلس حضور پیدا کند و با نمایندگان به منظور چگونگی اجرای این طرح هم‌اندیشی داشته باشد، بدون شک مجلس از اقشار کم‌درآمد جامعه و زوج‌های جوان برای تامین مسکن مورد نیاز خود حمایت می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.