کد مطلب: ۳۷۶۳۶۱

سرانجام توافق کاهش تولید / آیا اوپک مدیریت عرضه را ادامه می‌دهد؟

سرانجام توافق کاهش تولید / آیا اوپک مدیریت عرضه را ادامه می‌دهد؟

در حالی که گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد تمدید یا عدم تمدید توافق کاهش تولید وجود دارد، اجلاس کمیته نظارتی اوپک روز یکشنبه در شهر جده برگزار شد. اتفاقات بسیاری از جمله کاهش تولید ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم‌های آمریکا، تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و رشد قابل توجه تولید شیل در ایالات متحده بر تصمیم‌گیری این گروه در آینده برای تمدید توافق کاهش تولید تاثیرگذار است.

تولیدکنندگان اوپک به رهبری عربستان سعودی و متحدان غیراوپکی آنها به رهبری روسیه از ابتدای سال جاری میلادی با امضای توافقی شش‌ماهه تصمیم گرفتند در مجموع تولید خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتفاقات بسیاری از جمله کاهش تولید ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم‌های آمریکا، تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و رشد قابل توجه تولید شیل در ایالات متحده بر تصمیم‌گیری این گروه در آینده برای تمدید توافق کاهش تولید تاثیرگذار است.

پس از آنکه ایالات متحده در دوم ماه می (دوازدهم اردیبهشت) اعلام کرد، معافیت‌ها برای مشتریان نفتی ایران را تمدید نمی‌کند، قیمت نفت اندکی افزایش یافت.

وزیر انرژی امارات متحده عربی بر این باور است که اوپک باید با مازاد ذخایر نفت مقابله کند.

به دنبال آن رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی از تولیدکنندگان اوپک خواست تا تولید خود را افزایش دهند. عربستان سعودی و امارات هر دو برای جبران کاهش عرضه ایران چراغ سبز نشان دادند. با این حال وزیر انرژی عربستان در آن زمان اعلام کرد،در حد نیاز، به مشتریان نفتی ایران پاسخگو خواهد بود؛ اما نیازی به اقدام فوری در بازار نفت وجود ندارد.

در حالی که گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد تمدید یا عدم تمدید توافق کاهش تولید وجود دارد، اجلاس کمیته نظارتی اوپک روز یکشنبه در شهر جده برگزار شد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در جمع خبرگاران گفته است: عربستان سعودی باید پیش از هرگونه اقدامی از جمله تمدید توافق کاهش تولید، وضعیت بازار را ارزیابی کند.

به گفته او، اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس باید تحقیقاتی در زمینه کاهش تولید نفت طی چهار ماه گذشته انجام دهند. چرا که شرایط بازار زیر سایه اختلال عرضه‌های ناشی از تحریم‌ها و مسائل ژئوپلیتیک نامشخص است؛ به این ترتیب شاید تصمیم‌گیری در مورد تمدید توافق زود باشد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عبستان نیز گفته است: اوپک به نیازهای بازار نفت پاسخگو خواهد بود. با این حال، با آمار روبه‌رشد ذخایر نفتی آمریکا به نظر می‌رسد، در حال حاضر کمبود عرضه در بازار جهانی وجود ندارد.

المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی هم بر این باور است که اوپک باید با مازاد ذخایر نفت مقابله کند.

علی‌رغم عوامل ژئوپلیتیک در خاورمیانه، افزایش تعرفه‌ها و تشدید تنش‌ها میان چین و آمریکا مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است.

دیدار رسمی تولیدکنندگان نفت برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد تمدید یا عدم تمدید توافق کاهش تولید در 26 و 27 ژوئن برگزار خواهد شد و تصمیم‌گیری برای تمدید توافق به این جلسه موکول شده است.

نشست نظارتی کمیته اوپک در شرایطی برگزار شد که هفته گذشته به دلیل عوامل ژئوپولتیک در خاورمیانه، تاسیسات نفتی عربستان سعودی که هدف حمله قرار گرفتند و تشدید لفاظی‌ها میان آمریکا و ایران قیمت نفت رشد دو درصدی را تجربه کرد.

اخبار منتشرشده در مورد احتمال تمدید توافق کاهش تولید پس از برگزاری این نشست حتی موجب شد، در ساعات اولیه باز شدن بازار، روز دوشنبه قیمت هر بشکه نفت برنت از مرز 73 دلار هم عبور کند.

با این حال، افزایش تعرفه‌ها و تشدید تنش‌ها میان چین و آمریکا مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است.

در عین حال، هفته گذشته میزان ذخایر استراتژیک نفت آمریکا اعلام و مشخص شد که این ذخایر در بالاترین حد خود قرار دارند.

با توجه به این اخبار و همچنین آمار منتشرشده در مورد تولید قابل توجه نفت آمریکا، به نظر می‌رسد تولیدکنندگان اوپک بشتر به تمدید و ادامه اجرای توافق کاهش تولید تمایل داشته باشند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که به دلیل افزایش تقاضا برای نفت در تابستان، در صورتی که توافق کاهش تولید باز هم تمدید شود، قیمت نفت روند صعودی به خود خواهد گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علي اصغر سهرابفر

    بنام خداوند يكتا
    با احترام ، واقعا چرا كشورهاي عضو اوپك درك نمي كنند كه بجاي كاهش و افزاش توليد نفت بايد ارز واحد اوپك را طراحي و اجرا كنند تا تمام كشورهاي مصرف كننده را تحت كنترل خود درآورند در صورتي كه اجراي طرح ارز واحد اوپك با حجداقل هزينه و با اندكي علم امپراطوري اوپك را تشكيل مي دهد.