کد مطلب: ۴۸۱۳۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۳ سیگنال مهم ارزی / آیا ممکن است قیمت دلار بشکند؟

3 سیگنال مهم ارزی / آیا ممکن است قیمت دلار بشکند؟

آمار صادرات غیرنفتی کشور در شهریور ماه کمی بهبود یافته و رئیس کل بانک مرکزی از افت فشار پول پرقدرت و بازگشت یک سوم تعهدات ارزی کشور خبر داده است. آیا این سه سیگنال قادر به آرام کردن نوسانات بازار ارز هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مطابق آمارهای اعلام‌شده از سوی رئیس کل گمرک، وضعیت تجارت در شهریور نسبت به مرداد بهبود پیدا کرده و صادرات غیرنفتی در این ماه سال بیش از ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است. این روند افزایشی در این دوره زمانی برای واردات نیز صدق می‌کند. بررسی مجموع آمار شش‌ماهه نشان می‌دهد رقم تجارت خارجی به بیش از۳۰ میلیارد دلار رسیده؛ اگرچه تراز تجاری همچنان منفی است. تراز تجاری ماهانه در شهریور نیز منفی ۴۱۷ میلیون دلار ثبت شده است.

با این حال در دوره مجموع شش ماه وضعیت این طور نیست و تنها می‌توان گفت بهبود در شهریور ماه حاصل شده است.

افت تجارت در نیمه نخست امسال

در این مورد دنیای اقتصاد گزارش داده که آمارهای تجارت خارجی ایران در شش ماه نخست سال‌جاری اعلام شده که براساس اعلام رئیس‌کل گمرک ایران، در این بازه زمانی ۶۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار در روند تجارت خارجی قرار گرفته‌اند. از این حجم تجارت خارجی، ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار به بازارهای هدف ارسال و در مقابل نیز ۱۶ میلیون و ۵۲۴ هزار تن کالا که ارزشی معادل ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار داشته از سوی کشورهای خارجی به ایران وارد شده است. براساس این آمار، تراز تجاری ایران در نیمه نخست امسال منفی ۳ میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار ثبت شده است. این آمار در حالی بیانگر تجارت خارجی ایران در نیمه اول امسال است که آمارهای سال گذشته حکایت از آن دارد که وضعیت تجاری بهتر از مدت مشابه امسال بوده است.

نیمه نخست سال گذشته با تجارت ۴۲ میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلاری به پایان رسید که ۲۱ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار آن مربوط به واردات و ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار مربوط به صادرات بود. بر این اساس در مجموع تجارت خارجی ایران در نیمه اول سال ۹۹ با افت ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. همچنین واردات افت ۲۱ درصدی را تجربه کرده و صادرات هم بیش از ۳۵ درصد کمتر از ۶ ماه اول سال ۹۸ رقم خورده است.

افت فشار پول پرقدرت و بازگشت تعهدات ارزی

از سوی دیگر بانک‌مرکزی آمار شش ماهه رشد پایه پولی و نقدینگی را اعلام کرده است که براساس اعلام این نهاد، پایه پولی در شش ماه نخست سال‌جاری رشد ۴/ ۵ درصدی و نقدینگی رشد ۵/ ۱۵ درصدی را ثبت کرده که به این ترتیب به نسبت مرداد ماه از سرعت رشد پایه پولی و نقدینگی کاسته شده است.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی در این خصوص با تاکید بر اینکه اقدامات احتیاطی در سال‌جاری، نرخ رشد نقدینگی همچنان تعدیل خواهد شد، اعلام کرده که محدود شدن رشد پایه پولی نشانه ایستادگی بانک‌مرکزی برای کنترل رشد پول پرقدرت است.

رئیس کل بانک مرکزی در یک پست اینستاگرامی هم تاکید کرده است که میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات در کشور بیشتر شده است. به گفته عبدالناصر همتی، حدودا ۳۰ درصد از تعهدات ارزی صادر‌کنندگان به کشور بازگشته و زمینه بازگشت سایر منابع نیز فراهم شده است.

او همچنین شرایط کنونی را آخرین مرحله فشار حداکثری توصیف کرد که لحظات آخر خود را سپری می‌کند. همچنین همتی آخرین نرخ ارز نیمایی را ۲۳ هزار تومان عنوان کرد که این رقم ۷ هزار تومان کمتر از نرخ بازار آزاد است.

اما آیا این سیگنال‌ها می‌توانند مانع افزایش بیشتر قیمت دلار شوند؟ آیا ممکن است با این تغییرات قیمت دلار بشکند؟

آخرین اخبار درباره قیمت دلار را در صفحه ارز و طلا تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امروز کد حقوقی های بزرگ بسته شد تا نفروشند و حمایت از بازار تصنعی است. حقوقی خرد هم امروز فروختند تا خرید داشته باشند…. بورس تا زمانیکه منطقی پیش نرود، بی فایده است.
    قیمت دلار هرات از 29 کمتر نشد و درهم کمتر از 8000 نشد، پس دلار به زودی رشد خواهد کرد. قیمت سکه هم افتی نداشت.

  • ناشناس

    سلام دوستان این اقتصاد دیگه سرسامان نمیبینه کدام وسیله که گران شده دوباره برگشت بقیمت اولش مسلمان قیمت پرایدنگاه کن به چند رسیده اگه قبمت پایین بیاد که نمیاد چقد پایین میاد بنظرشما این اقتصاد درست بشوهست

  • سوگل

    به نظرتون از ایرانی جماعت بخیلتر هم وجود داره ؟
    بدبختی رو سرمون هوار شده بازم چشم دیدن هم رو نداریم یه عده سودجو برای اینکه سهم عرضه اولیه به خودشون بیشتر برسه هی تبلیغ بد میکنن .
    هیچ سهمی بهتر از عرضه اولیه نیست فقط باید علم زمان فروشش رو داشته باشین .
    موفق باشین .

  • ناشناس

    مگه خوابشو ببینیم که دلار و طلا پایین بیاد

    • ناشناس

      میبینی ایشالا?

  • ناشناس

    اگه نموداردلارو ببینید تو سقف مونده زورشو میزنه بره رو ۳۰ تومن که نتونست این اتفاق تو بورسم وقتی میفته احتمال داره ریزش شدید بکنه ولی اکه میتونست مرز ۳۰ تومنو میشکست دوباره بالا میرفت بنظرم هرکی دلار داره بفروشه من که فروختم اینم یه راهنمای برای کسی که خونو ماشینشو داده دلار گرفته

  • ناشناس

    دلار تا بعد انتخابات امریکا سعودیه وبعد او تا انتخابات ایران با نوسان تنها در صورت مذاکره وحل مسایل با امریکا سقوط کرده و حتی به زیر ده تومن هم خواهد رسید چون خارج از فشار تحریم وحات روانی قدرت برابری دلار در مقابل ریال زیر هشت تومن هست قیمت واقعی اون بیشتر نیست

  • ناشناس

    زندگی ما فقط شده از صب تا شب امریکا . دلار . با یک دفم بگین ریال بالا رفت بیچارمون کردین

    • ناشناس

      یک روز نیست که تلویزیون ایران از آمریکا نگوید بابا چرا ایران اینقدر خودش با آمریکا مقایسه میکنه

  • مستاجر

    اون دلار نیست که بالا رفته توانه که پاین امده

  • ایرانی

    فکر کردین سهام و دلار دست کین؟ دلال ها چ کسانی هستند؟مردم بدبخت باید زحمت بکش جیب این چن نفر اهالی دولت و رییس بانک مرکزی و غیره رو پر کنن.سرمایه اصلی دست خودشونه و سود و خودشون میبرن.حیرونیم بخدا با این تصمیمات

  • ناشناس

    تا‌وقتی‌امثال‌پناهیان‌مورد‌تعقیب‌قرار‌نگیرند‌مردم‌به نظام‌اعتماد‌نمی‌کنندو‌سکه‌ودلار‌احتکار می کنندو‌بنگاه‌های‌اقتصادی‌تعطیل‌استتنا‌بنگاههایی‌کار‌می‌کنند‌که‌به‌امثال‌پناهیان‌باج‌می‌دهند‌و‌ارز‌بر‌نمی‌گردانندعلت‌تمام‌مشکلات‌ایران‌امثال‌پناهیان‌است